התיאטרון היהודי "אספקלריא" בהנהלת ובבעלות חגי לובר מעלה בימים אלה את הצגת הבכורה "שעיר לעזאזל", על פי ספרו של המחזאי המפורסם והשנון אפרים קישון, לאחר שהתיאטרון קיבל זיכיון בלעדי להפוך את הספר להצגה.

שחקני ההצגה כוללים נבחרת ידועה מעולם הקולנוע, הטלויזיה והתיאטרון הדתי והחילוני בישראל בהם איצ'ו אביטל, ניר מנקי, יאיר לימן, נדב צדקה, חגי לובר ואריאל כהן. מדובר בהצגה נועזת, צינית ומצחיקה שפורצת לגמרי את גבולות הגזרה הדתית עם שחקני תיאטראות שלראשונה משחקים בתיאטרון דתי.

אם הייתם שומעים על עלייתו של מחזה סאטירי חדש על פי ספרו קישון, אולי הייתם חושבים שמדובר בהבימה, בית ליסין או הקאמרי. אבל בימים אלה דווקא התיאטרון הרפרטוארי אספקלריא – תיאטרון שמזוהה בתכניו עם הציבור הדתי, פורץ את גבולות הגזרה המוכרים שלנו ומעלה בהצגת בכורה את המחזה הסאטירי שכתב בן ישראל לוין, אחיינו של המחזאי המפורסם חנוך לוין ז"ל, עפ"י ספרו של אפרים קישון.

שחקני התיאטרון נכנסים למעשה "לליגת העל של התיאטראות" לאחר 13 שנות פעילות עם הכרזה כתיאטרון רפרטוארי, ההחלטה לפרוץ את גבולות התכנים בהם עוסק התיאטרון עם תכנים סאטירים של אפרים קישון.

שחקן התיאטרון והטלויזיה הידוע, איצו' אביטל, שלראשונה משחק בתיאטרון דתי אמר היום לערוץ 7 כי "בניגוד למקומות אחרים ששיחקנו בהם, פה לא שומעים בכלל לשון הרע, פותחים כל חזרה ב'דף יומי' שלא ממש ידעתי מה המשמעות שלו עד היום, או פרשת שבוע ואפילו מבצעים חלק מהחזרות מבית הכנסת.

לקראת הופעתו אתמול בקרית ארבע אמר אביטל "אני עדיין צריך להבין שאני עומד לשחק במקום שפעם האחרונה שהייתי בו היה בתקופת השירות הצבאי שלי. מעניין אותי מאוד להכיר את הציבור הזה שלא זוכה לתהודה חיובית במחוזות שבהם אני מסתובב ולהתרשם ממנו מקרוב". 

כאמור, זוהי ההצגה הראשונה שכתב בן ישראל לוין, אחיינו של המחזאי המפורסם של חנוך לוין מאז שחזר בתשובה לפני כשנתיים. ההצגה עצמה מספרת על מדינה שבה מתוך גחמה או טעות רגעית מוקמת מפלגה היוצאת כנגד כל הקירחים בטענה שהם שורש הרע. זהו מחזה ייחודי ומעניין, עם מוסר השכל חריף ועקיצות חכמות ומצחיקות כפי שרק אפרים קישון יודע לעשות.

"שעיר לעזאזל" הינו ספר סאטירי על הנאצים שבסיסו נכתב על ידי אפרים קישון כבר ב-1945, בזמן שהסתתר מפניהם במרתף. והספר עצמו יצא לאור לאחר יותר מ-50 שנה. בכריכת הספר כתב קישון בעקיצה שנונה על הנאצים: "אלה עשו משגה, הם השאירו סאטיריקן אחד בחיים". 

ההצגה מתארת את האווירה והמסרים שאפרים קישון העביר בספרו. המחזה כתוב באופן קולח, בסגנון כתיבה מושחז והומוריסטי כמו שרק קישון יודע לעשות. הבמאי והמחזאי בן ישראל לוין מצליח לטפל בנושא זה בכישרון רב, שגורם לחיוך גדול מצד אחד, אך גם למחשבה ולהבנה של הסכנה בפאשיזם מן הצד השני ושל מיני תנועות קיצוניות שצצות להן פתאום ביום אחד עם מצע ומטרות הזויות ובעייתיות, ולמרות שהסיפור "ישן" הוא רלוונטי גם כיום.

מנהל ובעלי "אספקלריא", חגי לובר, שמשחק בתפקיד הראשי בהצגה אומר כי "מדובר בהצגת קומדיה כמיטב המסורת, שלצד צחוק והומור רב מעבירה מוסר השכל לגבי האופן שבו אנו מתנהלים ומתאימה לכל סוגי האוכלוסייה מגילאי נוער ומעלה. זוהי הצגה שמאפשרת לנו להתבונן על עצמנו פנימה וללכת הביתה ולחשוב היטב על הדרך שבה היינו רוצים לראות את עצמנו כחלק מהחברה שבה אנו חיים".

מועדי הצגות: הערב, 18.7 (חמישי) בהיכל התרבות בירוחם, 22.7 במשכן למוסיקה ואמנויות ברעננה, 24.7 בבית יד לבנים בתל אביב, 25.7 במרכז ז'ראר בכר בירושלים, 28.7 באודיטוריום בעכו. לרכישת כרטיסים: 02-6511936 או באתר האינטרנט: www.aspaklaria.org