הסרט על ה'בן איש חי'

היום - י''ג אלול, הוא יום פטירתו של גדול רבני בבל ומגדולי ישראל בדורות האחרונים - רבי יוסף חיים, ה"בן איש חי".

בוגר ביה''ס לקולנוע יהודי "תורת החיים" וראש מדרשת טהר, הרב זאביק הראל, יצר סרט על דמותו של הבן איש חי כחלק מפרויקט שנקרא "והיו עינך" – תיעודם של גדולי ישראל בדורות האחרונים.

בראיון לערוץ 7 הוא מסביר על הרעיון של הסדרה: "אנחנו נמצאים בדור שמחפש 'כוכבים נולדים', והאמת שיש לנו כוכבים אמיתיים, כוכבים שהאירו את כל העולם בתורתם, במידות המדהימות שלהם, בעומק החיים שלהם ועדיין הם לא נחשפו לעולם הכללי".

"ההרגשה שלי מהשטח שיש צימאון גדול לזה ולכן נרתמנו למשימה לנסות להתחבר ולחבר את עם ישראל לדמותם".

אחרי שסרטו הראשון "בחמימותה של האש קודש" על דמותו של האדמו"ר מפיסצ'נה זי"ע זכה בפרס ראשון בתחרות בפסטיבל הבן לאומי בסינמטק ירושלים הוא קיבל דחיפה מצוות התחרות להמשיך בעשייה, "זה היה פידבק גדול, לראות שסרט בכורה על אדמו"ר שנרצח בשואה שבשביל רבים הוא היה דמות עלומה זוכה לתהודה רבה בקרב הציבור הכללי, כתבו לי השופטים בתחרות נימוק שמאוד נגע לליבי הם כתבו 'חשפת אותנו לעולמות שאנחנו לא מכירים ואין לנו נגיעה בהם . ועליך ועל שכמותך חובה להמשיך ולחבר את העולם לדמויות האלה'".

על הדמות שבחר לסרט החדש סיפר הראל, "הבן איש חי תמיד היה דמות מופלאה בעיני, משהו שבסה''כ חי בדורנו. הוא חפף לתקופת מרן הרב קוק אבל הוא היה נראה כאיזה דמות מעולם אחר מדורות אחרים. מגיל קטן התמונה והמראה שלו משך אותי, וכשתוועדתי לתורתו ראיתי כזה היקף מדהים - פשט, דרש, רמז, סוד, שו''תים בהלכה ובקבלה, ספרים לנשים ולילדים, ספרי חידות ועוד... היתה לו יכולת מדהימה להעביר שיחה במשך כמה שעות שגם יהודים פשוטים וגם גדולי מקובלי בבל, גם ילדים וגם נשים היו יושבים עצורי נשימה זה כח השפעה מיוחד ומקיף מאוד של יהודי שלם".

עוד דבר מופלא זה החיבור שמים וארץ שלו . היתה לו ענווה הוא מעולם לא נשא בתפקיד רשמי של רבנות. ואף על פי כן היה ברור לכולם שהוא הסמכות הרוחנית. יש תיאורים איך היה בפשטות מכניס אורחים מציע להם בעצמו את המיטות, מוזג לתלמידים את כוסות הקפה מחד, ומאידך ראשו בגובהי מרומים במשך שעות היה מסתגר בכל יום בחדרו וסיפורי המופתים עליו לא יאומנו.

היתה לו אהבה גדולה לארץ ישראל, הוא בעצם יזם את בניית ישיבת פורת יוסף בעיר העתיקה בטענה שלימוד תורה במקום הקרוב ביותר להר הבית זה לימוד התורה הנשגב ביותר. הוא שלח בחירוף נפש את כתבי היד שלו שיודפסו בירושלים למרות שהיו בתי דפוס גדולים בבגדד מהטעם שהוא רצה שתשרה עליהם קדושת ארץ ישראל וכן הוא רצה בזה לפרנס את עניי ירושלים. מעבר לכך הוא בעצמו קנה אדמות באיזור הר חברון על מנת שתהיה לו אחיזה בארץ ישראל, "בסרט עקבנו אחרי מסע מיוחד שקיים בארץ ישראל".

"ראיתי כמה דמותו נוגעת בהרבה יהודים יוצאי עירק אף רחוקים מתורה ומצוות, ורציתי לעורר איזה שהוא ניצוץ חזרה של איך נראה יהודי שלם".

הראל ממשיך בהפקות ובקרוב יצא לאור סרט על הרב אויירבך - סרט בשיתוף פעולה יחד עם הרב הסופר יוסף אליהו, מחבר "התורה המשמחת", "הפקנו ביחד סרט ששמו בעקבות הספר גם כן "התורה המשמחת" שעוקב אחר חייו המופלאים של גדול הפוסקים הרב שלמה זלמן אוירבך זצ''ל משתתפים בסרט מגדולי תלמדיו כגון הרב לאו, הרב נבנצאל, דרך המקורבים מהמעגל הראשון כגון נכדו הקרוב הרב אהרון גולדברג יחד עם דמויות ציבוריות שהיו איתו בשיח כמו חתן פרס ישראל פרופ' שטיינברג ועד נהג המונית הירושלמי שלו יצחק ביאזי".

הוא סיפר עוד כי יחד עם קטעי וידיאו נדירים מחייו, נשזר סיפור מרתק שיוצר חיבור מיוחד לדמותו, "בימים שיש באויר ריח של מחלוקת ופילוגים אני מרגיש שצריך להתחבר לצדיקים האלו שידעו לחבר אותנו בתוך עצמנו וידעו לחבר אותנו עם השם יתברך. יהי רצון שנזכה ללכת לאורם וזכותם תגן עלינו ועל כל ישראל".