לא דמוקרטי. כרמון
לא דמוקרטי. כרמוןפלאש 90

הוועדה המשותפת לוועדת החוקה, חוק ומשפט ולוועדת הכנסת להכנת חוק "משאל העם" לקריאה שנייה ושלישית, קיימה היום (שלישי) דיון נוסף.

במהלך הדיון תקף ד"ר אריק כרמון, נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה, את ההצעה, וקבע כי "משאל עם הוא מכשיר המנוגד לעקרונות הדמוקרטיה".

עוד הוסיף ד"ר כרמון כי הכנסת כלל לא הייתה צריכה לקבל את החוק מלכתחילה ובכל מקרה תהליך החקיקה שלו נעשה באופן חפוז ביותר, "לא היה מקום למעורבותו של בג"צ בחוק זה מאחר ולא מדובר בפגיעה בזכויות מיעוטים. ברגע שהחוק הזה יחוקק הוא פותח פתח לשימוש תכוף בו".

יו"ר הוועדה, ח"כ יריב לוין (הליכוד ביתנו), ציין כי "ברור לכולם כי השאלה שתוצג בכל משאל עם, חייבת להיות שאלה ניטרלית ומאוזנת לחלוטין, בעד או נגד. חשוב שנדון בסוגיית משאל העם היום, ללא הקשר קונקרטי לעניין אקטואלי ספציפי. להבנתי בכל פעם שעולה האפשרות להתנתק מחלקי הארץ נכון לקיים משאל עם".

אחד המתנגדים להצעת החוק היה ח"כ אברהים צרצור (רע"מ-תע"ל) שטען כי "הצעת החוק סובלת ממום מולד ויש בה כדי להפוך את החיים של ישראלים ופלסטינים לגיהינום. אנחנו חברי הכנסת הערבים מתנגדים למשטרים הדיקטטוריים במדינות ערב ומקווים שהעם במדינות אלו ידיחו את המנהיגים הדיקטטורים".

מתנגד נוסף להצעה היה ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) שגרס הצעת החוק מעבירה את האחריות מהכנסת והממשלה לעם. "לא סביר שראש ממשלה שבאמת רוצה שלום ולטובת העניין ינהל מו"מ ארוך ומורכב ובסופו של דבר התהליך כולו יקרוס בשל תוצאות משאל עם".