בנימין נתניהו בניחום אצל משפחת יוסף
בנימין נתניהו בניחום אצל משפחת יוסףצילום: פלאש 90

זה לקח להם לא יותר מחצי שעה כדי להתעשת. טרם שבו מלווי מיטתו של הרב עובדיה יוסף זצ"ל לבתיהם מההלוויה הגדולה בתולדות המדינה וכבר בכלי התקשורת שלנו התחילו לעשות חשבון נפש. 

לא מקובל עליהם שכמעט מיליון איש הלכו אחר מיטתו של מי שהיה בעיניהם מושא ללעג, של מי שסנט בכל מה שקדוש להם (כלומר כל מה שלא קדוש לחלוטין) בלי למצמץ ובלי לחוש חובה להתנצל אחר כך באיזו מסיבת עיתונאים כמקובל.

וכך מצאו את עצמם בכירי עיתונאינו תופסים את הראש ודולים ממעמקי האקדמיה ושאר אליטות המיעוט את כל מי שרק היה מוכן להוכיח באותות ובמופתים שזה לא שמונה מאות אלף אלא אולי חצי מהסכום הזה, ולספר עד כמה הדירו שם נשים בהלוויה הזו ושבכלל מדובר במי שהתבטא בבוטות, ובכלל מדובר באדם מבוגר שנפטר בשיבה טובה אז על מה ההלם הגדול, ובכלל מה זה גדול בהלכה? מי קובע מה זה גדול בהלכה ועל מה מדברים הדוסים האלה כשהם אומרים משהו על כוחא דהיתרא עדיף?

בקיצור, הכול כשר כדי שלא להסתכל למציאות בעיניים או לתמונות מרחובותיה של ירושלים בשעת ההלוויה. עבור אליטתנו הלוויית ענק שכזו היא סיבה לבעתה ואולי אפילו לירידה מהארץ. זה עם ישראל? המוני אנשים גודשים רחובות כדי לחלוק כבוד לרב עובדיה יוסף? מה קורה כאן? הרי חינכנו אותם לראות בו מחלק קמעות וצ'פחות, איפה טעינו? אם זה העם אז אולי באמת צריך להחליף אותו, כך כמעט אמרו בקול רם וברגע של פליטת פה גם שמענו את הבהלה מכך ש'ככה רואים אותנו בעולם'... אכן מצאו להם צפונבוני ארצנו עילה להיכנס ליגון עמוק משלהם במקביל ליגונו האמיתי של העם עם לכתו של הרב.

אבל ברגעים זהירים מצאו להם עיתונאים ופרשנים סדקים קלים של אופטימיות. התקווה הגדולה שעכשיו תתפלג ש"ס לרסיסים מתחילה לתפוס כותרות ואולי להרגיע כמה מיושבי הקתדרות רמי המעלה. הכותרות המרכזיות בעוד ועוד כלי תקשורת מבשרות על כך שזה רק עניין של כמה ימים. תנו לימי השבעה לחלוף ויד ישי תאחז בדרעי ושיני אטיאס ינגסו בזאב (ניסים זאב, לא זאב אמיתי) ובקיצור, אפשר להירגע.

אז רגע לפני שכולכם, מומחי וספינאי ארצנו, מתרווחים על הכורסא בסלון עם כוס בירה ענקית ממתינים לקריסתה של המפלגה שעליה צרחתם ברחובות 'רק לא ש"ס', הרשו לי לשרטט קווים לתסריט מעט אחר:

האפשרות לפילוג בש"ס אמנם קיימת, אבל היא שוות ערך לאפשרות הפילוג במפלגת העבודה רגע אחרי הבחירות לכהונת היו"ר או לפילוג ב'ישראל ביתנו' רגע אחרי הכרעת הדין של ליברמן ואפילו לאפשרות הפילוג בליכוד רגע אחרי שציפי לבני תציג את תנובת משאה ומתנה עם סאיב עריקאת. הכול יכול להיות, אבל יכול להיות גם משהו אחר.

פטירתו של הרב עובדיה יוסף זצ"ל צפויה לחדד אצל בכירי המפלגה את החובה לשמר את מורשתו התורנית רוחנית וחינוכית. 'זו השעה וזו חובתנו' יאמרו ראשי המפלגה, הפרלמנטארים ושאינם פרלמנטארים, 'לפעול בכל דרך לחיזוק מערכת החינוך הש"סית', ואת זה כידוע מאוד קשה לעשות מספסלי האופוזיציה. 

תוסיפו לכך בבקשה את האפשרות הסבירה בהחלט שפטירת הרב תביא לא מעט תומכי ש"ס אל הקלפיות המוניציפאליות בעוד ימים אחדים והצבעתם תחזק את הנציגויות הש"סניקיות ברחבי הארץ. הוסיפו לכך גם את הביקור הטעון של ראש הממשלה נתניהו בבית הרב לניחום האבלים, שם שמע טענות קשות על הפקרת עולם התורה והבטיח לשמר את אחדות העם ואת עולם התורה. אז אמנם מדובר בהבטחות של נתניהו, הבטחות שאינן בהכרח מיושמות, אבל בימים שאחרי פטירת הרב, ימים של הלם עבור מאות אלפי תלמידיו, לומדיו ושומעי לקחו, בימים כאלה בהחלט יתכן ובראשו של ראש הממשלה מתעורר רצון דווקא לחבק את הציבור הגדול הזה שהלך אחרי המיטה, איזה שביב רצון שלא להותיר את ההמונים הללו מחוץ למעגל מקבלי ההחלטות במדינת ישראל, ואולי דווקא משום כל אלה ישקול נתניהו להכניס את ש"ס לקואליציה.

נכון, זה נשמע מעט מוזר ואולי כמעט דמיוני כשנתניהו מסתכל ימינה ושמאלה ומוצא סביבו את עופר שלח, יאיר לפיד ויעל גרמן, אבל בל נשכח את מעמדה המתערער בציבור של 'יש עתיד'. סמכו על אריה דרעי שהוא כבר יידע להכניס את כל הנתונים הללו לסיר החמין, לערבב היטב ואיכשהו, אם הוא רק ירצה, להוציא מרקחת קואליציונית חדשה.

בקיצור, הכול פתוח. אל תמהרו לסכם את דרכה של ש"ס בפוליטיקה הישראלית. היא עוד יכולה לצוץ וביתר שאת. אל תשכחו את החוזים בכוכבים ונביאי בעל הרייטינג שתיארו בביטחון מלא איך רגע אחרי פטירת האדמו"ר מחב"ד תקרוס ותיעלם החסידות כולה, והיו כזכור גם קשקשנים שדיברו על התנצרות המונית, לא פחות, של מאמיני הרבי...

סיפדו לרב. אל תספידו את ש"ס.