מסתננים
מסתנניםצילום: פלאש 90

הרכב מורחב של תשעת שופטי בג"ץ קבע היום (ב') בצעד נדיר פה אחד כי התיקון לחוק למניעת הסתננות, שמאפשר להחזיק מסתננים במשמורת לתקופה של שלוש שנים, אינו חוקתי.

על פי השופטים, מדובר בהסדר שפוגע באופן שאינו מידתי בזכות החוקתית לחירות הקבועה בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו.

שר השיכון אורי אריאל (הבית היהודי) אמר, "אני מצר על פסיקת בג"ץ שאינו מאפשר למדינת ישראל להילחם כראוי בתופעת ההסתננות הבלתי חוקית של מאות אלפי מהגרי עבודה לתוככי ישראל". אריאל הוסיף כי "מדינת ישראל נלחמת על זהותה היהודית ועל שמירת הרוב הדמוגרפי שלה ופסיקת בג"ץ היום כובלת את ידי המדינה ופוגעת במאמצי הממשלה למגר את התופעה".

השר אריאל הבטיח למצוא דרכים יצירתיות להוציא את מסתננים מישראל ולשמור על מדינת ישראל יהודית ודמוקרטית.

שרת המשפטים, ציפי לבני, אמרה כי "בבעיית המסתננים הבלתי חוקיים צריך לטפל בכלים חוקתיים, ועל בג"ץ צריך להגן מפני ניסיונות בלתי ראויים להחלישו. מותר לחלוק ולמתוח ביקורת עניינית על החלטות בג"ץ, אבל לא להשתלח ולהתלהם בו באופן שפוגע במעמדו המיוחד והחיוני במשטר דמוקרטי. ישראל היא מדינת חוק ודמוקרטיה, ולכן עלינו ללמוד את פסיקת בית המשפט ולמצוא פתרונות לבעיית המסתננים - אך באופן שיעמדו במבחני החוקתיות". לבני הוסיפה: "אתנגד לכל ניסיון לנצל את הפסיקה, שהתקבלה היום פה אחד ובהרכב של תשעה שופטים, כדי להחליש את בית המשפט העליון".

יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, אמר בעקבות ההחלטה כי "לנגד עיני חברי הכנסת צריכים לעמוד כאבם וזעקתם של תושבי דרום ת"א, אילת ומקומות נוספים. לכן, עם כינוס מושב החורף על הכנסת להתגייס לחקיקה אינטנסיבית ומידתית שתביא לפתרון מצוקתם של האזרחים בישראל מחד ותעמוד במבחנו של בג"ץ מאידך".

יו"ר הקואליציה, ח"כ יריב לוין (ליכוד) אמר כי "בית המשפט העליון שבר היום שיא חדש של הפקרות בהחלטה מטורפת אשר תהפוך את ישראל ממדינה יהודית למדינת כל מהגריה. הכנסת חייבת לשוב ולחוקק את החוק, ולשים סוף לאקטיביזם של בג"ץ הנעשה בחוסר סמכות מוחלט".

ח"כ איילת שקד אמרה כי "בית המשפט העליון ביטל למעשה את חומת ההגנה שהקימה הכנסת מפני נחשולי מהגרי העבודה ובכך פרץ בשנית את גבולות המדינה. החוק הפחית את מספר המסתננים מאפריקה מאלפים בחודש לבודדים והציל את מדינת ישראל מאסון דמוגרפי. ביטול החוק היום מעמיד את מדינת ישראל בפני גלים של מהגרי עבודה מאפריקה שימשיכו לפגוע דווקא בשכבות החלשות במדינת ישראל. בית המשפט העליון פגע היום פגיעה אנושה בדמוקרטיה הישראלית כאשר החליט לרמוס את הנציגות הנבחרת של העם ולמחוק את מעמדה של הכנסת כרשות המחוקקת של מדינת ישראל תוך ריסוק עקרון הפרדת הרשויות".

