שרת הבריאות: נלחמים בנגיף הפוליו

משרד הבריאות יחל מחר (שני) במבצע להשלמת החיסון נגד נגיף הפוליו, לכל הילדים בדרום הארץ.

בהתאם להמלצת המשרד, יחוסנו ילדים שנולדו החל משנת 2004. החיסון נחשב לחיסון יעיל במיוחד ובעל פרופיל בטיחות גבוה.

בבדיקות ניטור שערך משרד הבריאות נמצא נגיף הפוליו במערכות ביוב במספר מוקדים אולם עד לשלב זה לא התגלה אף מקרה של חולה; ולכן חשוב מאד להמשיך ולהגן על האוכלוסייה ולחסן את הילדים.

ילדים שמעולם לא קיבלו חיסון בטיפות OPV וקיבלו את כל מנות החיסון בזריקה עדיין עלולים להעביר את הנגיף לבני משפחה לא מחוסנים. בשלב זה מטרת החיסון היא למנוע מצב שכזה. 

במשרד הבריאות מספרים כי ההחלטה לצאת למבצע חיסון נתקבלה לאחר תהליך חשיבה ארוך שכלל התייעצות עם מומחים רבים לאפידמיולוגיה, מחלות ילדים ומחלות זיהומיות, ובכלל זה עם משלחת שהגיעה מארגון הבריאות העולמי ורק לאחר שהוכח מעבר לכל ספק שקיימת העברה נרחבת של הנגיף בישובי הדרום, וכי קיים סיכון להתפתחות מחלה שיתוקית אם לא תתבצע התערבות.

לאחר קבלת החיסון יש להקפיד על היגיינה אישית על ידי רחיצת ידיים עם מים וסבון למשך לפחות 20 שניות לאחר שימוש בשירותים, לפני ואחרי מגע עם מזון, וכן לפני ואחרי החלפת חיתולים.
 
לאור האמור, הוחלט על מבצע חיסונים ("שתי טיפות") למתן חיסון חי מוחלש לילדים עד גיל 9 (ילידי 2004 ואילך) באזור הדרום בגבולות מוגדרים (על בסיס הממצאים במתקני השפכים וסקר הצואה). משרד הבריאות בוחן באופן שוטף את הנתונים ויחליט בהתאם לצורך האם להרחיב את מבצע החיסונים לאזורים נוספים בארץ.

מטרת המבצע  - מניעת מקרי תחלואה בפוליו (מקרי שיתוק) בישראל על ידי צמצום העברת הנגיף וביעורו של הנגיף מהארץ.

"משרד הבריאות פועל בשקיפות מלאה ויעדכן את הציבור על כל ממצא, התפתחות או החלטה", נמסר בהודעת המשרד "ארגון הבריאות העולמי תומך ומגבה את החלטת משרד הבריאות וסומך על דרך קבלת ההחלטות הנכונה בהתאם למהלך הנתונים המיוחד הקיים בישראל".