"עכשיו תעזרו לנו". ויקיפדיה
"עכשיו תעזרו לנו". ויקיפדיהויקיפדיה העברית

ג'ימי ויילס, מייסד ויקיפדיה, אמור להשתתף היום (ה') ומחר בכנס בנושא חופש הביטוי ודמוקרטיה שנערך בקריית ענבים. זה תירוץ לא רע לעלעל באנציקלופדיה המקוונת שיזם.

יש אמנם מי שמעקמים את אפם נוכח העובדה שלא כל מי שכותב בה הוא מומחה בתחום. אחרים מסתייגים מאופיה הדמוקטי מדי, אך קשה להכחיש שוויקיפדיה הפכה בשביל מאות מיליונים, אולי אפילו יותר, לסמכות כמעט בלעדית בנושאים רבים.

עיון בערכים שקשורים אלינו מעלה תמונת מצב מעורבת וניתוחה יחרוג בהרבה מהיקפו של מדור זה. במקום זאת, נתמקד דווקא בערך שממבט ראשון נדמה כמשמים למדי: List of ongoing military conflicts - רשימת הסכסוכים הצבאיים הנמשכים (בעולם). האנציקלופדיה המקוונת מחלקת אותם לשניים: קונפליקטים שבהם ממוצע ההרוגים בשנים האחרונות עולה על אלף לשנה, וסכסוכים שבהם המספר נמוך יותר.

הנתונים, שאנשי ויקיפדיה טורחים להדגיש כי מטבע הדברים אינם מוחלטים, מתבססים על פרסומים ממקורות שונים: מחקרים אקדמיים, דוחות של האו"ם, סוכנויות הידיעות ועוד, והם כוללים את כל ההרוגים האזרחיים והצבאיים משני הצדדים.

ואם חשבתם – ולא מעט צרכני תקשורת בעולם יסכימו איתכם - שאנחנו במקום טוב בצמרת, צפויה לכם ולהם אכזבה. לא הצלחנו אפילו להיכנס לקטגוריה היוקרתית של קונפליקטים עם יותר מאלף הרוגים, ולפחות 11 סכסוכים פעילים ברחבי העולם נחשבים קטלניים משלנו. בין השאר נכנסו לרשימה הזו המלחמות בקולומביה (הממשלה נגד המורדים, 220600 אלף הרוגים בסך הכול), באפגניסטן (בין מיליון וחצי לשני מיליון הרוגים), מלחמת האזרחים בסומליה (חצי מיליון הרוגים), המלחמות בפקיסטן, במקסיקו (הממשלה נגד קרטלי הסמים, יותר ממאה אלף הרוגים), בעיראק, וגם הכוכבת החדשה – סוריה.

גם בליגה השנייה, של קונפליקטים עם פחות מאלף הרוגים בשנה, הסכסוך הישראלי-פלשתיני, עם 21,500 הרוגים בסך הכל משנת תש"ח, כ250 בשנה שעברה ופחות מ20 השנה, לא מצליח להתבלט. המלחמות בפליפינים, בחבל קשמיר, בבורמה, בפרו, בסודן, בחבלים הכורדיים השונים ובמקומות נוספים באסיה ובאפריקה מקדימות אותו.

כשמדובר בסכסוכים ארוכים, מספרי ההרוגים אינם כמובן חזות הכול, אבל הם מספקים אינדיקציה לעוצמת הקונפליקט ולפוטנציאל המסוכנות האזורי שלו. אז בפעם הבאה שמישהו ינסה למכור לכם שהסכסוך הישראלי-פלשתיני מאיים על יציבות המזרח התיכון ופתרונו צריך לעמוד בראש סדר העדיפויות העולמי, תשלחו אותו לעשות קצת שיעורי בית בוויקיפדיה.