האיחוד האירופי אוסר על המדינות החברות בו לקיים שיתוף פעולה, ולהעביר מימון, מתן מלגות או מענקי מחקר לגורמים הנמצאים ביהודה ושומרון ובמזרח-ירושלים, ואפילו ברמת הגולן - כך פורסם היום בעיתון "הארץ".  

ההנחיה החדשה, שהפיצה הנציבות האירופית – הזרוע המבצעת של האיחוד האירופי - קובעת את הפרמטרים לשיתוף פעולה בין האיחוד האירופי והמדינות החברות בו לבין גורמים ישראלים, ממשלתיים ופרטיים, לשנים 2020-2014. היא צפויה להיכנס לתוקף ביום שישי הקרוב.

עוד קובעת ההנחיה התקדימית כי כל הסכם עתידי שיחתם עם ישראל חייב לכלול סעיף שקובע שההתנחלויות הן לא חלק ממדינת ישראל הריבונית - ולפיכך הן אינן חלק מההסכם.

גורם בכיר במשרד החוץ ציין כי ההחלטה החדשה של האיחוד היא לא פחות מדרמטית ומהווה רעידת אדמה של ממש. "זו הפעם הראשונה שבה מופצת הנחיה מפורשת ורשמית כזו. עד היום היו הבנות והסכמה בשתיקה שהאיחוד האירופי לא עובד מעבר לקו הירוק, אבל עכשיו זה איסור רשמי ומחייב", אמר הגורם.

סגן שר החוץ זאב אלקין אומר כי החלטת האיחוד האירופי לאסור על מדינות האיחוד לממן או לשתף פעולה עם גורמים בהתנחלויות מדאיגה מאוד ותקשה על ישראל לנהל מגעים על הסכמים משותפים עם האיחוד.

ראש מועצת גוש עציון דוידי פרל אמר "אני מגנה בכל לשון של גינוי והוקעה את החלטת האיחוד האירופי הקובעת כי יהודה ושומרון אינם חלק ממדינת ישראל. הגיע הזמן שהאיחוד יתעסק בבעיותיו שלו במקום לכפות את מדיניותו על מדינת ישראל. רעיון 2 המדינות החזיק תקופה קצרה מאוד ומת מזמן. כיום כבר ברור לכולם שהפלסטינים לא רוצים ולא מסוגלים להגיע להסדר והבנות, ובנוסף אין להם את היכולת לנהל מדינה. זה בדיוק הזמן שעל ראש הממשלה לקום ולהחיל את החוק הישראלי על שטחי המולדת הללו ובכך לתקן עיוות היסטורי מתמשך".