האם תשונה חזקת הגיל הרך?

ח"כ גילה גמליאל (ליכוד) ניצבה היום מול "קיר" של חברות כנסת לוחמניות שהתנגדו להצעתה לבטל כליל את "חזקת הגיל הרך".

נזכיר כי מדובר בסעיף בחוק המעניק כיום יתרון אוטומטי לאמהות בגירושין, בכל הקשור למשמורת על הילדים. הסעיף קובע כי ילד עד גיל 6 ישאר בחזקת אמו, ובפועל גורם לכך שבחלק הארי של המקרים המשמורת על כל הילדים נותרת בידי האם לאורך כל שנות הילדות והנערות.

הדיון הסוער נערך בוועדה לזכויות הילד, בעקבות הצעת החוק שהגישה ח"כ גמליאל, והצעת חוק מתונה יותר של שרת המשפטים, המקצרת את חזקת הגיל הרך ומחילה אותה רק על ילדים עד גיל שנתיים, במקום עד גיל שש.

"בנסיבות שבהן שני בני הזוג באים בלי ויכוחים ורוצים הורות משותפת ושוויונית, הרי זה נפלא וטוב," אמרה ח"כ גמליאל. "אנחנו לא מדברים על הסיטואציה הזאת. אנחנו מדברים על מצבים שבהם יש חילוקי דעות. וכאן בחסות החוק אנחנו לא יכולים לתת יד לכך שהילדים יהפכו לקלף מיקוח. הם לא אמורים להיות קלף מיקוח".

"מה לעשות – השיח הזה נראה לי מתאים ללפני שני עשורים," היא קבעה. "אני לא מאמינה שבוועדה לקידום מעמד האישה, בוועדה לזכויות הילד, אנחנו בכלל בשיח כזה. כך לתפיסתי. אני רוצה לומר יותר מזה: בעידן שבו נשים משתלבות במעגל התעסוקה, בחסות החוק אתן רוצות לקבע את מעמדן כשומרות על הילדים? שזה תפקידן הטבעי? אני אישית לא מוכנה לקבל את זה."

"יש לי ילדה בת ארבע וילדה בת שנתיים, ואני ובעלי מגדלים את הילדים בשותפות מלאה – אולי הוא אפילו מגדל אותן יותר ממני. ואיזה זכות יש לכן (ח"כ עליזה לביא וח"כ אורלי לוי-אבקסיס), לזהבה גלאון ולי, לטעון שאם חלילה לא היינו מסתדרים, הזכות המוקנית לי על פי חוק היא לגדל אותן עד גיל שש?"

"אנחנו בעידן שבו אחד מכל שלושה זוגות מתגרשים, אנחנו בעידן שבו שני בני הזוג עובדים", אמרה – וסיפרה בהתרגשות על הרופא שלה, שהתחיל "לבכות כמו תינוק" כששאלה אותו מה שלום בתו, משום שאשתו לשעבר מנצלת את יתרונה המשפטי בכדי למנוע ממנו לראות אותה.

חברות הכנסת המתנגדות לחוק הגיעו לדיון בהרכב רחב במיוחד, המעיד על החשיבות שהן מייחסות למניעת ביטולה של חזקת הגיל הרך. מלבד ח"כ לוי-אבקסיס (ליכוד ביתנו) שניהלה את הדיון, נכחו בו גם ח"כ עליזה לביא (יש עתיד), יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה, וחברות הכנסת שלי יחימוביץ' ומרב מיכאלי (עבודה), זהבה גלאון (מרצ), פנינה תמנו-שטה וקרין אלהרר (יש עתיד).

מהדיון הסוער, בו נקטעו דבריה של ח"כ גמליאל מספר פעמים, נראה היה שכל הח"כיות מלבד ח"כ גמליאל התנגדו לביטול חזקת הגיל הרך. ברם, לערוץ 7 נודע על ח"כית נוספת אחת לפחות שתומכת בביטול חזקת הגיל הרך, אשר לא נכחה בדיון.

גם ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) אמר כי לדעתו אין לבטל את חזקת הגיל הרך או לקצרה. הוא אמר שהוא מכיר שני גברים מהיישוב שלו שזכו במשמורת על הילדים שלהם ומכך הוא מסיק שגם במצב הנוכחי, לבית המשפט יש שיקול דעת להעניק את המשמורת על הילדים לאבות, אם הוא מוצא לנכון.

נציגות האקדמיה, ד"ר דפנה הקר ופרופ' אסתר הרצוג, הציגו קו מגדרי לוחמני וטענו כי ביטול חזקת הגיל הרך יפגע בנשים משכבות חלשות.

בדיון נכחו נציגים מארגונים פרו-משפחתיים וארגוני אבות גרושים, כמו גם מ"שדולת הנשים" של הקרן לישראל חדשה.

יו"ר ארגון "הפמיליסטים", גיל רונן, קבל בדבריו על ה"אכזריות" שבה מתנהלים ארגוני הנשים אך טען שתנועת האבות הולכת ומתעצמת, וכי הכוחניות של ארגוני הנשים רק גורמת ליותר נשים לעזוב את המחנה שלהן ולהצטרף למחנה שתומך בזכותם של ילדים לקשר עם שני הוריהם.