נס בדרך לסליחות
נס בדרך לסליחותצילום: המועצה הציונית בישראל

מידי שנה עורכים חברי סניף אשקלון במיזם אשכולות של המועצה הציונית בישראל סיור סליחות בירושלים בתקופת הימים הנוראים.

אמש (שני) הסיור נגמר קצת אחרת: קבוצה של 54 חברי המועצה הציונית שעשו את דרכם באוטובוס היו בדרכם לתצפית בהר הזיתים, אלא שבאחת העליות נרגם האוטובוס באבנים ובנס יצאו הנוסעים ללא פגע, למעט נערה אחת שנשרטה קל בידה משברי זכוכיות.

"לאחר שעברנו את הנקודה הראשונה שלנו בסיור - גבעת התחמושת, פנינו לכיוון מצפה בהר הזיתים. בסביבות השעה 20:15 שמענו בום אדיר, בשניות הראשונות לא הבנו במה מדובר. אנשים התחילו לצעוק ולהיכנס לפאניקה, וראינו ששמשה אחת פשוט מרוסקת. הנהג שבתחילה האט את הנהיגה כי לא הבין מה קרה, נסע מהר יותר עד שהגענו לאזור בטוח", מספר יוסי כהן, רכז סניף המועצה הציונית אשקלון.

כהן סיפר לערוץ 7 על הנס הקטן שלו -  דודתו שישבה לצד בתו הקטנה ראתה שניות מספר לפני זריקת האבן שני נערים חשודים העומדים בצד הכביש, "היו באטובוס ילדים ונשים מבוגרות, לא הבנו מה קורה כולם היו בהיסטריה. מבחינתי זה היה נס גלוי, הבת שלי ישבה סנטימטר מהחלום שהתנפץ, ראינו וצילמנו את האבן. לשמחתי גיסתי הסיטה את הבת שנייה לפני שהאבן פגעה, היא קלטה קודם לכן את הנערים זורקים את האבן. לאחר הישמע קולות ניפוץ הזגוגית, התברר כי החלון שנפגע היה ממש מעל לראשה של הילדה הקטנה. זה היה נס גדול".

"התקשרנו למשטרה ותוך מספר דקות הגיעו חמש ניידות, השוטרים הרגיעו את כל האנשים, הייתה הרבה מאוד פאניקה. אחרי התלבטויות החלטנו להמשיך את הסיור ולנסוע לסליחות ברחבת הכותל. ניידות המשטרה ליוו אותנו עד לכותל לאחר שאיגפו את האוטובוס מכל כיוון", סיפר כהן.

"מיד לאחר המקרה הייתה הרבה מאוד פאניקה, ורוב האנשים לא רצו להמשיך בסיור. הסברנו להם יחד עם השוטרים את החשיבות – אסור לנו להיכנע לטרור, אסור לנו לתת להם להרוס את שיגרת חיינו. בסוף ממש כולם הסכימו ונסענו לסליחות בכותל, הרגשנו שאנחנו חייבים להודות לקב"ה על הנס".

מנהל המועצה הציונית בישראל, יגאל ברנד אמר לאחר המקרה כי "מידי שנה נוהגים עשרות סניפי המועצה הציונית בישראל לצאת לסייר בירושלים, לספוג מהאווירה המיוחדת בעיר בימים אלו ולהגיע לכותל לאמירת סליחות. דווקא בימים אלו, בהם נשמעים קולות מחוץ לבית להשמידנו – עלינו להיות מאוחדים, להמשיך בשגרת החיים ולצעוד בגאווה בדרכי הארץ ובמיוחד בירושלים. המועצה הציונית בישראל תמשיך לחנך לאהבת הארץ ולחיזוק ירושלים כבירת העם היהודי ע"י סיורים בירושלים".

מקרה נוסף של מארב אבנים הסתיים אמש בנס

שני יהודים ניצלו אמש (שני) מפיגוע אבנים בשכונת א-טור בירושלים ובנס יצאו ללא פגע. הנהג, תושב ירושלים וקרוב משפחתו, היו בדרך להר הזיתים ולפתע נקלעו לפקק סמוך לבית הספר בשכונת א-טור.

הנהג מספר כי יידו עליהם אבנים והם אינם הצליחו להתקדם עם הרכב, תוך כדי האירוע התקשרו למשטרה אך ניידת לא הגיע למקום. בסופו של דבר הצליחו השניים להיחלץ מהפקק ולהגיע לתחנת המשטרה בהר הזיתים.

"בנס גלוי לא נפגענו, אפילו לא נשרטנו", מספר הנהג, "שלושה חלונות נופצו והיו מספר פגיעות בגוף הרכב. היה לי אקדח אבל לא השתמשתי בו. להערכתי זה רק היה מחמיר את המצב. אחרי ירייה אחת כל מי שלא שם לב למה שקרה היה יודע. הייתי עלול להגיע למצב שאני תקוע בפקק, בלי יכולת להתקדם עם אקדח באמצע שכונת א-טור בלי משטרה בסביבה. עם הזמן משהו היה קורה".

לאחר שעלו לקבר של קרוב משפחתם רכב משטרה ליווה אותם לתחנת המשטרה מול שער הפרחים להגשת תלונה, "כל השוטרים לא הופתעו והתופעה מוכרת להם", העיד הנהג.

בוועד להגנת הר הזיתים מגנים בכל תוקף את התפרעות הערבים לעבר משפחה שהייתה בדרכה לפקוד את קברי יקירה בהר הזיתים ואומרים: "התקריות האלימות שאירעו בשבוע האחרון באזור הר הזיתים מוכיחות שאין לסמוך על שקט רגעי. על אף שבתקופה האחרונה המצב השתפר במעט, הגיעו האירועים השבוע והוכיחו כי עד שהמשטרה לא תתגבר את כוחותיה כפי שהבטיחה המתפרעים ימשיכו לאיים על שלומם וביטחונם של המתפללים"

הרב אברהם לובינסקי יו"ר הוועד להגנת הר הזיתים מוסיף וקורא לשלטונות להציב באופן מיד מצלמות בכיכר ראס אל עמוד ובכביש א טור על מנת להבטיח את שלומם של המתפללים. "יהדות העולם לא תסכים לכך שיהודים המגיעים להתפלל בהר הזיתים ימצאו עצמם בסכנה ביטחונית", אמר.

האוטובוס שנפגע:

הרכב שנפגע: (צילום: גלעד קרפ)