פרזיטים? תלמידי ישיבות
פרזיטים? תלמידי ישיבותפלאש 90

משרד האוצר העביר לאגף הישיבות במשרד החינוך מסמך התחייבות להעברת 65 מיליון שקלים עבור ישיבות ההסדר והגבוהות – ציוניות וחרדיות.

התקציב שיועבר מגיע לאחר מאבק קשה שניהל יו"ר הבית היהודי השר נפתלי בנט עם הגורמים הרלוונטיים באוצר. גם שר החינוך שי פירון מסייע בטיפול התקציב בתוך משרדו. בנט הודיע הערב כי ידרוש שהכסף יגיע לישיבות עוד לפני ראש השנה.

יש לציין כי מדובר בתקציב נוסף מעבר לתקציב שהוקצה לישיבות במסגרת תקציב המדינה, המשקף קיצוץ עמוק של למעלה מ-60 אחוזים בתקציב השוטף. תקציב זה ילך ברובו לישיבות החרדיות (כ-80 אחוזים) ומיעוטו יגיע לישיבות ההסדר והישיבות הציוניות.

ישיבות ההסדר קיבלו עוד תקציב, בסך 15 מיליוני שקלים שהועברו לפני שבועיים מתקציב משרד הביטחון, לאחר פעילות סגן שר החינוך אבי וורצמן.

בבית היהודי אמרו בעקבות הסיכום, "נמשיך להילחם עד לביצוע מלא של 2 העקרונות שהצגנו: אי פגיעה בישיבות הציוניות ומזעור הפגיעה בישיבות החרדיות. אנחנו מאמינים שהתורה היא לא דבר סקטוריאלי, היא שייכת לכל העם היהודי. לימוד התורה בישיבות הציוניות הופך אותן למפעל לייצור מוטיבציה בקרב החיילים המתגייסים. כמו שקרה בעניין חוק יסוד משאל העם- הבית היהודי הוכיח שכשהוא נלחם על משהו זה אפשרי. נמשיך למלא את יעודנו בממשלה בנושאים הכלכליים, המדיניים ובשמירה על עולם התורה. אחרי המתקפות הבלתי פוסקות מהעולם החרדי, הכרת הטוב על פעילותנו היא גם אופציה, אם כי נמשיך להילחם על עולם התורה גם בלעדיה".

יו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, אומר בעקבות הבטחת האוצר, "אני מודה לכל מי שהתאזר בסבלנות למרות הקשיים. לא הסכמנו להגיע לראש השנה בלי למזער את הפגיעה בישיבות. שלא יטעו בנו - הוכחנו שכשאנחנו עומדים על שלנו אנחנו מגיעים ליעדים שקבענו לעצמנו. זה שהבית היהודי הפך למפלגה של כל עם ישראל לא אומר שניתן לפגוע בערכים שאנו מאמינים בהם לעולם".

אחד ממנהלי הישיבות הגבוהות טען בשיחה עם ערוץ 7, כי מדובר רק במחצית הכסף שהובטח לישיבות, אשר מגיע מכספים קואליציוניים המגיעים לסיעת הבית היהודי מתוקף גודלה וחלקה בקואליציה. חלקו השני של הסכום שהובטח לישיבות, 65 מיליון שקלים נוספים, מעוכב בשלב זה על פי התנייה של מפלגת "יש עתיד". לטענתו, ההתנייה היא בהעברת מבחני התמיכה החדשים לישיבות, אשר יפגעו אמנם בעיקר בישיבות החרדיות, אולם נזקם לא יפסח גם על חלק ניכר מהישיבות הגבוהות הציוניות. "מדובר בניצחון חלקי מאוד לבית היהודי והמשימה הקשה עוד לפנינו. יש לקוות שלפחות חלקו הזה של הסכום אכן יגיע לישיבות עוד לפני ראש השנה".