עו"ד טלי גוטליב
עו"ד טלי גוטליבעצמי

בעוד המדינה גועשת מזה כשבוע סביב הרצח הזוועתי שביצע אלי גור מהיישוב בת חפר בשני ילדיו, הרי שרצח דומה ולא פחות מזוויע, שהתרחש יומיים קודם לכן, כמעט ונשכח.

על פי הדיווחים, בית המשפט נעתר לבקשת עורך הדין של האמא ששחטה בדקירות סכין את שני ילדיה הרכים בירושלים, רק יומיים לפני הרצח וההתאבדות של אלי גור, להטיל צו איסור פירסום על פרטיה המזהים. מסיבה זו אי אפשר להראות את תמונתה ולתת את שמה, והעיסוק התקשורתי במקרה דעך.

נציין כי על פי השערות שונות שהועלו בעתונות, המניע למעשה של האם היה החשש שילדיה יילקחו ממנה – מניע דומה, לכאורה, לזה המיוחס לגור.

עוה"ד טלי גוטליב אמרה היום לערוץ 7 כי מאחורי מתן צו איסור הפירסום עומדת אפליה מגדרית. “יש לתמוה על קבלת צו איסור פירסום על שם החשודה כשברור כי בכל מקרה בו חשוד גבר במעשים זוועתים שכאלה, הוא לא יהנה מחיסיון שמו,” הבהירה. היא דחתה מכל וכל את ההסבר לפיו האמא עדיין נחשבת ל"חשודה" בלבד ולכן אין מפרסמים את זהותה.

"חשיבות הפירסום של מקרה זוועתי בו אם רוצחת את ילדיה זועקת לשמים, ו'יד נעלמה' הצליחה להסיר את זה לגמרי מהזיכרון הציבורי,” קבעה גוטליב. "וכל זאת בעת שהתקשורת עוסקת כל העת ברצח גור את ילדיו ולא נשמעת מילה על מעשה הפלצות של האישה.”

"לא אתמה אם מאחורי הדברים עומדים ארגונים פמיניסטיים הטורחים להכליל גברים תחת כותרת אלימה, ולהכליל נשים תחת קטגוריה קורבנית,” אמרה.

עו"ד גוטליב סבורה כי הצעות החוק שמועלות כיום על ידי חברות כנסת פמיניסטיות, להאריך את משך צווי ההרחקה הניתנים במקרים של תלונות על אלימות, רק ירע את המצב.

"הרחקה כשלעצמה – כשאדם אחוז טירוף – ממילא לא תמנע ממנו לעשות את מעשיו, כי הוא מתעתד לעבור על החוק ולבצע את העבירה החמורה ביותר בספר החוקים,” הסבירה. "האם הרחקה תמנע את זה ממנו?”

"דמגוגיה הזו מעוררת בי פחד, וכולי תקווה כי הפוליטיקאים לא ייכנסו לחקיקת בזק שתוביל למעצרם של אנשים רבים במקרים שהם בלתי ראויים למעצר בעליל. חוק המעצרים הקיים מאפשר מעצרו של אדם שהפר הוראה חוקית אולם מותר לביהמ"ש להפעיל שיקול דעת ולבחון אפשרות שחרור במקרים מתאימים. שיקול הדעת השיפוטי ראוי בעיני יותר מכל אמירה פוליטית גחמתית וקיצונית".

"על סמך ניסיוני באלפי תיקים", אמרה, "אני קובעת כי ישנן נשים, ואין זה סוד, שעושות שימוש ציני בפנייה לקבלת צווי הרחקה, וקיימים אבות נהדרים ומסורים שמוצאים עצמם קורבן לקלות הבלתי נסבלת של השיטה הנותנת עדיפות לתלונתה של אישה על פני אמרתו של גבר.”

"גברים מוצאים עצמם בחוסר אונים, פעמים רבות על לא עוול בכפם, מורחקים מילדיהם, מוכתמים בשמם הטוב, וחוסר האונים והצער עלולים – במקרים דחוקים אמנם – לטלטל מצב נפשי של אדם לכדי דיכאון קליני".

"אין חולק שמעשיו של גור ושכמותו הינם מעשים זוועתיים שהדעת לא סובלת. ואולם, על מנת למנוע מקרה דומה בעתיד, עלינו להיזהר מיציאה בהצהרות והפיכתה של אוכלוסיה שלמה של גברים ל'אלימים' או 'מסוכנים' כביכול. עלינו לגייס כל גורם מקצועי אפשרי ולערוך מחקר מקיף בעניין זה לצורך גיבוש המדיניות הנכונה להגנה המיטבית על ילדים, נשים וגברים".