אנטישמיות. טורקיה
אנטישמיות. טורקיהצילום: פלאש 90

'מעבר לנהר באו אבותינו' הוא שמו של ספר המגולל את קורותיה של העדה האורפאלית בדרום מזרח טורקיה.

ביום חמישי התקיים אירוע ההשקה של הספר שזכה גם לברכה מיוחדת של ראש הממשלה נתניהו. מסתבר שלמשפחת ראש הממשלה קשר לעדה שלא זכתה לפרסום נרחב, על אף שמקורותיה ליטאיים שורשיים.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם ד"ר עידו נתניהו, אחיו של ראש הממשלה, שסיפר את סיפורו של סבא רבא מצד אמו, הסיפור שהוליד את הקשר בין משפחת נתניהו לעדה האורפאלית.

אברהם מרכוס היה שמו של אותו סבא רבא שעלה לארץ בגיל חמישים והתיישב באדמות ראשון לציון ולמעשה היה מראשוני החקלאים במקום. "הייתה לו אתון שקרא לה פני", מספר נתניהו. היא הייתה אחריו. הלכה איתו לכל מקום וגם לבית הכנסת והדבר לא מצא חן בעיני האשכנזים".

מסתבר שהאשכנזים בראשון לציון של אותם ימים הבהירו לעולה החדש שיצטרך להחליט אם בכוונתו להישאר נאמן לאתון לא יוכל להתפלל עימם. כדי להתפלל בבית הכנסת יהיה עליו לקשור אותה במקום מרוחק.

מרכוס, יהודי עקשן, החליט שלא לקבל את תכתיבם של אנשי בית הכנסת "היה כאן עניין עקרוני", מבהיר ד"ר נתניהו. הוא לא הסכים שיהיה מי שיאמר לו מה לעשות והתחושה הזו הייתה חזקה יותר מעקרון הנאמנות לאתון והוא החליט לדאוג להקמתו של בית כנסת אחר שבו ורק בו יתפלל.

באותם ימים שכנו במקום בני העדה האורפאלית ולהם לא היה בית כנסת מפואר ואולי לא היה בית כנסת בכלל. מרכוס החליט לתרום את האדמה להקמתו של בית הכנסת האורפאלי. בני העדה קיבלו בתודה את הקרקע ומיהרו לבנות עליה את בית הכנסת המכובד שלהם, בית הכנסת שהפך עבור מרכוס הליטאי לבית הכנסת שבו התפלל עד סוף ימיו.

כיום לא רבות ידוע על בני העדה, וגם ד"ר נתניהו אינו יודע הרבה אודותיה לבד מהעובדה שמדובר בעדה מוכשרת מאוד. עבורו העדתיות מיותרת כיום בישראל ונכון יותר לחזק את הישראליות המתחדשת. עם זאת המעוניינים בכל זאת ללמוד ולהכיר את תולדותיה של העדה שרבים מבניה ממוקמים כיום בראשון לציון ובירושלים מוזמנים לעיין בין דפי 'מעבר לנהר באו אבותינו'.