חיפה - מבט כללי
חיפה - מבט כלליקובי פינקלר

בראיון ליומן ערוץ 7 פורסת מאיה יעקבס, מנכ"ל עמותת צלול, את הסיכון העולה ממיכל האמוניה בחיפה לנוכח איומי הטילים מסוריה.

יעקבס מזכיר כי מיכל האמוניה נמצא במקום מזה עשרות שנים והמאבק וההבטחות להעברתו נמשכים מזה שנתיים כאשר התושבים מנסים להביא לסגירתו, פוליטיקאים מבטיחים שיפעלו אך בפועל לא מתרחש דבר.

בדבריה מציינת יעקבס כי במתקן 12 אלף טון של גז אמוניה רעיל. לדבריה הערכות מומחים מלמדים על כך שדי אם 2000 טון מתוך כמות זו ידלוף כדי להביא חלילה להרג של 17 אלף תושבים באזור הצפוף של חיפה. עוד היא מביעה דאגה מהתגובה הישראלית החריפה שתגיע בעקבות פגיעת טיל במתקן, תגובה שתהיה בהכרח קשה ותביא להרג של אלפים גם מהעבר השני של הגבול.

יעקבס מזכיר כי בעבר התבטאו גלעד ארדן ושלום שמחון שכיהנו כשרים לאיכות הסביבה בדבר כוונתם לפעול להעתקת המתקן, אך לאחר שזכו בכותרות מחמיאות בעיתונות לא יישמו את המהלך בפועל. לדבריה ביורוקרטיה היא שמנעה את העתקתו של מיכל האמוניה למקום מרוחק בדרום.

עוד היא מציינת כי גם השר הנוכחי לאיכות הסביבה, השר עמיר פרץ, קיים את סיור העבודה הראשון שלו בתפקיד במתחם המיכל, ואף הבטיח להעביר תקציב ממשרדו לקידום העברת המתקן, אך גם כאן טרם נעשה דבר והסוגיה טרם הועלתה על סדר יומה של הממשלה.

לדבריה אם קיימות בעיות משפטיות כאלה ואחרון, ואכן קיימות בעיות משפטיות שכאלה, והסוגיה סבוכה הרי שעל המדינה להציב את אתגר העתקתו של המתקן בראש סדר העדיפויות ולהעמיד סוללה של עורכי דין מובילים שימצאו פתרון לדבר.

יעקבס מזכירה כי עד כה לא נבחרה החברה שתבצע את מהלך ההעברה, טרם נבחר מיקומו של האתר החלופי, טרם נמצא פתרון לתקופת המעבר שצפויה להימשך כשנתיים וסוגיות נוספות המעכבות את קידום המהלך.

באשר למיגונו של המתקן מציינת יעקבס כי הוא ממוגן באופן המתקדם ביותר בעולם, אך זאת בהתאם למקום שאין בו איום טילים, בעוד מיקומו של המתקן בחיפה נמצא תחת איום משמעותי של טילים, איום המתחדד בימים אלה. יעקבס מסבירה כי מיגונו של המתקן ממוקד בדפנותיו ולא בחלקו העליון מחשש לפגיעה בטיסות משדה התעופה הסמוך, פגיעה שתיווצר מהגבהתו. עוד היא מספרת כי שוב ושוב טוענים בצה"ל כי הסיכוי לפגיעת טילים במתקן הוא קטן מאוד סטטיסטית ועל כן לא נכון לפעול להעתקתו.

עוד מוסיפה יעקבס ומזכירה כי בשלושה דו"חות שונים של מבקר המדינה הועלה נוסא הטיפול החסר במיכל האמוניה, אך בפועל נראה שהדו"ח חסר שיניים וממשלת ישראל מתעלמת ממנו.

לדברי יעקבס על הרשויות לפחות לתרגל את האוכלוסייה באופן ההתנהלות הנכון ברגע של פגיעה חלילה במיכל. היא מציינת כי טבעו של הגז להתפוגג באופן מהיר יחסית, אך ברגעים הראשונים יש להישמר מלרוץ על מנת שלא להאיץ את קצב הנשימה, לסגור חלונות ומזגנים כדי למנוע חדירה של הגז לבתים וכיוצא באלה.