צבי ינאי ז"ל
צבי ינאי ז"לצילום: פלאש 90

בראיון ליומן ערוץ 7 מספר עורך אתר 'הידען', אבי בליזובסקי, על דמותו הייחודית של הפילוסוף ואיש המדע צבי ינאי שהלך לעולמו והוא בן 78.

בכותרת דבריו רואה בליזובסקי את עיקר פועלו של ינאי בהנגשת המדע לציבור הרחב. "הוא ניסה להסביר לציבור הרחב מהו מדע, להפוך את המדע למעניין ונגיש", אומר בליזובסקי הרואה בפעילותו שלו באתר 'הידען' מעין המשך ברוח זו של ינאי כפי שהתווה אותה בעיתון 'מחשבות' אותו ערך.

בליזובסקי רואה ב'מחשבות', העיתון אותו הוא ערך במשך 20 שנה ובמימון IBM "תמהיל של מדעי הטבע וגם פילוסופיה". בין השאר ניתן היה למצוא בחוברת אחת חומר מדעי וראיון עם אדם כישעיהו ליבוביץ'. "הוא ניסה לגשר בין המדע והפילוסופיה בכל מיני צורות ואני מניח שבסופו של דבר הוא הצליח".

לדבריו של בליזובסקי ינאי לא הצליח להסתגל לעולם האינטרנט, ולטעמו עולם זה הפסיד רבות שכן לינאי היה לא מעט כדי לתרום דרך אפיק זה. על הקושי שלו להסתגל עם עולם החדשנות מוצא בליזובסקי עדות בראיון שהעניק ינאי ל'הארץ' בשנת 2005 ובו מתואר כיצד הוא מסתבך עם החוט המסולסל של הטלפון. זאת לצד שיח על אפשרות של חיי נצח.

בליזובסקי מציין כי כאיש רוח לא השמיע ינאי את עמדתו בסוגיית האנרגיה הגרעינית וישראל כפי שאולי נכון וראוי היה שיהיה.

עוד מספר בליזובסקי על עברו של ינאי כאתאיסט באמונתו. ינאי חי בילדותו כקתולי מאחר והיה בן לאב נוצרי ואם יהודיה וכאשר נשלחה סבתו לאושוויץ הביע הערצה למוסוליני. השינוי שהתחולל בתפיסתו התחולל כשנתיים אחרי שהגיע לישראל וגדל בקיבוץ שם הפך לאתאיסט ולימים כתב שאם היה יכול היה מעמיד את האלוה כפי שהכיר אותו בגרסתו הקתולית לדין בבית הדין בהאג.

לימים הפכה שולמית אלוני את ינאי לתפקיד מנכ"ל משרד המדע. הוא המשיך בתפקידו זה גם תחת כהונת בני בגין. לדברי בליזובסקי מדובר במינוי מקורי אם כי כזה שעורר גם חילוקי דעות. לטעמו שלו תפקודו כמנכ"ל נעשה באופן ייחודי עליו ניתן ללמוד בתשובתו לחבר הכנסת דאז אבי יחזקאל שביקש ממשרד המדע הסבר על דיווחים על עב"מים. ינאי הסביר בלשונו הייחודית שאין טעם לדווח על מה שלא קיים.

תקומתו הגדולה של ינאי לעולם המדע, בתפיסתו של בליזובסקי, היא "חינוך דור של אנשים הרואים במדע ייעוד ולא משהו מבהיל אלא משהו חשוב לקידום האנושות".