גילון היוםעוזי ברוך

ראש השב"כ לשעבר, כרמי גילון, הופיע היום לראשונה מאז רצח יצחק רבין מול סטודנטים במכללה הטכנולוגית בחולון.

גילון סיפר לסטודנטים כי רבין המנוח היה איש חזון עבור מדינת ישראל וזו טעות לקשר אותו רק עם הסכם אוסלו.

"לרבין היה חזון שלם עבור החברה הישראלית. יצחק רבין לא הלך לשלום עם הפלסטינים רק בגלל שהוא התחיל לאהוב אותם. ניתן היה לראות זו בחתימת הסכם אוסלו על מדשאות הבית הלבן - אז קלינטון אילץ את רבין ללחוץ את ידו של יאסר ערפאת".

לדבריו, רבין פעל כל העת כדי לייצר למדינת ישראל סביבה שתאפשר הגשמת חזונו למרות הסביבה העויינת לה מצד מדינות ערב.

גילון התייחס לכישלון המבצע לשחרורו של החייל נחשון וקסמן הי"ד. לדבריו, רבין ידע לקחת אחריות אישית ולא לגלגל אותה, "אני כראש ממשלה ושר הביטחון אישרתי את המבצע הזה ואני נושא באחריות מוחלטת לכישלון", נזכר גילון בדבריו של רבין במסיבת העיתונאים לאחר הכישלון. "כמה מנהיגים או פוליטיקאים קמים ומודים בכישלון?".

גילון נזכר במחתרת היהודית שפעלה, לדבריו לסכל את פינוי ימית, "החיבור הבלתי נתפס בין תפיסה מדינית לבין גישה משיחית שלאחריה קשה מאוד לקיים מדינה דמוקרטית. המחתרת היהודית הייתה בנויה מראשי מועצות, טייס ואנשים 'מלח הארץ' לא באנשים עבריינים".

על רצח רבין טוען גילון כי 'הכתובת הייתה על הקיר'. הוא סיפר כי טרם הרצח נפגש עם רבנים בציונות הדתית, עם אריאל שרון ועם אנשי יש"ע והזהיר מפני רצח, "חשבו שאני הוזה". 

גילון הדגיש את הסכנה מאנשי הימין הקיצוני המבצעים 'תג מחיר'. "כשפוגעים בכנסיה זו כותרת ראשית בעולם ואחר כך אנחנו מופתעים מאנטישמיות?". גילון ציין כי ישראל לא יכולה לחשוב על 'עם לבדד ישכון', "כלכלית - מדינת ישראל לא יכולה לחיות לבד עם עצמה - התלות שלנו בסיוע ממדינות אירופה לפיתוח המחקר הטכנולוגי לא יסולא בפז" .לדבריו, נתניהו יודע, למרות הצהרותיו, שהוא אינו יכול לפעול לבד מול איראן, "אף אווירון לא יתרומם בתל נוף בלי אישור מארה"ב. אנחנו לא לבד".

גילון יצא בחריפות נגד רבנים העומדים, לטענתו, מאחורי מבצעי תג מחיר. "אני מדבר על מתי מעט אלה שקוראים להם נוער הגבעות. אומרים שאי אפשר לטפל בהם בגלל שהם ילדים או בגלל שהחוקים לא מאפשרים? גם בתקופתי היו ילדים. לנעם פדרמן קראתי למשרדי ושוחחתי איתו והצעתי לו לא לסיים את חייו בבית הסוהר. המחדל האמיתי באי טיפול בתג מחיר - גורמי אכיפת החוק וחוסר הטיפול ברבנים. מאחורי תג מחיר ופעולות אחרות - גם רבנים - אנחנו יודעים מיהם - צריך להעמיד אותם לדין". גילון סירב לפרט את שמות הרבנים, שלטענתו מסיתים אז והיום.

"אני מצפה מפרקליט המדינה משה לדור שנלחם בנחישות מול שחיתות לא לברוח מהנושא שמאיים על איכות חיינו ואלה הם מבצעי תג מחיר.  אם אין לך כלים תבנה את הכלים. ואם למשטרת שי קשה לטפל בהם - תקים יחידה נפרדת שתטפל בזה".

גילון הזכיר את ההתנתקות מגוש קטיף וציין כי הייתה מחאה לגיטימית, "המחאה הזו כבודה במקומה מונח. זכותנו לקיים דיאלוג, להפגין, לא להסכים. כולל האכזבה העמוקה בקרב אלה שחשבו שאריק שרון בוגד בהם".

גילון נשאל על ידי אחד הסטודנטים מה פשר הפעלתו של אבישי רביב שגרם לפרובקציות, "הפעלתו של אבישי רביב הייתה כישלון של השב"כ. רביב היה כמו כל סוכן אחר גם בחמאס שצריך להגיע למודיעין. רביב יצא מכלל שליטה".

לשאלת ערוץ 7 מדוע יש שאלות או תהיות על הרצח ותגובתו על קונספירציות שונות שעלו אחרי הרצח, "לא היו דברים מעולם". גילון הסביר כי לשאלה מי צעק 'סרק סרק' - עד היום אין תשובה.