בעקבות הצעת החוק של ח"כ ד"ר עליזה לביא בשיתוף עמותת עתים, המבקשת לאסור על בלניות לתחקר את המבקשות לטבול, הודיעו הרבנים הראשיים, כי יחד עם המשרד לשרותי דת, ינחו את הבלניות שלא לתחקר את הטובלות.

במכתב שנשלח לעמותת עתים על ידי  הרבנות הראשית נכתב "עמדת כבוד הרבנים הראשיים לישראל הינה כי הבלנית נועדה לסייע לטובלות לקיים מצוות טבילה כהלכתה, ועל הבלנית להעמיד עצמה לרשות הטובלת לשם כך, ולהציע את עזרתה. יחד עם זאת אין הבלנית רשאית לכפות על הטובלת מנהגים, חקירות או בדיקות בניגוד לרצונן. כפי שסוכם עם המשרד לשירותי דת, הבלניות יונחו במסגרת חוזר מנכ"ל המשרד לשירותי דת לפעול ברוח הדברים לעיל".

בפנייה של עמותת 'עתים' לרבנות נכתב "בענייני הלכות טומאה וטהרה והטבילה במקווה הטהרה, ישנם מנהגים רבים המשתנים מעדה לעדה ומאישה לאישה. זכותה של כל אישה לנהוג על פי מנהג אמותיה, מבלי להידרש להתערבות עובדי המועצה הדתית. נבקש כי תחדדו את ההוראות מועצת הרבנות הראשית לעניין שמירה על צנעת הפרט, תנחו את הרבנות המקומית ואת הבלניות לפעול מתוך עיקרון של שמירה על צנעת הפרט של הנשים הטובלות, ותפעלו למנוע חקירת נשים במקוואות טהרה כתנאי לטבילתן".

תשובת הרבנות הגיעה אתמול בעקבות הצעת חוק שהגישה בשבוע שעבר ח"כ ד"ר עליזה לביא, בעקבות פניות שהגיעו למרכז הסיוע של 'עתים' אודות דרישות מהנשים הטובלות לעבור חקירה אישית ואף בדיקה גופנית, תוך חדירה לפרטיותן, כתנאי לטבילתן.

 ההצעה קובעת כי ייאסר על בלניות לתחקר את המבקשות לטבול, ולהפנות אליהן שאלות הנוגעות לצנעת חייהן האישיים. ח"כ לביא הסבירה כי "ברוב המקרים מדובר בהנחיות של הרב המקומי, שדורש מהבלנית לתחקר את הנשים הטובלות כתנאי לטבילתן. חקירות אלו, כאשר הן נעשות ללא הסכמה מפורשת ומודעת של האישה הטובלת, משפילות ומבזות אותה ופוגעות בזכותה לכבוד ולפרטיות"

ח"כ לביא אמרה היום, "אני שמחה שהרבנים הראשיים מבינים את הבעייתיות במצב הקיים כיום, ופועלים על מנת לשנות את המציאות. עלינו לוודא יחד כי נשים המבקשות לטבול במקוואות הציבוריים ירגישו בנוח ולא יאלצו לעבור חקירות משפילות המרתיעות אותן מלהגיע למקווה".

מעמותת 'עתים' נמסר, "אנו מברכים על תשובת הרבנות הראשית, שתסייע להגן על כבודן ופרטיותן של הנשים הטובלות במקוואות. אנו קוראים למשרד לשירותי דת לתלות את ההנחיה במקוואות ברחבי הארץ על מנת ליידע את הנשים הטובלות אודות זכויותיהן ולאפשר לכל אשה לטבול לפי מנהגה, מבלי להידרש להתערבות או חקירות ללא הסכמתה".