יריב לוין
יריב לויןצילום: פלאש 90

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית ובתום דיון סוער את הצעת חוק זכויות התורמים למדינה, של ח"כ יריב לוין (הליכוד ביתנו).

הצעת החוק מגדירה מעמד מיוחד של "תורם למדינה" למי ששירת בשירות צבאי, לאומי או אזרחי, או שניסה להתנדב לשירות כאמור.

ח"כ לוין מבקש לתת עדיפות בקבלה לעבודה למי ששירת את המדינה או מתן הטבה לחייל במדים בקבלת שירות במקום ציבורי כמו כן, מוצע לתת משקל הולם להיותו של אדם תורם למדינה בקבלה למעונות סטודנטים שנבנו על ידי המדינה או נתמכים על ידה, ולהעניק הטבה במכרז שנערך על ידי גוף ציבורי להקצאת קרקעות למטרת מגורים.

לוין הדגיש כי הצעת החוק נועדה לצמצם את הפער בין אלו המשרתים לבין אלו הבוחרים לא לשרת. הוא אמר כי מי שתורם מזמנו נמצא כיום במצב של חסרון. "מי שמשרת מגיע לאוניברסיטה בגיל 22 לאחר שירות פוגש את חברו שלא שירת ונמצא כבר בשנה הראשונה של התואר השני. שום דבר לא יחזיר את הפער בין שני האנשים האלה", אמר ח"כ לוין.

הוא הדגיש עוד כי החוק "אינו נגד ערבים" אלא נועד לסיים את הפער בין משרתים לאלו שאינם משרתים.

סגן השר ח"כ אופיר אקוניס, אמר כי הממשלה תומכת בהצעת החוק. "החוק לא יפלה בין יהודים לבין מוסלמים, דרוזים או נוצרים המבקשים לשרת".

ח"כ איתן כבל (העבודה), נאם בשם המתנגדים לחוק ואמר כי דווקא הוא כראש שדולת המילואים מבקש להתנגד. "אני אזרח ישראלי, יהודי שאוהב את הארץ לא פחות מכם", אמר לחברי הליכוד. הוא אמר שאין בעיה לתת הטבות ותהה מדוע תמיד חייבים ליצור קיטוב. "תגייסו את החרדים. תגייסו את הערבים. מדובר בחוק פופוליסטי", אמר כבל.