במוקד ההפגנות. טימושנקו
במוקד ההפגנות. טימושנקוצילום: פלאש 90

כ- 350,000 מפגינים פרו מערביים צבאו אמש על הכיכר המרכזית של קייב, בירת אוקראינה, באחת ההפגנות הגדולות במדינה בשנים האחרונות.

המפגינים הציבו בפני הנשיא ויקטור ינקוביץ' שתי אפשרויות: או לחתום על הסכם סחר עם האיחוד האירופי ולהתקרב למערב, או לפנות את מקומו.

במהלך המחאה נרשמו לא מעט אירועים אלימים לאחר שהמשטרה האוקראינית התעמתה עם מפגינים שניסו להתפרץ לבניין הנשיאות, פיזרה אותם בעזרת אלות, רימוני הלם, וגז מדמיע והותירה עשרות פצועים.

הרקע להפגנות הוא החלטתה של ממשלת אוקראינה שלא להיענות לדרישה האירופית להביא לשחרורה של ראש הממשלה לשעבר, יוליה טימושנקו.

טימושנקו, הדמות המרכזית באופוזיציה האוקראינית הפרו-מערבית, נדונה בשנת 2011 לשבע שנות מאסר בגין לשחיתות ולגריפת רווחים אישיים בעסקת גז גדולה, אולם במערב סבורים כי הרקע האמיתי למאסרה הוא רדיפה פוליטית.

האיחוד האירופי העמיד כתנאי להמשך תהליך התקרבותה של אוקראינה לאיחוד את שחרורה של טימושנקו, אולם חברי הפרלמנט מהקואליציה הפילו את הצעות החוק שנועדו להביא לשחרורה של טימושנקו ותהליך ההתקרבות הופסק.

כעת יוצאים מאות האלפים לרחובות, בהפגנות שמזכירות את הפגנות המכפכה הכתומה בשנת 2004, אשר הביאה לנפילתה של הממשלה הפרו-רוסית דאז ועליית הכוחות הפרו מערביים לשלטון.