נמלא מבית הדין בירושלים.
נמלא מבית הדין בירושלים.פלאש 90

לראשונה בהיסטוריה של בתי הדין, נבחרה לוועדה למינוי דיינים טוענת רבנית אישה, ד"ר רחל לבמור, מנהלת הפרויקט למניעת עיגון וסירוב גט בתנועת ישראל הצעיר והסוכנות היהודית.

ד"ר לבמור שנבחרה על ידי שרת המשפטים ציפי לבני, תשב בוועדה לצידם של שני דייני בית הדין הגדול, הרבנים ציון אלגרבלי וציון בוארון, שני השרים ציפי לבני וגלעד ארדן, הח"כים אלי ישי ושולי מועלם ושני נציגי לשכת עורכי הדין, עו"ד אשר אקסלרוד ומרדכי אייזנברג כמו כן ישבו בוועדה שני הרבנים הראשים לישראל.

לדבריה מדובר בזכות היסטורית שנפלה בחלקה, "יש לי את הזכות להיות האשה הראשונה שנבחרת בעקבות הצעת החוק של עליזה לביא מ'יש עתיד' ושולי מועלם מ'הבית היהודי' שהביאו לייצוג נשים בוועדה למינוי דיינים".

לבמור משוכנעת שיהיה בידה לבחור דיינים ראויים. יצויין שכיום מכהנים בקביעות בבית הדין הגדול שני דיינים בלבד והוועדה למינוי דיינים צריכה למנות בהקדם חמישה דיינים חדשים לבית הדין הגדול ועוד דיינים לבתי הדין האזוריים השונים. לבמור מציינת כי הבחירה בדיינים תתבסס על הידע ויכולת הפסיקה, "נעריך את הפסקים, הכתבים, מאמריו וכישוריו של המועמד. נבחן האם יש לו את המזג השיפוטי הנכון, את הידע ההלכתי והיצירתיות בהלכה כדי לפתור בעיות. אחד הכישורים החשובים לדיין שיהיה אהוד על הציבור, וזה כולל את ציבור הנשים, ולכן כאישה אני רואה את בחירתי כדבר חיוני".

 לבמור טוענת שהיכולת לזהות דיינים חדשים עם פוטנציאל להיות גדולי דור, אינה עניין שלה, אלא תלויה בראש ובראשונה בהם, "אנחנו בוחנים אותם, אך כל היתר תלוי בהם. אנחנו ננסה למנות את המסוגלים ביותר".

היא אינה עושה חלוקה בין דיינים חרדים לבוגרי ישיבות הציוניות, "אני לא נוטה לעשות את החלוקה הזאת, אני מדברת במונחים של דיינים ראויים. פחות מעניין אותי איפה הוא למד כמו גישתו הפסיקתית וההלכתית. יותר מעניין לבחון את הידע התורני , בפרט בתחומי הגירושין והמעמד האישי. נבדוק את רוחב הדעת והאם הוא הסתגר כל חייו או היה מעורה בחברה הישראלית, והאם הוא מבין את הציבור".

לערוץ 7 נודע כי ביום ראשון האחרון התכנסה הוועדה למינוי דיינים בלשכת שרת המשפטים ולראשונה בהשתתפות שני הרבנים הראשיים החדשים. בישיבה הוקמו שתי ועדות משנה לצורך ראיון המועמדים, זאת לאחר שנתיים של הפסקה, ולאור מצוקה אדירה בתקנים, הן בבתי הדין האזורים והן בבית הדין הגדול שם מכהנים כיום רק שני דיינים קבועים".