מהומות הנכבה
מהומות הנכבהפלאש 90

במשך שלושה ימים בסוף החודש הנוכחי יתקיים במתחם הסינמטק בתל אביב פסטיבל ראשון מסוגו בעולם, פסטיבל סרטי 'נכבה'.

אל הפסטיבל כונסו 11 סרטים של יוצרים מהארץ ויוצרת נוספת יהודיה תושבת דרום אפריקה שנהגה לתרום לקק"ל עד שגילתה שהקרן נטעה יער על חורבותיו של כפר ערבי שנעקר ב-48. כך מספרת ליומן ערוץ 7 בימאית סרט הפתיחה של הפסטיבל, ליאה טרשצ'נסקי.

בסרטה 'בצידי הדרך' פוגשת טרשצ'נסקי לוחמי פלמ"ח המשוחחים עימה ותוך כדי השיח חושפים "את מה שהם זוכרים ואת מה שניסו להדחיק", כלשונה.

טרשצ'נסקי עצמה מציינת כי גדלה בעיר אריאל שבשומרון וכשהייתה מבקרת אצל קרוביה בישובי הסביבה חששה ופחדה מערביי האזור מבלי להכיר אותם לעומק ומבלי להכיר את מצוקתם ולטעמה הגיעה העת להעלות את זכר ימי מלחמת 48' שהביאה את אותם כפריים מאזור המרכז לכפרי יהודה ושומרון.

טרשצ'נסקי מספרת על הקושי לשוחח על הימים ההם, קושי שחשה בו בשיחות עם רבים מלוחמי הפלמ"ח, רבים מהם לא נכנסו בעריכה לסרט, ומתקשים "לזכור דברים שלא היו תמיד טהורים, למרות שהזיכרון כיום לא מאיים על הניצחון של תש"ח".

טרשצ'נסקי נשאלה מה לטעמה הפתרון הראוי והאם השיבה הפלשתינית לכפרי 48 בישראל הקטנה, שיבה אל מקומות שעליהם נבנו ערים וישובים ישראליים מזה עשרות שנים, היא הפתרון שאליו חותר הסרט שלה כמו גם סרטי 'נכבה' אחרים, היא משיבה ומדגישה שאינה מתיימרת לתכנן את הפתרון המדיני של ישראל ולטעמה רעיון השיבה אינו בהכרח מגיע על חשבונם של אחרים.

בתגובה נשאלה כיצד היא מגיבה לקריאות הפלשתיניות הברורות לשיבה ליפו רמלה וחיפה על ידי ערבים שנעקרו ב-48' ומחזיקים במפתחות בתיהם החרבים ללא כל שאיפה להסתפק בקבלה לידיהם שטח משטחי ההתנחלויות ביהודה ושומרון. בתגובה ציינה שאמנם יש ערבים המעוניינים בכך אך יש מי שמסתפק בפיצוי או בשיבה למקומות שלא נבנו עליהם ישובים. לטעמה השאלה מייצגת את הפחד הישראלי מלדבר עם הפלשתינים משום חששם מהשיבה. ומה לגבי המו"מ מול סאיב עריקאת ואנשי צוותו? האם שיח זה אינו מגלה שדרישת השיבה הפלשתינית היא סוגיה עקרונית שעליה צפוי המו"מ להתפוצץ? טרשצ'נסקי מקווה ומאמינה שפני הדברים שונים. "אני לא יודעת אם זו השאיפה", היא אומרת וסבורה כי עריקאת והנהגת הרש"פ אינה מייצגת באמת את הפלשתינים כולם שהתפזרו לקבוצות שונות בעזה, ביו"ש, בשטחי ישראל הקטנה ועוד.

בהמשך הדברים נשאלה טרשצ'נסקי כיצד היא רואה את הפרדוקס שבו דווקא בתל אביב שנבנתה על מספר כפרים ערביים שננטשו ב-48' מתקיים הפסטיבל. טרשצ'נסקי מסכימה שאכן מדובר בפרדוקס שכן לא פחות משבעה כפרים הפכו להיות תל אביב של ימינו ולדבריה כל מה שהתחולל ביהודה ושומרון עם הקמת ההתנחלויות אינו מתקרב ברמת חומרתו למה שאירע ב-48'. לדבריה ההתנחלויות הן המשך הרעיון של התיישבות בכל חלקי הארץ ואין בהן חידוש רעיוני.