מנצורי בת"א
מנצורי בת"אדוברות שב"כ

השב"כ ומשטרת ישראל עצרו בליל ה-11 בספטמבר אזרח בלגי בשם אלכס מנס, בעת שניסה לצאת מישראל, דרך נמל התעופה בן גוריון.

בחקירתו בשב"כ התברר, כי העצור-הבלגי, הוא גבר בן 55 ממוצא איראני ובעל אזרחות איראנית. שמו המקורי הוא עלי מנצורי והוא הגיע לישראל, בשליחותם של גורמי מודיעין איראנים לביצוע משימות שונות.

מנצורי נולד וחי עם משפחתו באיראן עד 1980. בשנה זו עבר לתורכיה ובה התגורר עד 1997 והחל לפעול במישור העסקי.

ב- 1997 קיבל מנצורי ויזה שאיפשרה לו להתגורר בבלגיה על רקע הפעילות העיסקית. בהמשך, ב- 2006 קיבל גם אזרחות בלגית לאחר שנישא  לאזרחית בלגית (ממנה התגרש בהמשך). באותה שנה החליף את שמו לאלכס מאנס כדי לטשטש את זהותו האיראנית.

מנצורי סיפר בחקירתו בשב"כ כי ב- 2007 שב לאיראן ומאז פעל להרחבת פעילותו העסקית באיראן, בלגיה ותורכיה. במהלך שנים אלה התגורר לסירוגין באיראן, תורכיה ובריסל ונישא בשנית, הפעם לאזרחית איראן. אזרחותו האירופאית ופעילותו העסקית סימנו אותו כיעד אטרקטיבי לגיוס מצד גורמי המודיעין האיראנים.

בשב"כ מציינים, כי לאורך השנים נוהלו עימו מגעים מצד גורמים שונים במנגנוני השלטון באיראן ובראשית שנת 2012 קיבל הצעה מפורשת, לפעול מטעמם, מול מדינת-ישראל.

מנצורי הונחה ע"י מפעיליו להקים בישראל תשתית עסקית שתספק מסווה לפעילות המודיעין האיראני בישראל ותשמש את הגורמים האיראנים לצרכים שונים, באזור זה. לצורך זה, הוטל עליו לבקר בישראל, לקשור קשרים עסקיים ולהקים חוזים אשר יאפשרו פעילות עסקית ממושכת.

הובטחו לו סכומי כסף גבוהים למימון פעילותו, בין השאר ננקב בסכום של מיליון דולר. מנצורי ביקר בישראל פעמיים בעבר, ביולי 2012 ובינואר 2013, לביקורים קצרים בשליחות מפעיליו במודיעין האיראני. ביקורו הנוכחי התחיל ב-6 בספטמבר וכאמור הסתיים עם מעצרו בנתב"ג בליל ה-11 ספטמבר.

בהתאם להנחיות מפעיליו השתמש מנצורי בכיסוי עסקי של מסחר ושיווק חלונות וקירוי לחנויות ומסעדות וניסה להקים קשרים עסקיים  עם בעלי עסקים בתל אביב. הוא הקפיד להציג עצמו כאיש עסקים בלגי ונתמך אף באתרי אינטרנט ופייסבוק שהציגו פעילות עסקית שלו לכאורה.

בעת מעצרו נתפסו אצלו  צילומים רבים של אתרים שונים בישראל, חלקם אתרים המעניינים את גורמי המודיעין האיראניים, כגון בניין  השגרירות האמריקאית ברחוב הירקון בתל אביב.

מנצורי תיאר בחקירתו בשב"כ את תהליך גיוסו והפעלתו במשך חודשים ארוכים על ידי גורמי המודיעין האיראנים, ומסר פרטים רבים אודות מפעיליו, ודרכי ההתקשרות ביניהם.

תמונות שצילם החשוד: נמל התעופה בן-גוריון, שגרירות ארה"ב מכיוונים שונים והחשוד עצמו בטיילת בתל אביב