ח"כ משה פייגלין
ח"כ משה פייגליןצילום: פלאש 90

סגן יו"ר הכנסת, ח''כ משה פייגלין (הליכוד ביתנו) שיגר מכתב לשרי הממשלה לקראת ההצבעה ביום ראשון על הצעת משרד הבריאות להסדרת השימוש בקנאביס רפואי.

פייגלין תוקף את ההצעה וכותב לשרים כי היא "מטביעה את החולים בתוך מערכת בירוקרטית בלתי אפשרית, מחסלת את היוזמה הפרטית וממש מזמינה שחיתות ברמה שלא תיאמן".

הצעת המחליטים אותה מתכננים במשרד הבריאות להביא להצבעת הממשלה מגיעה בעקבות התחייבות של משרד הבריאות להביא להסדרת נושא הטיפול בקנאביס לחולים הזקוקים לו. כזכור, בהמשך לדיון שהתקיים בוועדת השרים לחקיקה באוקטובר האחרון בעניין הצעת חוק הקנאביס הרפואי שהגיש ח"כ פייגלין, ביקשה שרת הבריאות יעל גרמן לדחות את ההצעה והתחייבה להגיש הצעה חלופית בתוך 45 יום.

השבוע תמו 45 הימים עליהם התחייבו במשרד הבריאות אך הצעת המחליטים לא הוגשה. משכך, ביקש ח"כ פייגלין להעלות לדיון נוסף ביום ראשון הקרוב בישיבת וועדת השרים לחקיקה את הצעת החוק המקורית שהגיש.

ביום רביעי השבוע התקבלה בלשכת חבר הכנסת פייגלין פנייה מלשכת שרת הבריאות בבקשה לדחות את ההצבעה על הצעת החוק בעוד עשרה ימים. בתגובה, ביקש פייגלין לראות את טיוטת הצעת המחליטים ולהשפיע על תוכנה. מאחר שבקשתו נענתה בשלילה והיות ותוכן טיוטת ההצעה כבר פורסמה לפני כשבוע, החליט חבר הכנסת פייגלין לשגר לשרים את המכתב החריף המאשים את משרד הבריאות בהאשמות קשות ביותר.

"כאשר בוחנים את ההצעה ניתן להבחין בקלות שמעבר להצהרות שעלו כבר בעבר, אין בה שום שינוי מבשר תקווה. המערכת הבירוקרטית שעד היום הערימה קשיים בלתי מובנים על החולים תמשיך לעבוד ואף תשתכלל. פקידים שחלקם עם תואר רופאים ימשיכו להחליט - מי יחיה ומי ימות", כותב פייגלין וטוען כי ההצעה תביא להלאמה של שוק מגדלי הקנאביס. "על פי ההצעה יוקם גוף חדש 'מת"ל' - מרכז תפיסה לאומי או בלשון פחות מכובסת מרכז הלאמה לאומי... גוף זה יעלה הון תועפות למשלם המיסים ואו לצרכן התרופה, ומטבע בריאתו הוא מועד לשחיתות ושוחד... הלאמת הייצור תעשה למוצר את מה שעשתה לכל מוצר במדינות הקומוניסטיות לשעבר".

סוגיה נוספת אותה מעלה ח"כ פייגלין במכתבו ושהיא "מעוררת פלצות ותהיות קשות ביותר" כלשונו, היא מודל הסדרת השיווק המוצעת בהצעת המחליטים. פייגלין כותב לשרים כי "הכוונה היא למסור את כל השוק המתפתח בידי חברה מונופוליסטית אחת, שתאסוף את כל תוצרת החברות, תערבבה, ותשווקה תחת שמה".

בהקשר זה, מעלה פייגלין במכתב שאלות קשות ונוקבות. "מדוע נבחרה חברת 'שראל' שהיא חברה פרטית, בלי מכרז, ובלי שיש לה ידע או ניסיון מוכח בתחום הקנאביס? כיצד יתכן שאותו גורם הוא גם המפקח, גם היצרן וגם המשווק? הלזה ייקרה מנהל תקין? מה יהיה האינטרס של חברת 'שראל' או החברות מטעמה לייצר מוצרים טובים וזולים?" 

"ניתן להוסיף עוד שאלות אין ספור, אך ברור לכל בר דעת כי למעשה מציע משרד הבריאות להחזיר אותנו לתקופות אפלות של משטרים שהלאימו את אמצעי היצור והפכו להיות המונופול ליצור ושיווק", ממשיך פייגלין, "אין צורך להכביר מילים עד כמה התנהלות זו שערורייתית והרת אסון. אם תתקבל הצעה זו יולאמו למעשה כל גידולי הקנאביס בארץ ויעברו לידי גורם מרכזי אחד שיופעל על ידי 'שראל' שהיא חברה פרטית שנבחרה לניהול הענין ללא מכרז. משמעות הדבר שלצרכן לא תהיה שום השפעה על טיב המוצר ומחירו - שבהכרח יפגעו בצורה קשה. ימי המונופול של הדואר על הטלפוניה, בו המתינו אזרחים במשך שנים לקו הטלפון, יהיו כאין וכאפס מול מה שייווצר בנושא הקנאביס".

לסיום קורא חבר הכנסת פייגלין לשרים להצביע נגד ההצעה ומסכם כי "במקום לתת מענה אמיתי ופשוט לאנקת החולים ולצרכי השוק – מענה שיביא גם לפריחה כלכלית וגם להתקדמות מחקרית – עושה ההצעה שהובאה בפניכם בדיוק את ההיפך! היא מטביעה את החולים בתוך מערכת בירוקרטית בלתי אפשרית, מחסלת את היוזמה הפרטית וממש מזמינה שחיתות ברמה שלא תיאמן. זוהי פשוט הזמנה לשחיתות".