צער בעלי חיים - אניברסאלי. ח"כ ליפמן
צער בעלי חיים - אניברסאלי. ח"כ ליפמןפלאש 90

בראיון ליומן ערוץ 7 סיפר חבר הכנסת, דב ליפמן, איש 'יש עתיד', על המפגש עם בכירי הרש"פ לשעבר במסגרת סמינריון של 'יוזמת ז'נבה' ועל התובנות שלו בעקבות האירוע.

"קיבלתי הזמנה למפגש וחשבתי שיש לי הזדמנות לשבת מול אנשים שבעבר היו חלק מהניסיון לחסל את מדינת ישראל וכעת הם מוכנים לדבר. העליתי כמה שאלות קשות וקיבלתי תשובות וכעת אני שומר על הידברות איתם", אומר ח"כ ליפמן.

כשהוא מתבקש לתת דוגמא לשאלה קשה שהציב בפני בני שיחו מספר ח"כ ליפמן על הניסיון הפלשתיני לערוך השוואה בין חיילי צה"ל למחבלים הכלואים. לדבריו כאשר טען שבעוד הם מדברים על שחרור האסירים ישראל רואה בהם רוצחים אמרו הפלשתינים כי "אלה החיילים שלנו ואם היינו מגיעים להסכם שלום ובידיים שלנו היה חייל שלכם הייתם מבקשים לשחרר אותו".

בתגובה לדברים אמר ליפמן כי אם היה חייל ישראלי רוצח בקרדום קשיש שהלך לתומו איש לא היה דורש את שחרורו והתביעה, גם הישראלית, הייתה להשאיר אותו בכלאו. מעבר לכך שאירועים מעין אלה אינם מתרחשים כלל ועיקר. לדברי ליפמן בני שיחו הפלשתינים התקשו להשיב לטענתו זו שפרכה את ההשוואה בין מחבלים לחיילים.

לדבריו הפלשתינים שהשתתפו בשיחות אמרו כי בעבר רצו לחסל את ישראל אך לאחר עשרות שנים הבינו שהדבר בלתי אפשרי וכעת הם מסתפקים בהישג מדיני לעצמם. ליפמן נשאל אם אין בכך עדות לחוסר ההבנה של הפלשתינים שחיסולה של ישראל אינו מוסרי אלא שמדובר באופציה שהתברר שאינה מתאפשרת טכנית בלבד. לדבריו אין סיכוי ששני הצדדים יגיעו לתובנה משותפת באשר להיסטוריה ולנרטיב ההיסטורי גם אם יגיעו להסכם מדיני כזה או אחר.

ליפמן מוסיף ומספר כי בני שיחו שחלקם ישב בכלא הישראלי סיפרו כי בתקופת הכלא שמעו לא מעט מהסוהרים וכך הבינו את הצד הישראלי. "אני לא אומר שהם הפכו לצדיקי עולם אבל משהו קרה להם", הוא מבהיר.

עוד נשאל ח"כ ליפמן אם במקום כלשהו של המו"מ מישהו מעלה את סוגיית ערביי ישראל ועתידם ביום שלאחר הקמת מדינה פלשתינית, לשיטת הדוגלים בהקמת מדינה שכזו. האם ימשיכו גורמים כמו השייח' ראאד סלאח להתסיס נגד ישראל מתוכה גם ביום שלאחר המדינה הפלשתינית? לדבריו סוגיה זו  חשובה והוא עצמו דיבר עליה גם לעומק.

"חייבים לטפל בזה", אומר ליפמן ומבהיר כי "באם יש מדינה פלשתינית שבה כל יהודי שרוצה לחיות יצטרך להאמין במדינה הזו יצטרכו להיות גם דרישות מערביי ישראל. חייבים לחשוב על כך". עם זאת הוא מוסיף ומציין כי כחבר כנסת נפגש עם נציגים מראשי הציבור הערבי שאינם קיצוניים כל כך ועימם יש לשמר את הקשר ואת היכולת להוביל לשיתוף פעולה ודו קיום.

במהלך הראיון כולו הדגיש ליפמן כי בני שיחו בסמינריון אינם מקבלי ההחלטות ברש"פ אלא "לשעברים". כשנשאל על המו"מ המתקיים בימים אלה מול מקבלי ההחלטות האמיתיים אמר ליפמן כי מחדרי המו"מ הללו לא יוצא מידע כלשהו. לשאלה אם מקובל עליו שהדברים נשארים בחשאיות גדולה כל כך על אף שהם עוסקים בהוויית חייו של העם היהודי, אומר ליפמן כי "אין ספק שכשיגיעו לשלב ההחלטות נקבל מידע. כל עוד אין סיבה כדאי לתת להם לעבוד", אמר והוסיף כי החשש הגדול הוא דווקא קיצוניים פלשתיניים שינסו לסכל את המהלכים המדיניים במידה וייוודע להם על התקדמות מדינית של ממש.