פנמה ותל אביב תאומות
פנמה ותל אביב תאומותיחצ

שגרירות פנמה בישראל וחברת פולאריס קיימו  בתל אביב אירוע תיירותי ותרבותי מיוחד במטרה להדק את קשרי התיירות בין המדינות ולעודד את תנועת התיירות מישראל לפנמה

באירוע הוכרז על תל אביב ופנמה סיטי כערים תאומות ועל הקמת מחלקה מיוחדת לתיירות בשגרירות פנמה; רקדנית מפנמה הציגה שמלה מיוחדת (Pollera), אחת היקרות בעולם, רקומה ביהלומים ופנינים – המהווה את הלבוש המסורתי של פנמה ומוצגת בעיקר באירועים חגיגיים

שגרירות פנמה בישראל וחברת פולאריס, המתמחה בארגון טיולים לאמריקה הלטינית, קיימו אירוע תיירותי ותרבותי מיוחד במטרה לחזק את קשרי התיירות בין המדינות ולחשוף את יעדי התיירות הנפלאים של פנמה. באירוע, כמיטב המסורת הפנמית - השתתפו שגריר פנמה בישראל, הקטור אפרישיו (Hector Aparicio); ראש מינהל השיווק ברשות התיירות של פנמה, ניקיה לאסו, ובכירים בתעשיית התיירות משתי המדינות.

באירוע הכריז שגריר פנמה בישראל על תל אביב ופנמה סיטי כערים תאומות וכן על הקמת מחלקה מיוחדת לתיירות (מעין לשכת תיירות) שתפעל מתוך השגרירות להגברת תנועת התיירות לפנמה. כמו כן, הוצגה על ידי רקדנית מפנמה שמלה מיוחדת (Pollera) רקומה ביהלומים ופנינים – הלבוש המסורתי של פנמה – ששווייה נאמד בעשרות אלפי דולרים, אחת השמלות היקרות בעולם. זמן ייצור הפוירה נמשך כשנה. ההיסטוריה של הפוירה מתחילה במאה ה-16 וכיום משתמשים בה רק באירועים חגיגיים.

פנמה ממוקמת באמריקה התיכונה וגובלת בים הקריבי בצפון, באוקיינוס השקט בדרום, בקולומביה במזרח ובקוסטה ריקה במערב.  שטחה 78,000 קמ"ר ומספר תושביה נאמד ב-3.6 מיליון נפש.  משמעות השם "פנמה" הוא "שפע של דגים ופרפרים". מבחינת אתנית, רוב התושבים הם ממוצא מעורב: הקבוצה הדומיננטית היא של "מסטיזוס", בני תערובת של אירופים ואמרינידים ("אינדיאנים"), המונים כ-69 אחוז מן האוכלוסייה. רוב האוכלוסייה קתולית (כ-80 אחוז). האקלים טרופי וניתן לבקר בה במשך כל השנה. ישנן 7 קהילות אוטונומיות של ילידים אינדיאנים בפנמה, שחיים בצורה אותנטית.

פנמה מציעה מגוון נופי עצום - חופים קריביים לבנים ומעוטרי דקלים, יערות גשם טרופיים, פסגות נישאות וקרות, ביצות עצומות והרי געש כבויים. יותר מ-25 אחוז משטחה של פנמה הינו פארקים לאומיים ושמורות טבע עם יותר מ-1,000 סוגי ציפורים, 220 מיני יונקים ויותר מ-10,000 מסוגים שונים של צמחייה.

פנמה מציעה כ-2,000 איים וחופים יפהפיים ואקזוטיים. בחופים שממזרח וממערב לפנמה אפשר לראות צבי ים במספרים גדולים. פנמה מבורכת במאות מיני ציפורים יציבות, מרהיבות בצבען וביופיין והיא נחשבת אחד המקומות העשירים בעולם בציפורים. בסמוך לחופי פנמה יש מאות איים. שתי קבוצות האיים העיקריות הן סן בלאס  (San Blas)  ובוקאס דל טורו שבים הקריבי, שהינו ארכיפלג מרהיב ביופיו. בבוקאס דל טורו ישנן  שוניות מדהימות ביופיין והמון סוגים של דגים. כמו כן, ניתן לצפות בדולפינים בלב האוקיינוס ולסייר בחוף הצפרדעים האדומות. איי סאן בלאס מהווים מצבור של 400 איים זעירים, שכאילו נלקחו מתוך גלויה. מדובר במחוז אוטונומי המנוהל על ידי שבט הקונה. בני הקונה נוהגים לנוע בין האיים בסירות קנו צרות. הם חיים בעיקר מדייג. למרבה הפלא הצליחו תושבי המקום לשמר את כלכלתם, שפתם, מנהגיהם ותרבותם. זהו מקום אידיאלי לשחות בלב להקות ענק של דגיגי כסף. ממעל עשרות שקנאים חומים, הצוללים אל המים.

דגל פנמה
דגל פנמה

אפשרויות טובות נוספות לצלילה, לשנירקול ולדייג במים עמוקים אפשר למצוא לחופי האוקיינוס השקט, סמוך לאי קויבה (Coiba) ולאיי פרל (Pearl). אפשר לצאת כאן לשייט קיאקים במים סוערים, לבקר בפארקים לאומיים שופעים חיי בר, לשנורקל בים הקריבי ולשחות באוקיינוס השקט. פנמה סיטי הבירה היא עיר קוסמופוליטית עמוסת גורדי שחקים, ונראית מרחוק כמו ניו יורק. העיר מציעה מגוון עשיר של מוזיאונים לאומיים ועושר היסטורי רב. פרויקט הרחבת תעלת פנמה בעלות של 5.25 מיליארד דולר צפוי להסתיים בשנה הבאה – 100 שנה לאחר שנפתחה התעלה לראשונה. התעלה (33.5 מטרים רוחבה) מחברת בין האוקיינוס האטלנטי לאוקיינוס השקט. בניית התעלה הייתה אחד האתגרים ההנדסיים הגדולים והקשים ביותר אי פעם. התעלה השפיעה רבות על השיט בין שני האוקיינוסים. 4 אחוז מסחורות העולם עוברות דרך התעלה והיא מהווה מקור הכנסה עיקרי של המדינה. מדי שנה עוברות בה יותר מ-14,000 ספינות.

יעד אקזוטי תיירותי נוסף: גולפו דה צ'יריקי (Golfo de Chiriqui ) הוא מפרץ הסוגר על איים יפהפיים ומוקף בחופי רחצה, מעיינות חמים ועמקים פוריים. רוב האזור הוכרז כשמורת טבע והוא מציע אפשרויות רבות לצלילה, גלישה, צפרות ודייג. את מרבית מזרחה של המדינה תופס מחוז דריאן (Darien)  . ארגון אונסק"ו הכריז על יערות הגשם הבתוליים שלו כעל שמורה ביוספרית ונכס עולמי.