תיעוד: זריקות אבנים באבו תור

אתמול (ראשון) ובשבת האחרונה, יום אחרי יום, ספגו תושביה היהודים של שכונת אבו טור בירושלים מטר אבנים מצעירים ערבים המתקבצים, לראשונה במאורגן, בסמוך לבתיהם.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם רות פרוס, תושבת השכונה, המספרת על האירועים ועל התגובה המשטרתית שלפי שעה אינה מצליחה למנוע את התקיפות החוזרות ונשנות.

פרוס מספרת על התקיפה שאירעה אתמול (ראשון), יום לאחר תקיפה דומה קודמת, ובה חמישה צעירים כבני 18 עד 22 נאספו בעיקול הכביש הסמוך לבתים, וממרחק של כשלושים מטרים החלו ביידוי מטר אבנים.

אל המקום הגיעה קבוצת הפורעים עם ארגז גדול ובו שברי בלוקים ואבנים אותם ערמו לצידם והחלו ביידוי האבנים. פרוס מציינת כי מדובר בחבורה מאומנת היטב ביידוי אבנים והמשמעות היא פגיעות מדויקות בכלי רכב ובבתי המגורים של יהודי השכונה.

פרוס מציינת כי באותה העת כלי רכב אחד של תושבי השכונה היה בתוך מתחם החצר הפנימית המוגנת מאחורי גדר ואילו שאר כלי הרכב היו על הכביש הראשי, ובתוך זמן קצר הייתה הקרקע מוצפת, כלשונה, באבנים. "ילדים פחדו מאוד. אחד צרח מאוד מרוב פחד. היינו בטוחים שמדובר בערבי שפרץ אל תוך המתחם אבל התברר שמדובר היה בילד שנבהל וצרח. הגברים רצו אל מיידי האבנים. חשבנו שהמאבטח יירה באוויר אבל ככל הנראה יש לו הוראות פתיחה באש שמונעות ממנו ירי. האירוע הסתיים רק כשנגמרו להם האבנים", היא מספרת.

כעבור כשמונה דקות הגיע למקום ג'יפ מג"ב ודקות אחדות לאחר מכן ניידת משטרה שפתחו יחד בסריקות לאיתור מיידי האבנים ואולם לאחר שכמה צעירים עוכבו הם שוחררו מאחר ולא נמצאו ראיות שקשרו אותם לאירוע.

פרוס מציינת כי אירוע זה התרחש יממה בלבד לאחר אירוע דומה של יידוי אבנים מאותה נקודה ולטעמה גם על ידי אותם פורעים. בשני המקרים לא היו נפגעים בנפש אולם בשכונה רואים באירועים עליית מדרגה מאחר וכל יידויי האבנים שהתרחשו עד כה בוצעו על ידי ערבים בודדים ובאופן אקראי שאינו מאורגן. במקרה זה הגיעו הפורעים כשהם רעולי פנים מחשש המצלמות כשהם חמישה יחד ועם ארגז אבנים מאורגן וערוך לפעולה.

על אף האירועים החוזרים ונשנים בשכונה מבהירה פרוס באופן נחרץ כי האירועים אינם מובילים אותה או תושבים אחרים לחשוב על עזיבת המקום. "לא באנו כדי לחיות בשקט. ידענו לאן הגענו", היא אומרת, ועם זאת קוראת למשטרה ולכוחות הביטחון להגביר את האכיפה מול פורעים ערבים "כמו שהם יודעים לאכוף מול יהודים".

אריה קינג, ראש רשימת 'שכונות התפר' התייחס לזריקות האבנים ואמר כי "הצילומים שמראים את ערבי שכונת אבו טור מיידים אבנים ובקבוקים על בתי יהודים אינה יכולה לעבור לסדר היום.הדבר קורה בכל מקום. שבוע שעבר שכונת רמות, לפני שבועיים שכונת הגבעה הצרפתית, חיים היהודים בשכונות התפר הופכים לסיוט מתמשך. על המשטרה וגורמי האכיפה לטפל ביד קשה נגד הפורעים ולתת בטחון ושקט ליהודי השכונה. אירועים אלה מוכיחים כי ישנה חשיבות עליונה לחברי מועצת עיר שלא יניחו להפקיר את שכונות התפר ויציפו את בעיות הבטחון בשכונות".