שקד אמרה כי מיד לאחר החג היא תכנס את השדולה להשבת המסתננים לארצם, לכינוס חירום על מנת לבחון דרכי פעולה לחיזוק מדיניות הממשלה".

ח"כ מירי רגב (ליכוד) אמרה כי "יש שופטים בירושלים אבל הכאב הוא בדרום תל אביב. זו החלטה מנותקת ממה שקורה בשטח. זה יום עצוב לתושבי דרום תל אביב".

"בית המשפט העליון גזר עליהם לחיות חיי פחד וחשש. העליון בהחלטתו נתן תעודת כשרות לתופעת ההסתננות . כל מאמצי המדינה שהופנו נגד התגברות זרימת המסתננים ארצה הופכים מיותרים לאור ההחלטה הזו. שופטי העליון גילו אמפתיה רבה לתושבי דרום תל אביב בפסק דינם, המילים יצאו מהלב, אבל אלו רק מילים יפות שלא ישנו במאומה את המציאות אלא רק יחריפו אותה".

ח"כ אלי ישי (ש"ס) אמר כי "עד לעת האחרונה היתה ישראל יעד מבוקש עבור מסתנני העולם. מציאות זו השתנתה בתקופתי כשר הפנים וזאת ע"י בניית הגדר, הקמת מתקני השהייה והעברת חוק המסתננים, פעולות שהביאו לירידה דרסטית במוטיבציית המסתננים להיכנס לארץ. כל ניסיון או דרישה להסיר אחד מאמצעי הגנה אלו, עלול ועשוי לפוגע במטרה הראשית, שהינה שמירת ישראל כמדינה יהודית"

ח"כ ישי ציין כי בכוונתו לקדם במהרה הצעת חוק חדשה, אשר תחליף את החוק הקיים ו"תבטיח הישרדותה של ישראל כמדינת הלאום היהודי".

סגן השר במשרד ראש הממשלה, ח"כ אופיר אקוניס (ליכוד), אמר כי "מדובר בהחלטה מצערת שלא הייתה מתקבלת אם אחד מהשופטים שישבו בהרכב היו גרים בדרום תל אביב, אילת או ערד. בישראל מתפתח דפוס מסוכן שבו כל החלטה ממשלתית שמתווה מדיניות, נתקלת בעתירה של השמאל הקיצוני לבג"צ - ומתקבלת".

אקוניס הוסיף כי "ממשלה, שנבחרה ע"י הציבור, חייבת לנקוט במדיניות אחראית שמגינה על אזרחיה וגם על קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. פעם אחר פעם מתערב בג"צ גם בקביעת מדיניות ולמעשה מבטל החלטות של ממשלות נבחרות".

ח"כ ראובן ריבלין (ליכוד) אמר כי "לא טוב שבג"צ מתערב בחקיקת הכנסת, אך גם הכנסת צריכה להיות זהירה בהחלטותיה ולא להשאיר חקיקה עמומה לבחינת בג"צ. הזהרתי אז שאישור חוק זה במתכונתו הנוכחית עלול להזמין את התערבות בג"ץ והצעתי הסדרים חלופיים שיעמדו במבחן החוקתיות ויגשימו את מטרות החקיקה. לצערי עמדתי לא התקבלה, ושוב אנו נגררים לפגיעה בהפרדת הרשויות".

סיעת 'דרום העיר', המתמודדת בבחירות המקומיות בתל אביב אמרה בעקבות ההחלטה כי, "בית המשפט העליון הפקיר את תושבי דרום תל אביב ופרץ את הסכר לזרם מסתננים שיטביע את שכונות הדרום, וזאת מבלי למצוא פתרון לבעיה המתמשכת שמשבשת את מהלך חייהם של תושבי דרום תל אביב".

בתנועה למשילות ודמוקרטיה אמרו כי "ההכרעה הערכית בדבר ערכיה של מדינת ישראל, התכלית הראויה, והמידתיות, צריכה להיות בידי נבחרי הציבור. צר לנו שבית המשפט בחר להציב את עצמו כנגד הכרעת הציבור. אנו מקווים שהכנסת תדע להתמודד עם הפסיקה ותספק לאזרחי ותושבי מדינת ישראל את הביטחון ואת השמירה הראויה על גבולותיה של המדינה".

