עו"ד ניצנה דרשן-לייטנר
עו"ד ניצנה דרשן-לייטנריוני קמפינסקי

תביעתם של אלפי ישראלים נפגעי טרור נגד הבנק הערבי נדחתה השבוע, כך הורה בית המשפט בניו יורק.

כזכור, בעשור האחרון מתנהלות כנגד הבנק הערבי מספר תביעות, של אלפי נפגעי טרור, אמריקאים וישראלים, במסגרתן נטען כי הבנק סייע במימון אירועי טרור. התביעות האמורות הוגשו כנגד הבנק הערבי - בנק ירדני, שפועל בארה"ב.

ההחלטה לדחות את התביעות של הנפגעים הישראלים, נסמכת על פסק דין של בית המשפט העליון האמריקאי, והיא מיישמת את ההלכה המשפטית, לפיה אין לתובעים זרים, ובתוכם תובעים ישראלים, כל אפשרות לתבוע בנקים על פשעים שנעשים מחוץ לאדמת ארה"ב.

יו"ר ארגון שורת הדין, עו"ד ניצנה דרשן לייטנר מצטערת על ההחלטה, "לצערי ההחלטה מתבססת, על פסיקה תקדימית של בית המשפט העליון בארה"ב, בתיק של אזרחים ניגרים שהגישו תביעה נגד חברת שאל ההולנדית, שסייעה לממשלת ניגריה לענות מתנגדי שלטון. התביעה הוגשה בארה"ב בעילה של פשעים נגד האנושות. בית משפט העליון קבע בפסק תקדימי שהחוק האמריקאי מאפשר להגיש תביעות רק בגין פשעים שנעשו על אדמת ארה"ב", אמרה לערוץ 7.

לייטנר סבורה שארה"ב פספסה הזדמנות לעשות צדק, "החוק של הקונגרס נועד כדי לתקן עוולות בכל העולם, במיוחד במקרים בהם לא ניתן לתבוע ישירות את ארגוני הטרור. חבל שניתנה כאן פרשנות שמגבילה את האפשרות להגיש תביעות נגד הבנק הערבי".      

לדבריה טרם נסתם הגולל על אלפי תביעות של אזרחים אמריקאים, שעליהם לא חלה המגבלה האמורה, "יהודים אזרחי ארה"ב מנהלים מאות תביעות נגד בנקים שסייעו לטרור נגדנו, בינהם 1600 תביעות נגד הבנק הערבי. כמו כן אנחנו מלווים תביעות נגד בנק אוף צ'יינה שתמך בחמאס, התבססנו בתביעה על פקודת הנזיקין הישראלית. כך שלא יהיה ניתן להשתמש בתקדים של בית המשפט העליון בארה"ב כדי לדחות את התביעה".