הרצוג
הרצוגפלאש 90

יו"ר סיעת העבודה, לשעבר שר השיכון, חה"כ יצחק בוז'י הרצוג תוקף את פרסום הגזירות החדשות בשוק המשכנתאות.

בנק ישראל הטיל היום שלוש הגבלות עיקריות על הלוואת משכנתאות. הראשונה - איסור על הבנקים להעניק משכנתאות, כאשר שיעור ההחזר החודשי של המשכנתא מתוך ההכנסה החודשית של הלוואה עולה על 50%. מעתה, הלוואות לדיור בהן שיעור ההחזר החודשי מההכנסה הוא בין 40% ל-50%, ישוקללו ב-100% לצורך חישוב יחס הלימות ההון. ההגבלות ייכנסו לתוקפן ב-1 בספטמבר. 

ח"כ הרצוג אמר כי "אלה העומדים בראש המערכת הכלכלית בישראל שכחו שתפקידם לא נעצר בדף הבית בפייסבוק אלא בצורך להבטיח בית לאלפי זוגות צעירים ומשפחות בישראל".

"ממשלת ישראל והמערכת הפיננסית מסדרים לאזרחי מדינת ישראל קיץ אביך במיוחד. מידי יום נוחתת גזירה חדשה, אתמול קיצוץ בקצבאות היום הגבלות חמורות על נטילת משכנתאות".

לדבריו "מדובר בצעד אנטי חברתי ולא סביר, שיקשה על עשרות אלפי זוגות צעירים להגיע לדירה ותהפוך את ישראל לאי של דיור לעשירים בלבד עם גטאות של עוני, אלפי צעירים יאלצו למצוא דרכם בשוק שכירויות המשתולל".

"הממשלה לא עשתה דבר וחצי דבר על מנת להקל את מצוקת הדיור אלא להיפך", אמר ח"כ הרצוג והוסיף "זה אבסורד שלא מאפשרים משכנתאות לאזרחים מן השורה בזמן שלקבוצות אחרות מוחקים חובות. זה צעד שנכתב בלוח האקסל ללא בחינה של מצב שוק הדיור ומצב מעמד הביניים הישראלי". 

"אני דורש להקפיא את ההחלטה הזו וליזום פרויקט דיור לאומי בהנהגת הממשלה לחידוש הבנייה הציבורית מצד אחד ומצד שני קביעת קריטריונים מתאימים למתן סיוע לרכישת דירה לאלה שאינם יכולים לעשות זאת. שני האפיקים צריכים להתבצע במקביל ובשילוב על מנת להביא לתוצאות מיטביות תוך זמן קצר. המוטיב המרכזי יהיה – דירות לזוגות צעירים במחיר שלא יעלה על 600 אלף ש"ח והגדלה משמעותית של התקציב הממשלתי למשכנתאות לזוגות צעירים", הוסיף ח"כ הרצוג.