פרופ' ישראל אומן
פרופ' ישראל אומןצילום: פלאש 90

חברת הכנסת איילת שקד, יו"ר סיעת הבית היהודי, שיגרה הבוקר מכתב ללשכתו של עמי איילון, יו"ר הוועד המנהל של אוניברסיטת חיפה, ולשר החינוך שי פירון, יו"ר המל"ג, בבקשה לבחון מחדש את החלטת אוניברסיטת חיפה שלא להעניק את "תואר של כבוד" לחתן פרס נובל, פרופסור ישראל אומן.

מכתבה של שקד בא בעקבות הדיווח לפיו הוועד המנהל החליט שלא לאשר מתן תואר של כבוד לפרופסור אומן "בשל דעותיו הפוליטיות", החלטה ששקד מכנה כ"פסולה".

שקד פירטה מספר עניינים, שלטעמה, לא רלוונטיים בשיקולי הוועד לעניין זה, או לחילופין, שיקולים שכן צריכים להילקח בחשבון ולא נלקחו.

בין היתר כתבה "כיצד יהיה ניתן להבין את סירובכם להעניק לו תואר זה לאור הלגיטימציה שהעניקו לו בעולם כאשר קיבל תואר של חתן פרס נובל? כיצד דווקא מבית מגיעה ההדחה המבישה והלא ראויה הזו בעוד ששערי אוניברסיטאות רבות בעולם פותחות את שעריהן בפני פרופסור אומן?".

שקד הוסיפה, "על מוסד אקדמי לבחון ולהעניק תעודת הוקרה על פי תרומתו המדעית והאקדמית של המועמד לכך ולא על פי דעותיו הפוליטיות".

שקד אף צוטטה את דבריו של דוקטור חיים שיין אשר התבטא בנושא ואמר "בעת שמדינת ישראל נאבקת על כל במה בעולם נגד העירוב שבין פוליטיקה למדע, אוניברסיטת חיפה הצטרפה לאויביה הקשים ביותר של האקדמיה הישראלית ונתנה להם רוח גבית... ההחלטה של הוועד המנהל כורתת את הענף שעליו יושבת האוניברסיטה".

בתום מכתבה ביקשה שקד מהוועד לשקול את החלטתו מחדש ולא להביא בחשבון את דעותיו של פרופסור אומן כמשקל להחלטה זו.