חלק מהכסף יועבר למדינה
חלק מהכסף יועבר למדינהThinkstock

ועדת שרים לענייני חקיקה אישרה בצהריים (ראשון) ברוב גדול של 8 תומכים מול 4 מתנגדים את "חוק העמותות", זאת למרות התנגדות היועמ"ש ויו"ר הוועדה, השרה לבני.

החוק הוא יוזמה משותפת של מפלגת הבית היהודי (ח"כ איילת שקד) ומפלגת "ישראל ביתנו" (ח"כ רוברט אילטוב), ומטרתו, כפי שנכתב בדברי ההסבר לחוק "צמצום המעורבות של ישויות מדיניות זרות בדמוקרטיה הישראלית, המתבצעות דרך תמיכה כספית בעמותות, אשר מעשיהן או מטרותיהן חורגות חריגה גסה מגבולות השיח הדמוקרטי".

הצעת החוק נועדה להגביל עמותות, אשר ממומנות על ידי ממשלות זרות או ארגונים במדינות זרות, ואשר במטרותיהן או במעשיהן יש אחד מן העניינים הבאים: קריאה להעמדה לדין של חיילי צה"ל בערכאות בינלאומיות, קריאה לחרם, משיכת השקעות או סנקציות על מדינת ישראל או אזרחיה, שלילת קיומה של מדינת ישראל כיהודית ודמוקרטית, הסתה לגזענות או תמיכה במאבק מזוין של מדינת אויב או ארגון טרור נגד ישראל.

עמותה אשר תענה במעשיה או במטרותיה או באופן הפעולה של אחד מחברי הנהלתה על אחד מהקריטריונים הנ"ל, תהיה חייבת בשיעור מס של 45% על הכנסותיה.

רונן שובל, יו"ר "אם תרצו" שיגר השבוע מכתב חריף לראש הממשלה המפציר בו לתמוך בחוק זה. 

במכתבו הביא ציטוט של השופט בדימוס מאיר שמגר, אשר הביע את מורת רוחו ממימון עמותות על ידי מדינות זרות, ואמר בשנת 2012 "אני חושב שתמיכה בגוף פוליטי על ידי ממשלה היא דבר שהיה צריך להפחיד כל אדם המאמין בדמוקרטיה אמיתית", ואף כינה התנהלות זאת כ"לא תקינה".

ח"כ איילת שקד, יוזמת הצעת החוק, אמרה כי "קל מאד יהיה לבלוע את הפיתיון ולהקשיב לאמירות שחוקות אשר יטענו שחוק זה פוגע בדמוקרטיה במדינת ישראל, אך למעשה, ובחשיבה הגיונית ובריאה יבין כל בר דעת כי ההפך הוא הנכון. במדינה דמוקרטית מתוקנת קיימות בחירות המבטאות את רצון העם ומשקפות, על ידי בחירותיו, את ערכיו והשקפת חייו. לא יתכן שמיעוט קיצוני אשר אינו רואה לנכון נתינת "מנדט" למדינת ישראל ופועל בחתרנות פושעת נגדה במימון ישויות זרות, יזכה גם להטבת מס. חתירה תחת ריבונות הממשלה משמעותה אי מתן כבוד לרצון והכרעת העם. מס גבוה על כסף זר לעמותות הפועלות להסתה נגד חיילי צהל והסתה לגזענות הם המינימום שמדינת חפצת חיים יכולה וצריכה לעשות למען עצמה".

ח"כ רוברט אילטוב (ישראל ביתנו), מ"מ יו"ר הקואליציה, אמר כי "לא ייתכן שעמותות ישראליות מקבלות הטבות ממדינת ישראל ימומנו על ידי גופים שכל רצונם הוא לבחוש בדמוקרטיה הישראלית ולפגוע באינטרסים הלאומיים והביטחוניים של מדינת ישראל. לעמותות אלה מניעים אנטי ציוניים ואנטי יהודים ואין מן הראוי שיקבלו הטבות מס מן המדינה".

סגן שר החינוך, ח"כ אבי וורצמן, אמר כי "החוק מהווה אמירה ברורה נגד כל אותם ארגונים הפועלים במסווה של שמירה על זכויות אדם ותוך כדי כך רומסים ברגל גסה את הדמוקרטיה בישראל כשהם מתערבים בענייניה הפנימיים של המדינה. על חברי הכנסת מכל גווני הקשת הפוליטית לתמוך בחוק ולהתייצב להגנתם של חיילי צה"ל מפני אלו המנסים להלך עליהם איימים ולמנוע מהם לבצע את משימתם בהגנה על המדינה ואזרחיה. תדע כל מדינה המבקשת לתרום לארגונים אלו החותרים תחת צביונה ויציבותה של ישראל כי מחצית מכספי התרומות יגיעו לידי מדינת ישראל ולחיזוק צה"ל".

ח"כ ד"ר רונן הופמן (יש עתיד) אמר כי "מדובר בהצעת חוק נוראית. מביש שהצעה כזו קיבלה את אישור וועדת השרים לחקיקה וטוב עשו שרי יש עתיד שהתנגדו לה. הניסיון לאיים על חופש הביטוי ולמנוע פעילות פוליטית לגיטימית של ארגונים ועמותות הוא פסול ואנטי-דמוקרטי ביסודו ואל לנו לתת לכך יד".

"הצעות חוק מסוג זה עלולות להפוך את ישראל למדינה חשוכה, מבודדת ואנטי דמוקרטית והן פוגעות במאבקנו לחיזוק מעמדה של ישראל בעולם כמדינה דמוקרטית, פלורליסטית וליבראלית. ראוי שחברי כנסת יראו בדמוקרטיה ערך עליון. נבחרנו כדי להגן על הדמוקרטיה ולא לחרב אותה".

ח"כ עפר שלח, (יש עתיד) אמר כי "זוהי הצעת חוק מפוחדת, שתגרום לישראל היזק גדול בהרבה מזה שגורמים הקולות הקיקיוניים שנגדם היא יוצאת. חופש הביטוי נמדד דווקא במקומות שבהם ההתנגדות לתוכן הדברים חריפה במיוחד, ודמוקרטיה בטוחה בעצמה מתמודדת עם התוכן ולא מבקשת לסתום פיות באמצעים מלאכותיים".

מנכ"ל האגודה לזכויות האזרח בישראל, ​חגי אלעד, אמר כי מדובר ב"הצעת חוק מופרכת שאפילו הממשלה הקודמת התעשתה ולא קידמה. הניסיון להסתיר פגיעה בחופש הביטוי באמצעות תרגילי מיסוי כשל בעבר וייכשל גם הפעם".

ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) אמרה כי מדובר בעוד "הצעה פשיסטית במסווה של ציונות מבית 'הבית היהודי', ששם לו למטרה לבטל כל מאפיין דמוקרטי במדינת ישראל. ביטולם של חופש הביטוי וריבוי דעות מקומם בדיקטטורות חשוכות ולא אצלנו".