לסגור בזמן. סופרמרקט
לסגור בזמן. סופרמרקטפלאש 90

הוועדה המשותפת לוועדת הכלכלה וועדת הכספים, בראשות ח"כ פרופ' אבישי ברוורמן, המשיכה היום להכין לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק הממשלתית לקידום התחרות בענף המזון.

בפתח הדיון היום הבהיר היו"ר ברוורמן כי צריך לחזק ולשפר את הצעת החוק, המבוססת על מסקנות ועדת קדמי.

"מקריאת ההצעה אני לא סמוך ובטוח שהבשורה של שר הכלכלה נפתלי בנט, על הורדה של 10% עד 30% במחירי המזון תוך שנה וחצי, אכן תקרה", אמר ברוורמן.

היו"ר הזהיר מהשפעת היצרנים הגדולים על המחירים ועל דחיקת יצרנים קטנים מהמדפים ברשתות השיווק, ואמר כי בכוונתו להציע הצעה שלא לאפשר ליצרן הגדול לתת הנחות לרשתות השיווק על כלל המכירות שלו. "כלומר", הסביר ח"כ ברוורמן, "לא לאפשר הנחה על פי יעדים, אלא רק לאפשר הנחה על מכירה לפי יעדים פר מוצר – אם תמכור איקס יוגורטים תקבל הנחה על היוגורטים".

שר הכלכלה, נפתלי בנט, התייחס להצעת החוק וסיפר כי הוא מכיר את התחום כבר כ-20 שנה, מהיכרותו עם רונן הרס"פ שלו. הוא סיפר רונן הרס"פ חשף בפניו את התנהלות היצרנים הגדולים, שדוחקים החוצה מתחרים קטנים ובצורה מאפיונרית דורשים עדיפות על המדף.

"חוק המזון לבד לא יעשה את העבודה, יש פה שורה של צעדים ממשלתיים בהם מהפכה בתחום התקינה, בתחום תחליפי החלב לתינוקות. זה לא זבנג וגמרנו זה המון עבודה וירידה לפרטים. זה חוק טוב ולא מושלם, אבל זה מקרה קלאסי שהמושלם הוא האויב של הטוב, לכן צריך למצוא איזון ולהפעיל שיקול דעת, כי יש בשורה בחוק הזה", אמר השר בנט.

יו"ר איגוד המזון ומנכ"ל קבוצת קוקה קולה, יצחק תמיר, התייחס לדברי השר בנט ואמר כי "ברמז דק כעובי רגל של פיל השר אמר שתעשיית המזון לא תבחל בעבירה על החוק כדי להגדיל רווחים – זו אמירה מאוד בעייתית, תיאום מחירים מנוגד לחוק וזה לא קורה".

ח"כ מיקי רוזנטל העיר כי "יש תאומי מחירים יום יום, אם זה לא היה קורה אז הייתה תחרות ולא היינו צריכים את החוק הזה".

תמיר הגיב ואמר: "אין תיאומים ועבריינים יש בכל מקום, גם בכנסת, אבל זה נהייה ספורט לאומי להגיד שהתעשיינים רמאים ועוברים על החוק". הוא התייחס לתמיכה בתעשייה ואמר כי "לא כולם בעד תעשייה וגם אלה שבעד שכחו מה זה תעשייה. הוא אף הזכיר כי הפעולה הראשונה של השר בנט הייתה להוציא את המילה תעשייה משם המשרד. השר בנט הגיב ואמר לתמיר: "אתה לא תלמד אותי על תעשייה, אנחנו נטפל בנחישות בתופעות הפסולות ולא נתקפל".

ח"כ רוזנטל אמר כי הצעת החוק הזו וחוק הריכוזיות שאושר לאחרונה נותנים סמכויות ומטילים משימות רבות על רשות ההגבלים העסקיים. לדבריו, "יש חשש שהעומס הבירוקרטי יגבר והממונה לא יוכל לבצע את תפקידו".

הממונה על הרשות, דיויד גילה, השיב ואמר כי הסמכויות שיקבל הן בליבת העשייה של הרשות, אם כי היא תצטרך משאבים נוספים. היו"ר ברוורמן הבהיר כי הוועדה לא תאשר את ההצעה עד שהרשות לא תקבל את התקציבים. נציג משרד האוצר, יאיר זילברשטיין, אמר כי "הרשות תקבל את המשאבים כדי לבצע אכיפה ראויה".

מנכ"ל התאחדות התעשיינים, אמיר חייק, אמר כי ההתאחדות מקדמת תוכנית של שיתופי פעולה בין יצרנים גדולים לקטנים, לעידוד התחרות בניהם, ונציג את התוכנית לוועדה". מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום וילן, התייחס לזינוק במחירי הירקות ברשתות השיווק לאחר הסופה ואמר כי "אם רשתות העלו מחירים ביומיים האחרונים זה ניצול ציני של המצב, בגלל שאין תחרות אמתית בין הרשתות".

מנכ"ל ביסקול, ליאור לוי, סיפר כי הוא דור שלישי לתעשיינים המחזיק שני מפעלים, אחד לייצור תמרוקים והשני לייצור סוכרזית. הוא התייחס לדברי בנט על רונן הרס"פ, ואמר כי "הוא לא בדיוק צודק, ההרתעה עובדת והיום המצב הוא לא כזה". הוא הוסיף כי הצעת החוק עוסקת בלחבוט בגדולים, אבל הם לא הבעיה. לדבריו, צריך לעזור לעסקים הקטנים והבינוניים להעלות את הפריון באמצעות מתן הלוואות.

מנהלת האגף למחקר כלכלי בהתאחדות התעשיינים, דפנה אבירם, אמרה כי בדיקה שערכה העלתה כי ב-OECD טוענים שלא ניתן בכלל להסיק אם המחירים בישראל גבוהים יותר מהממוצע במדינות הארגון, מכוון שסל המזון שונה. לטענתה, אחד הגורמים לפער המחירים בין ישראל למדינות הארגון הוא מע"מ של 18% בישראל, לעומת ממוצע של 8% במדינות הארגון. אייל עופר מארגון ישראל יקרה לנו הגיב בציניות ואמר: "אין מה להגיד, הכל בסדר, ישראל לא יקרה לנו ואפשר לקום וללכת".

כמו כן, היום החלה הוועדה לדון בסעיפי החוק השונים והספיקה לאשר מספר הגדרות בחוק וכן את הסעיף הקובע את מטרת החוק, לפיו המטרה היא "הגברת התחרותיות בענף המזון ובתחום מוצרי הצריכה, לשם הפחתת המחירים לצרכן". הוועדה תמשיך את הדיון בהצעה כבר בשבוע הבא.