משלחת המורכבת ממתנדבים מישראל ומארה"ב בפיקודו של מתי גולדשטיין, מפקד היחידה הבינלאומית של זק"א, יצאה בסוף השבוע לפיליפינים.

בין חברי המשלחת פרמדיקים וחובשים בכירים ומתנדבים בעלי ניסיון רב בסיוע באירועי אסון רבים ברחבי העולם. לפני צאתם נפגשו חברי המשלחת עם שגריר פיליפינים בישראל שתיאם עם גורמי החירום בפיליפינים את בואה של המשלחת.

המתנדבים נחתו ביום שישי, ובשבת התארחו בבירה מלינה אצל הרב יוסי לוי שליח חב"ד בפיליפינים, אשר נרתם בכל כוחו לעזור ולסייע ולעמוד לימין משלחת החילוץ של זק"א. במוצאי שבת יצאה המשלחת עמוסת הציוד לאיים מוכי האסון כשהם מלווים בשליח של חב"ד ומתנדבים נוספים תושבי המקום שהצטרפו למשלחת החילוץ של זק"א.

המשלחת הגיעה לאיי 'מנפסקו', אחד האיים שנפגעו קשות באסון, העיירה במקום נחרבה כמעט לחלוטין, השריף של האי קיבל את חברי המשלחת, שתיאם עבורם מבנה שבו יוכלו להתמקם, ביחד איתו עשו סיור ראשוני וקיימו הערכת מצב לאפשרויות הסיוע במקום. מתי גולדשטיין מפקד המשלחת סיפר לאחר הסיור כי "לא נותר מבנה אחד שלא נהרס או נפגע באופן משמעותי, המקום נראה כעיר רפאים, תוהו ובוהו מוחלט. מספר הנפגעים הוא אדיר, יש המון מתים בכל מקום וההרס עצום".

חברי המשלחת בסיוע מקומיים, אלתרו במקום 'תחנת ריכוז חללים' אליו רוכזו החללים הרבים שחולצו מתוך ההריסות, בהוראת השריף נחפר במקום קבר אחים שבו נקברו 300-500 חללים.

לפי הערכות, הטייפון 'הייאן 'הוא ההרסני ביותר שפגע בפיליפינים מאז תחילת התיעוד של סופות טרופיות בדרום־מזרח אסיה. הוא הביא עמו רוחות בעוצמה של 235 קמ"ש ומשבים של עד 275 קמ"ש, גלים בגובה של 15 מטרים, כמוהם נראו רק בצונאמי בשנת 2004, ולפחות 400 מ"מ של גשם. לפחות עשרת אלפים בני אדם נהרגו, רובם באזור טקלובן. מאות עדיין נעדרים ומאות אלפים כ-630,000 לפי הרשויות נעקרו מבתיהם.

חברי משלחת החילוץ של זק"א, ימשיכו בתיאום עם גורמי החירום והחילוץ במקום, את דרכם לאיים נוספים שהוכו ונפגעו באסון הקשה.