"בעקבות הזמן היהודי"
"בעקבות הזמן היהודי"עטיפת הספר

בעקבות הזמן היהודי. הפילוסופיה של לוח השנה. שלום רוזנברג. תל אביב, ידיעות אחרונות וספרי חמד, תשע"ג. 383 עמ' ([email protected])

בתפילת מוסף של ראש חודש אנחנו אומרים שראשי החודשים הם "זמן כפרה לכל תולדותם". על אלו תולדות מדובר? ההסבר הפשוט הוא שהאירועים והמעשים שאירעו במשך ימי החודש הם תולדותיו של החודש, וקורבנות ותפילות ראש החודש מכפרים על אירועי החודש שעבר הדורשים כפרה. במהלך שונה ניתן לומר שמועדי השנה המיוחדים כפי שנקבעו בעבר הם אבות הזמן, ולפיכך הבנת משמעותם עשויה לקרב אותנו למבט שונה, עמוק יותר, על תולדותם - הזמנים שאנו חיים בהם.

כך או כך, פרופ' שלום רוזנברג מציג בספר זה תובנות מרתקות על משמעות הזמן היהודי לכל אורך השנה, מהשבת המבקשת לנתק אותנו מהשעבוד לטכנולוגיה ולהרחיק אותנו מהעבדוּת המודרנית, דרך המשמעויות השונות של חודש אלול והימים הנוראים, סוכות – בינלאומיות לקוסמופוליטיות, תוכן המצווה הגדולה להיות בשמחה תמיד ועוד, וכן הלאה עד לתשעה באב ולט"ו בו.

למשל הדיונים בקשר לחנוכה עוסקים בהתלבטות בין הברית לבין העימות, בין שם ליפת ובין חיקוי להתבוללות, ומדגישים את העוז והעזות הדרושים ליהדות וליהודים כדי לשרוד בין העמים, בימים ההם וגם בזמן הזה. בשבעים הפרקים שבספר משולבים דברי הגות ודברי ספרות, אנקדוטות היסטוריות ואף הערכות מדיניות, וכל אלו מציגים לפני הקורא רק פירורים מהידע המקיף של פרופ' רוזנברג בענייני יהדות, פילוסופיה, היסטוריה וספרות יהודית ועולמית, וכל מה שסביבם.

ספר מיוחד במינו, לקריאה שוטפת ובעיקר לתזכורות קצרות לקראת הימים המיוחדים הבאים לקראתנו לשלום בלוח השנה העברי.

מירכתי צפון. מלחמת הישרדות של צעירה יהודייה מליטא על גדות אוקיינוס הקרח הצפוני. גיטה לנגלבן-קליבנסקי. אלקנה, חקר יהדות ליטא, תשע"ג. 286+קטז עמ' (9063169‑03)

ביום הקדיש הכללי שתיקנה הרבנות הראשית בעשרה בטבת ראוי להזכיר את ששת המיליונים שנרצחו על ידי הגרמנים ועוזריהם במרכז אירופה. אולם רבים הגיעו אל שערי מוות באותה תקופה נוראה באזורים אחרים בעולם, ובהם נפגעי השלטון הקומוניסטי, שרשעותו לא הייתה רחוקה מזו של השלטון הנאצי. בודדים נותרו עדיין כדי לספר את הדברים מכלי ראשון. אחת מהם היא המחברת, שגורשה בידי הרוסים מליטא אל חצי האי ביקוס-מיס בצפון הרחוק של העולם. היא מתארת את החיים בצל המוות, את פלא הקמת קהילה יהודית במקום הנידח הזה, את נס המשך החיים אחרי המלחמה, הקמת המשפחה והעלייה לארץ. מדהים ומרתק.

הספר נערך בכישרון רב על ידי בנה בן ציון קליבנסקי, והוא הוסיף מזיכרונות אביו ז"ל במלאות מאה שנים להולדתו, וכן מאמר על גירוש יהודים מליטא בשתי מלחמות העולם - מתברר שגם בימי מלחמת העולם הראשונה גורשו עשרות אלפים מיהודי קובנה והאזור לפנים רוסיה (משפחת קליבנסקי לעיר צריצין=סטלינגרד=וולווגרד) למשך שנים. גלגל חוזר בעולם.

הספר מלוּוה בהערות מחכימות, תמונות, מפות ונספחים, עבודה משובחת של העורך.