יושב ראש ארגון אלמגור, מאיר אינדור, אמר כי "בג"צ  קיבל את עתירת המסתננים בנגוד לעמדתו שאיננו מתערב בתחומים מדיניים ובטחוניים אותה הוא מצהיר בכל פעם שנפגעי הטרור מתייצבים אצלו ומבקשים סעד של זכויות נפגעי עברה. אבל כשמדובר בעניינם של  המסתננים הבלתי חוקיים שאינם בני הארץ הזו המהווים סכנה ביטחונית, פלילית כלכלית וחברתית, פתאום נעלמים העקרונות של אי התערבות בשקולים המסורים למדינה והכנסת".

"אוי למדינה שאלה שופטיה שמתאכזרים אל אזרחיה ומרחמים על הזרים לה. מעתה ילמדו המסתננים  שהמדינה מסורסת מיכולת ענישה והם יזרמו לפה מעל סירות וחסקות בחסות בית המפשט העליון לחופי ארצנו. לציבור הסובל בדרום תל אביב נותר פתרון אחד: להקים מאהלים ליד בתיהם של השופטים, באזורים הבטוחים בהם הם גרים וליד בתיהם הנשמרים היטב -שם ימצאו בטחון גם למשפחותיהם".

יו"ר האופוזיציה, שלי יחימוביץ', דווקא בירכה על החלטת בג"ץ, "בג"ץ שב והציב רף מוסרי לאומי ברור ומדוייק. חוק המסתננים סתר עמוקות את היותה של ישראל מדינה דמוקרטית, והמצב שבו הותר לעצור אדם לשלוש שנים אך ורק מתוקף החלטה מנהלית שרירותית, סתר זכויות אדם בסיסיות".

"על המדינה לטפל בצורה אחראית, מעמיקה ואנושית בבעיית המעמד החוקי של מהגרי העבודה והפליטים -  וזאת גם תוך התחשבות במצוקתם של תושבי שכונות דרום תל אביב. סיעת העבודה הגישה כבר הצעת חוק מפורטת ברוח זאת ובהובלתו של ח"כ משה מזרחי".

גם ח"כ נחמן שי בירך על ההחלטה, "בית המשפט העליון מחזיר את הצבע האדום ללחייה של מדינת ישראל בהחלטתו לפסול התיקון לחוק המסתננים. החלטה זו מחייבת את ישראל לכבד זכויות אדם. צריך לטפל בהסתננות לישראל ולמנוע אותה, אולם כל מאבק כזה צריך להיעשות מתוך שמירה מרבית על זכויותיהם של האנשים מרגע כניסתם, בעת שהייתם במדינה ועד צאתם ממנה. ראוי שמשרד המשפטים יבדוק היטב כיצד התגנב חוק כזה לספר החוקים של מדינת ישראל".

ח"כ דב חנין בירך על ההחלטה ואמר כי "הגיע הזמן לשינוי כיוון אמיתי. פליטים ומבקשי מקלט אינם עבריינים. כל עוד הם נמצאים בארץ אין להמשיך ולרכזם, ללא זכויות, בשכונות המוחלשות ביותר של דרום ת"א וערים אחרות. כל עוד הם נמצאים בארץ ולא יכולים לחזור לארצות מהן הם ברחו צריך לבדוק לעומק את בקשות המקלט שלהם ולאפשר להם לעבוד כאן באופן חוקי ובמקביל - להפסיק מיד לייבא עובדים זרים חדשים לישראל. הגיע הזמן לעשות זאת: להפסיק להפריח ססמאות ריקות של שנאה, לקבוע תכנית שיקום מיידית לשכונות הדרום, להתייחס למבקשי המקלט כבני אדם ולהתייחס לעצמנו כחברה אנושית".