עו"ד ניצנה דרשן-לייטנר
עו"ד ניצנה דרשן-לייטנריוני קמפינסקי

נפגעי הטרור הישראלים שתבעו את בנק אוף צ'יינה בניו יורק בגין מימון טרור, זכו אתמול (ג')  בניצחון משפטי מול הבנק הסיני.

בית המשפט לערעורים של מדינת ניו יורק פסק כי התביעה שהוגשה על ידי נפגעי רקטות קסאם ופיגועי התאבדות בישראל, תמשיך להתנהל בארה"ב ולא תועבר לסין כדרישת הבנק. עוד פסק בית המשפט, כי התביעה תתנהל תחת פקודת הנזיקין הישראלית ולא תחת הדין הסיני כפי שדרש בנק אוף צ'יינה.

משמעות החלטה זו היא, כי הבנק הסיני עלול להיות מחויב בתשלום פיצויים לתובעים, אם יוכח כי איפשר העברת כספים לארגוני טרור ביודעין או ברשלנות. העדפת הדין הישראלי על פני הדין הסיני מאפשרת לתובעים הישראלים לשמור על טענות התביעה שלהם, לפיהן הבנק היה אחראי על העברת כספים לארגון החמאס והג'יהאד האסלאמי, ומגבירה את סיכוייהם לזכות בתביעתם מול הבנק הסיני. לפי הדין הישראלי, די אם הבנק היה רשלן בהתנהגותו כדי להטיל עליו אחריות כלפי צד שלישי. אם בית המשפט היה מאמץ את הדין הסיני, היה קשה יותר לתובעים להוכיח את תביעתם.

בהחלטתו התקדימית קבע בית המשפט לערעורים, כי בניגוד לטענת הבנק, אין הוא מוצא מניעה להחיל את פקודת הנזיקין הישראלית על התביעה, וכי אין הדבר פוגע במדיניות הציבורית של מדינת ניו יורק.

התביעה הוגשה על ידי למעלה מ-80 קורבנות טרור שנפגעו בפיגועי רקטות בשדרות בין השנים 2004 ו-2007, ופיגועי התאבדות במאפיה באילת ובתחנה המרכזית בתל אביב משנת 2006. התובעים מיוצגים על ידי עו"ד ניצנה דרשן-לייטנר, יו"ר ארגון שורת הדין. בתביעה נטען כי הבנק הסיני אפשר עשרות העברות בנקאיות לחמאס ולג'יהאד האיסלמי המסתכמות במיליוני דולרים. ההעברות הדולריות היו ביוזמת הנהגת הג'יהאד האסלאמי והחמאס באיראן ובסוריה, הועברו באמצעות סניפי בנק אוף צ'יינה בניו יורק לחשבון בקוונג'ו שבדין, המנוהל על ידי סעיד שוראפה, פלשתינאי תושב סין. משם, הועברו הכספים לארגון החמאס והגי'האד האסלאמי ברצועת עזה.

מ'שורת הדין' נמסר כי בחודש אפריל 2005, נפגשו אנשי ביטחון ישראלים עם נציגים של הבנק המרכזי של סין ונציגי משרד האוצר בסין והזהירו אותם לגבי העברות הכספים לארגוני הטרור המתבצעים באמצעות בנק אוף צ'יינה. הישראלים דרשו מהפקידים הסיניים לנקוט בפעולות כדי למנוע מהבנק הסיני מלבצע העברות נוספות. למרות האזהרות הישראליות, המשיך הבנק הסיני, באישורה של הממשלה הסינית, בהעברת כספי הטרור לחמאס ולג'יהאד האסלאמי. בין התובעים אשר הגישו את התביעה משפחת אלמליח ויונס, אשר נפגעה על ידי רקטות קסאם משדרות, משפחות זמולה וסעדון אשר נפגעו בפיגוע ההתאבדות במאפיה באילת בשנת 2006 ואחרים.

התביעה עלתה לאחרונה לכותרות בגין שאלת עדותו של איש הבטחון לשעבר, עוזי שעיה, אשר אמור להעיד בתביעה מטעם התובעים, ולבסס את טענתם כי הבנק הוזהר על ידי אנשי ביטחון ישראלים באשר להעברות הכספים הנעשים דרכו לארגוני הטרור, אך סירב לנקוט בפעולות למניעת העברות אלו. ממשלת סין מפעילה לחצים כבדים מאוד על ממשלת ישראל שלא להתיר את העדות. במכתב ששלח עוזי שעיה לעורכי הדין של התובעים הוא הודיע, כי בשל התחייבותו למלחמה בטרור, הוא נוטה להעיד במשפט גם חרף התנגדות המדינה.

לדברי עו"ד ניצנה דרשן-לייטנר: "זוהי עוד אבן נגף שסילקנו במסע לעשיית צדק עבור נפגעי הטרור. החלטתו החשובה של בית המשפט בניו יורק להחיל את הדין הישראלי מאפשרת לנפגעי הטרור לקבל את יומם בבית המשפט ולהוכיח את אחראיות הבנק הסיני לנזקיהם. החלטה זו מצטרפת לשורת החלטות קודמות של בתי המשפט בניו יורק הקובעים, כי בנקים ברחבי העולם לא יוכלו להתחמק מן הדין אם סייעו במימון טרור, ובסופו של יום ידרשו לפצות את קורבנות מעשיהם".