תלמידים
תלמידיםפלאש90

ועדת החינוך של הכנסת אישרה היום (חמישי) פה אחד ולשנה אחת בלבד את התשלום עבור ביטוח תאונות אישיות לתלמידים במסגרת אישור תשלומי הורים לשנת הלימודים תשע"ד.

דמי הביטוח המרביים הם בסך 49 שקל ונקבעו על סמך תוצאות מכרז של מרכז השלטון המקומי.

יו"ר הוועדה, ח"כ עמרם מצנע (התנועה) הביע חוסר שביעות רצון מכך שההצעה הונחה על שולחן הוועדה לאישור במועד מאוחר ובסמוך לתחילת שנת הלימודים והודיע כי ייחד סדרת ישיבות במושב הכנסת הבא למציאת פתרון לעניין סעיף זה: "הביטוח האמור יוצר חוסר שוויון בין תלמידים ברשויות קטנות שנדרשים לשלם 49 שקל עבור ביטוח התאונות האישיות – שהוא הסכום המירבי המותר לגבייה - לבין תלמידים ברשויות גדולות הזוכים להנחה בתעריף וידרשו לשלם כ-30-35 שקל עבור הביטוח. מדובר על הרכיב האחרון ב'תשלומי החובה' שנותר להורים מסך כל התשלומים. עלותו בסה"כ כ- 60 מיליון שקל והוא דורש ביורוקרטיה מסובכת מידי. הגיע הזמן להסדיר בצורה אחרת את הביטוח עבור התלמידים באמצעות חברת הביטוח הממשלתית, ולשים סוף לתשלומי החובה".

מנכ"לית משרד החינוך, דלית שטאובר, התייחסה לעלייה בתעריף סכום הביטוח מ- 34 בשנה שעברה ל-49 שקל בשנת הלימודים תשע"ד ואמרה כי הביטוח נקבע על פי תוצאות מכרז כאשר ההצעה שהתקבלה הייתה ההצעה הנמוכה ביותר שנתנה את המענה הדרוש. "ביטוח אישי הוא תנאי לפתיחת שנת הלימודים. כולם חייבים להיות מכוסים".

חגית מאיר, מנהלת אגף יישומי חוק ומדיניות במשרד החינוך הסבירה: "הביטוח מכסה תאונות, פגיעות, פציעות, נכות או מוות במשך 365 ימים בשנה, 24 שעות ביממה. מטרת הפיצוי לסייע לתלמיד ולהוריו להתמודד עם התוצאות ולהחזיר את מסלול החיים לתפקוד, מהר ככל האפשר.  אין צורך להוכיח רשלנות או אשם תורם, כל שצריך להוכיח שהיתה תאונה ואת שיעור הפגיעה".  לדבריה, החוק מטיל את החובה לבטח באופן בלעדי על הרשויות המקומיות, ומשרד החינוך צריך להגיש את ההצעה לוועדת החינוך לשם אישורה.

עו"ד יגאל שגיא יועץ הביטוח של החברה למשק ולכלכלה במרכז השלטון המקומי הוסיף כי מדובר בביטוח המקיף ביותר שקיים המכסה כל אירוע תאונתי, למעט מקרים שיש להם הסדר חוקתי אחר כגון תאונות דרכים או פעולות איבה. מדובר בפיצוי זמין של עד 600 אלף ₪ לנכות מעל 75% . הביטוח מעניק פיצוי גם לתלמידים שאינם מסוגלים ללכת לביה"ס לתקופה של חצי שנה. 

לדבריו רמת המודעות עלתה מאוד: "בעבר היו 3000 מקרי תביעה בשנה ואילו היום מדברים על 12,000 תביעות בשנה". עוד אמר כי  "לביטוח יש 'זנב ארוך' שפירושו שניתן להגיש תביעה עד גיל 21".  הוא התייחס לעניין העיכוב בתוצאות המכרז ואמר כי למכרז הראשון לא הוגשה אף הצעה ואילו למכרז השני הוגשה הצעה אחת: "המכרז הזה הוא מאוד קשה לחברות הביטוח מבחינת ניסיון התביעות". עוד אמר כי ההסכם שהתקבל עם חברת הביטוח הוא הסכם מסגרת לשלוש שנים.

איתי חוטר, סמנכ"ל כלכלה במרכז השלטון המקומי הסביר את פערי הסכומים בין הרשויות הגדולות לקטנות בכך שקיימת הנחה לגודל בשל מורכבות הגבייה בערים גדולות. עוד אמר כי "אם היינו הולכים על ממוצע, סביר להניח שאותן רשויות מקומיות גדולות לא היו נכנסות למכרז כי היו יכולות להשיג באופן עצמאי מחיר נמוך יותר ובאופן עקיף היו גורמות לעליית תעריפים עבור הרשויות הקטנות".

ד"ר יצחק קדמן, מנכ"ל המועצה לשלום הילד: "אני מציע להפנות את רגשות הרחמים כלפי הורים ולא כלפי חברות הביטוח שמרוויחות סכומי עתק וכן לבדוק כיצד קרה שרק חברת ביטוח אחת ניגשה למכרז".

ח"כ משולם נהרי (ש"ס) ציין כי "ביטול חוק נהרי יצר מקור תקציבי עבור השלטון המקומי. מציע שהשלטון המקומי יממן בכספים שהתפנו לו את ביטוח התאונות עבור התלמידים".

ח"כ יואל רזבוזוב (יש עתיד) אמר "מדובר בביטוח לא רווחי ולכן כנראה רק חברה אחת ניגשה למכרז.  הרבה הורים שמחים על הביטוח הזה ולכן הוא חשוב מאוד". 

ח"כ רונן הופמן  (יש עתיד) אמר בדיון "האם קדמן מעדיף שהשנה לא תפתח? אנחנו נמצאים במצב שצריך להחליט ששנת הלימודים תפתח ולשם כך התלמידים צריכים להיות מבוטחים".

בסיום הדיון ולאחר שנשמעו כל הדוברים סיכם יו"ר הוועדה, ח"כ מצנע: "הוועדה מרגישה אי נחות גדולה מאוד ששבועיים לפני שנת הלימודים אנחנו צריכים להחליט בנושא כה חשוב. לכולנו ברור ששנת הלימודים לא יכולה להיפתח אם אין ביטוח. השירות הזה הוא נכון וחשוב, אך אני לא מצליח להבין את הדיפרנסציה שאנחנו יוצרים בין התלמידים בערים השונות. בתחילת הקדנציה אמרתי שחוסר השוויון בין התלמידים הוא הנושא המרכזי שוועדת החינוך מתכוונת לטפל בו, ולכן נקבע יחד עם כל הגורמים סדרת דיונים כדי להסדיר את נושא הביטוח ואת מרכיב החובה בתשלומי ההורים, בצורה הטובה יותר לשנת הלימודים תשע"ה".