הקנס יוכפל פי 15
הקנס יוכפל פי 15פלאש 90

הוועדה לביקורת המדינה בכנסת, דנה היום (רביעי) בדו"ח מבקר המדינה על שינויים בתקציב הביטחון, וליקויים שנמצאו בהם בדיווח מוקדם או בדיעבד לכנסת.

יו"ר הוועדה ח"כ אמנון כהן (ש"ס) ציין כי חובה לתת לצה"ל את כל הכלים לשמור על איכותו המקצועית, אך תחת הסבר, ביקורת ופירוט. "היכן שניתן להתייעל – חובה לעשות כך. התחמקות בכירי האוצר ויועץ הרמטכ"ל מהדיון איננה ראויה והוועדה תקיים דיון נוסף, חסוי,  כדי שיהיה ברור להיכן מגיע כל שקל. חייבים לשמור על הקופה הציבורית, כי אם אין שקיפות נחשוד ובצדק - במטרות שאינן ראויות, בזבוזים ושחיתות".

יוסי ביינהורן, מנהל חטיבת הביטחון במשרד מבקר המדינה, ציין כי אמנם תקציב הביטחון "הוא דינמי ונדרש לשינויים והתאמות כל העת, אך מחויב לדווח למשרד האוצר – והאוצר לוועדה המשותפת בכנסת, לוועדת הכספים וחוץ וביטחון. משרד האוצר לא היה ער לשינויים שעורך משרד הביטחון, והרישומים של משרד הביטחון לא מפורטים דיים, ולא ניתן להבין להיכן יועד כל תקציב".

רועי קונפינו, האחראי על מערכת הביטחון באגף התקציבים באוצר קרא להגביר את השקיפות בתקציב הביטחון, הבטיח כי האוצר לומד את הליקויים עליהם הצביע המבקר, והביע תקווה "שבחודשים הקרובים נוכל לדווח על השינויים".

מנהל ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, שמואל לטקו הוסיף כי הוועדה דנה עם משרדי האוצר והביטחון על הגברת השקיפות, מתחיל להסתמן שינוי לטובה, ובתוך כחצי שנה יגובשו מתכונת-דיווח והמלצות. לטקו ציין כי בשבוע שעבר נוסף איש-צוות לוועדה, שכל עיסוקו יהיה בפיקוח על תקציב הביטחון. "היה לאוצר מאבק לא פשוט עם משרד הביטחון – אך הוא לא צלח. הפירוט התקציבי אמנם לא תמיד הכי-ברור, ולפעמים מערכת הביטחון מגיעה לוועדה ברגע האחרון, כשסירוב לאשר עסקה ביטחונית יגרור תקרית מדינית -  ולמעשה מכריחים את חברי הכנסת בוועדה המשותפת לאשר".

אל"מ ניר ממה, ראש מדור תכנון במשרד היועץ הכלכלי לרמטכ"ל אמר כי השקיפות והפירוט התקציבי הוגברו בשנים האחרונות, ולדבריו גם פקידי האוצר מרוצים מהתקדמות זו. "אנחנו בתהליך הגברת הבקרה, מתקיימים עשרות דיונים עם הועדה המשותפת, ותיענה כל שאלה של חברי כנסת בכל נושא, וכמה פעמים שתידרש".

לדבריו, מרבית הליקויים שנמצאו טופלו ותוקנו עוד בטרם הפצת דו"ח המבקר. "הבקרה והשקיפות על תקציב הביטחון רחבים מאי פעם, והם כוללות פיקוח ועדת השרים להצטיידות, המועצה לביטחון לאומי, אגף התקציבים והחשבת הכללית באוצר, וכן של חשב משרד הביטחון וסגנו הכפופים ישירות לחשבת הכללית באוצר".

לדבריו, השקיפות והבקרה כוללים גם התקנת מסוף של משרד הביטחון במשרד האוצר, ופרסום ספר תקציב לא מסווג. ממה ציין עוד כי כל שינוי בתקציב הביטחון בהיקף של 50 מיליון ₪ ומעלה, מועבר מראש לאישור הכנסת, ואחת לחודש מעבירה מערכת הביטחון דו"ח לאוצר ולכנסת, על שינויים במימון ובהרשאה להתחייב בסכומים שמעל ל- 30 מיליון ₪. אחת לרבעון מעביר משרד הביטחון לכנסת דו"ח רבעוני, שמציג את השינויים בתקציב הביטחון החל מהשקל הראשון. בנוסף התייחס ממה לדו"חות תנועה שמקבלים קצינים והבטיח כי בניגוד לעבר - חייל או קצין שיקבל דו"ח תנועה או חניה – יישפט וישלם את הקנס מכיסו. עם זאת, במקרה ויוכח כי העבירה בוצעה בגלל פעילות מבצעית או במסגרת התפקיד, הקנס לא ישולם. לדברי ממה,  מספר עיריות – ביניהן עיריית ירושלים -טרם הסדירו את נהלי התשלום והגביה מול צה"ל,  ולכן "יש אפשרות שהדו"ח יעלם".