איראן תשלם
איראן תשלםthinkstock

חמישה מקורבנותיו של הטרור האיראני זכו לאחרונה לניצחון תקדימי כאשר בית המשפט האמריקאי הורה להעביר לידיהם נכסים איראניים.

בארגון 'שורת הדין' שהוביל את המאבק המשפטי מספרים כי "לאחר עשר שנות התדיינות בבית המשפט הפדרלי בסן דייגו, הקורבנות ומשפחותיהם זכו ל"נס חנוכה" משלהם כאשר השיגו ניצחון מול משרד ההגנה האיראני, ניצחון שיעניק להם בתקופה הקרובה יותר מתשעה מיליון דולר".

סיפורם של העותרים מתחיל בפברואר 1997, כאשר נפצעו בפיגוע ההתאבדות הכפול שביצע ארגון החמאס במדרחוב בן יהודה, בירושלים. חמישה אנשים נהרגו בפיגוע, כולל שלוש נערות בנות 14. קורבנות חפים מפשע רבים אחרים נפצעו.

עורכי הדין דייוויד שטרכמן וניצנה דרשן-לייטנר, מנהלת ארגון "שורת הדין", הגישו תביעה כנגד הממשלה האיראנית ומשרד ההגנה האיראני בשנת 2001 בשמם של משפחות הקורבנות והפצועים בפיגוע החמאס משנת 1997. עורכי הדין טענו שאיראן סיפקה תמיכה חומרית וכלכלית לחמאס בביצוע הפיגוע. בשנת 2003, בית משפט בוושינגטון הבירה פסק לטובת קורבנות אלו יותר משבעים מיליון דולר בפיצויים.

זמן קצר לאחר מכן עתרו המשפחות להקפאת כספים שהוחזקו על ידי חברת "קיוביק דיפנס סיסטם", חברת קבלן ביטחוני מסן דייגו. היה זה עקב שיתוף הפעולה בין חברה זו למשטרו של השאה, עוד מתקופת מהפכת האייתולות ב-1979. טענתם הייתה כי כספים אלו שייכים הלכה למעשה, למשרד ההגנה האיראני. באותו זמן, נמצאה חברת "קיוביק דיפנס" בבוררות על כסף זה עם הממשל האיראני, אשר נוהלה לפי מתווה "הסכמי אלג'יר", אשר נחתמו בין ארה"ב ואיראן, ונועדו לספק מסגרת ליישוב סכסוכים שכאלו בין האמריקאים וטהרן.

איראן נכנסה להליך הבוררות בטענה כי "קיוביק דיפנס" חייבת להם את השירותים הביטחוניים שהובטחו להם בעקבות תשלום הכספים, או החזר של התשלום. קורבנות הטרור תבעו את "קיוביק דפנס" על מנת שתעביר לחזקתם את הכסף, בה בעת, עמדו, באופן אירוני, לצד איראן בבית המשפט בסן דייגו, וטענו כי הכסף שייך לרפובליקה האסלאמית. לפיכך, ומכוח פסק הדין שניתן בבית המשפט בבירה, כספים אלו שייכים למשפחות הקורבנות.

הממשל האיראני הגן על הכספים וטען כי לנוכח חסינותם הריבונית והדיפלומטית, אין אפשרות שהכספים יועברו למשפחות. ממשלת אלג'יריה עמדה לצד טענות האיראנים והגישה הצהרות תמיכה לבית המשפט. משרד המשפטים האמריקאי התערב אף הוא והגיש הצהרת עניין בנושא. ברם, משפחות הקורבנות זכו ליד העליונה כאשר השופט הכריז על צדקתם.

למעלה מעשור לאחר הגשת התביעה הראשונית כנגד חברת "קיוביק דיפנס", בית המשפט זיכה  את משפחות הקורבנות לבסוף בכסף, אולם הם יאלצו לחכות עד אשר משרד ההגנה האיראני ימצה את זכותו לערעור, לפני העברת הכספים. אך השופט כבר הורה על העברת הכספים תחת שמותיהם. זהו ניצחון עצום לקורבנות הטרור האסלאמי.

עו"ד ניצנה דרשן- לייטנר מסכמת ואומרת: "בשעה שארה"ב והאיחוד האירופאי ממהרים לחזק כלכלית את משטר פורעי החוק האיראני, ארגון "שורת הדין" והמשפחות אותן הוא מייצג, אינם שוכחים ואינם סולחים לאיראנים על מימון הטרור שפגע בישראל. בעוד אנו זוכרים את הרציחות המתועבות של הנציג האיראני, חמאס, ב-1997, אנו עדיין לוחמים מידי יום ביומו לזכייה במידת הדין הראויה ולהשגת הפיצויים מהמשטרים פורעי החוק אשר תמכו ותומכים בארגוני הטרור".