פקק. אילוסטרציה
פקק. אילוסטרציהפלאש 90

חוקרים מישראל, בריטניה ואיטליה מציעים דרך לאיתור מידע בנוגע לבעיות תחבורה בעקבות אירועים המוניים, דוגמת משחק כדורגל, מתוך הציוצים שמעלים האזרחים לטוויטר.

ההצעה עולה ממחקר חדש שיתפרסם בכנס ה 16 של קבוצת העבודה האירופאית לתחבורה שיערך בפורטו, פורטוגל בין ה 4 ל-6  בספטמבר 2013 ועתיד להתפרסם בכתב העת Procedia social and behavioral sciences.

"היכולת של הרשתות החברתיות לייצר מידע בנושא עומסים, סכנות, איכות השירות של התחבורה הציבורית ועוד, היא כלי עזר בעל ערך רב למקבלי ההחלטות", אמר ד"ר צבי קופליק, ראש החוג למערכות מידע מאוניברסיטת חיפה ואחד מעורכי המחקר.

אחד מהצרכים המרכזיים של מקבלי החלטות ומתכננים בתחום התחבורה הוא לקבל מידע בזמן אמת על בעיות תחבורתיות כמו עומסים ופקקים, "צווארי בקבוק", סכנות בטיחותיות, זמינות או אי-זמינות של תחבורה ציבורית, עומס בתחבורה ציבורית ועוד. מידע חשוב נוסף בתחום התחבורה הוא האם יש אירועים מיוחדים הגורמים לבעיות ספציפיות: לדוגמא, האם בעקבות אירוע המוני כמו משחק כדורגל נוצרים עומסים מיוחדים, צווארי בקבוק או עומס בתחבורה הציבורית ולכן יש לתת מענה מיוחד במקרה של משחק כדורגל ואחר לימים האחרים בשבוע.

המחקר התלת שנתי החל ב 2011 והובל על ידי ד"ר סוזן גרנט מילר מן המכון ללימודי תחבורה באוניברסיטת לידס. המחקר מומן על ידי Worldwide Universities Network (WUN)  ובו השתתפו ד"ר איילת גל-צור מהטכניון ד"ר סילביו נוצ'רה מאוניברסיטת ונציה IUAV וד"ר צבי קופליק, ד"ר עינת מינקוב ואיתי שור מאוניברסיטת חיפה. החוקרים בחרו להתמקד ברשת ה"טוויטר" מכיוון שמדובר ברשת פומבית בעיקרה ובגלל שהמסרים קצרים ולכן ניתן להוציא מהם מידע רלוונטי בקלות יחסית.

המועד הספציפי בו הם בחרו להתמקד היה משחקים של קבוצת הכדורגל של ליברפול. הם הצליחו לפתח שיטה לבחינת הציוצים ברשת הטוויטר בשעות  שלפני ואחרי משחקים של ליברפול, ומציאת אלה שקשורים לנושאי תחבורה (ונשלחו על ידי משתמשי הדרך ולא על ידי רשויות התחבורה). הציוצים שנמצאו קובצו על פי נושאים שונים.

השיטה, כך הסתבר, הצליחה מעל ומעבר: היא מצאה למעלה מ-1100 ציוצים שהיו קשורים בצורה כלשהי לתחבורה ואף הצליחה לאתר מתוכם כ-900 שהיו קשורים לבעיות שחוו המשתמשים ונוצרו בעקבות המשחקים שאירחה ליברפול. כמחצית מהבעיות היו תלונות הקשורות לרמת שירות (בעיקר בתחבורה הציבורית וכד'), בכשליש מההודעות חיפשו המצייצים 'טרמפ' או ביקשו הכוונה לגבי אמצעי הנסיעה ליעדם ובכ-16% מההודעות היו דיווחים על אירועים חריגים כגון תאונות דרכים. התלונות העיקריות היו קשורות לצפיפות באוטובוסים ורכבות, זמינות, ודיוק שירותי התחבורה וזמני נסיעה ארוכים.

"המחקר שלנו מראה שהמידע שמצייצים אנשים לטוויטר הוא 'מכרה זהב של מידע' שעדיין לא נוצל. איתור נכון של מידע מרשת הטוויטר יכול להעניק מידע ממקור ראשון לגבי הבעיות, התלונות והציפיות של הלקוחות – במקרה שלנו, האזרחים עצמם – ולאפשר למקבלי ההחלטות לתכנן טוב יותר את הצעדים שהם צריכים לנקוט", סיכמו החוקרים.