הר הבית, כיפת הסלע
הר הבית, כיפת הסלעהלל מאיר

בראיון ליומן ערוץ 7 מתייחס עו"ד ישראל כספי, חבר הועד למניעת הרס עתיקות בהר הבית, לפרסומי סוף השבוע שעבר בדבר הדו"ח הגנוז של מבקר המדינה סביב אזלת ידה של ממשלת ישראל מול המתרחש במתחם ההר על ידי הוואקף.

לדבריו המפתיע בגילויי סוף השבוע שעבר הוא העובדה שדבר לא התחדש וכל אותם טיעונים שהובאו והועלו לציבור הישראלי מזה שלוש שנים אודות המתרחש בהר הבית נמצאו בתוך הדו"ח. "אין בדו"ח משהו שלא היה ידוע ולא פורסם ושלא התרענו או שלא ידענו עליו", הוא אומר ומעלה את השאלה המתחדדת – למה ניסו להסתיר?

להערכתו המענה לשאלה זו טמון בחשש להעניק גושפנקה של מוסד הביקורת הממלכתית הגבוה ביותר לטענותיו של הועד למניעת הרס עתיקות בהר הבית, טענות המגוללות את הטרגדיה הנמשכת במקום.

בדבריו מדגיש עו"ד כספי עובדה שמשום מה נעלמה מעיניהם של המדווחים השונים סביב הפרשה, וזו עובדת קיומו של דו"ח קודם שלמעשה הוסתר על ידי הדו"ח שפורסם. כספי מספר כי הוועד בו הוא חבר היה שותף מרכזי למסירת מידע, ראיות ונתונים לחוקרי משרד המבקר, "הצגנו בפניהם דברים חמורים וקשים, מכלול עצום של נתונים. היינו בקשר הדוק עם המבקר ונאמר לנו שהדו"ח יכלול כמאה עמודים. בסופו של דבר נמסר לוועדה לביקורת המדינה הדו"ח שכלל עשרים וכמה עמודים בלבד".

מהדברים הסתבר כי הדו"ח שנמסר לוועדה נועד לרכך את הדו"ח האמיתי שאורכו היה יותר מפי ארבע מהדו"ח שנמסר לחברי הוועדה, וזאת על מנת למנוע את חשיפת גודל אזלת היד שבהר הבית. "הדו"ח שנמסר הסתיר חלק ניכר מהעובדות והנתונים על מחדלי הפיקוח ואזלת היד", אומר כספי ומציין כי מהדו"ח המלא מתבררת התנהלותו הבעייתית של היועץ המשפטי דאז, עו"ד מני מזוז, שהתעלם מהדו"חות ולמעשה כבל את ידיה של המשטרה מלפעול מול פורעי החוק במתחם ההר. כמו כן נחשפו כשלים ומסמכים נוספים הנוגעים להתנהלויות של גופי אכיפה נוספים, "כל זה צומצם במידה מכרעת".

כספי אינו מקבל את הניסיון להסביר את הצמצום בהיקף הדו"ח כניסיון להפוך אותו נגיש יותר לחברי הכנסת. לדבריו "כשרואים את מה צמצמו ומה הורידו ואת העובדות שהרשויות כשלו ולא פעלו בהן כנדרש, את העובדה שהיועץ המשפטי לממשלה קשר את ידיהם ומנע פעולה, כאשר מדווחים לו על המתרחש והוא אינו עושה דבר, זה לא נועד לחסוך מידע. ראש הממשלה הנוכחי החליט להסתיר מידע מסיבה שאנחנו לא יכולים להבין אותה".

עו"ד כספי נשאל אם יתכן ומקורה של החלטת נתניהו הוא חשש מהסלמה ביטחונית בעקבות אכיפה ויד קשה במתחם הר הבית. לדבריו מדובר בטיעונים שנאמרו זה מכבר לא פעם והוכחו כחששות סרק. "ראש הממשלה הסתיר את הדו"ח כשהוא טען בוועדה לביקורת המדינה שיש סיכון לביטחון המדינה. זהו טיעון משולל שחר. הובאו בפני חברי הוועדה ראש המוסד דאז מאיר דגן וראש השב"כ דאז יובל דיסקין ושניהם אמרו שאין שום מניעה מפרסום הדו"ח. זה הרי אחד הטיעונים שמעלים בפני הוועד כבר ארבע עשרה שנים. אומרים שלא ניתן לאכוף כי תהיה מהומה והפרות חוק, אבל הטיעונים הללו הופרכו פעם אחר פעם. ראינו שכאשר המדינה השכילה לפעול כפי שהמלצנו השמים לא נפלו", הוא אומר ומציג דוגמא אחת מני כמה בהנחיה לבטל את האישור שניתן לוואקף לחפור תעלה באורך 500 מטרים בשעות הלילה. הנחיה זו שהגיעה בעקבות פניית הוועד לא עורר סערה כפי שחששו. לטעמו של עו"ד כספי כאשר המדינה עומדת על חוקיה שתכליתם שמירה על עתיקות וארכיאולוגיה - איש לא יוכל לטעון דבר.

עוד מוסיף כספי ומספר כי לפני בחירתו לראשות הממשלה נועד נתניהו עם אנשי הוועד והביע תמיכה בכל דבריהם ואף הבטיח לסייע להם, אך הדברים לא הגיעו לכדי יישום ביום שלאחר בחירתו.

כשהוא נשאל אילו דברים היה רוצה לראות מתבצעים באופן מיידי מונה עו"ד כספי שורת החלטות נצרכות כהוצאת הטרקטורים שבמתחם ההר, מתן סמכויות פיקוח אכיפה ויכולת הפסקת עבירות באופן מיידי, הימצאותו של פקח קבוע מטעם רשות העתיקות במתחם ההר והרחבת שעות הביקור במקום. להערכתו אם תחליט המדינה כיצד היא רוצה לנהוג יש בידה את כל הכלים כדי לאכוף זאת. הוא מזכיר כי במתחם ההר נמצאים מאה שוטרים המסוגלים לאכוף כל חוק, אלא שבהנהגה נפל בלבול וחוסר הבנה במתרחש.

לקראת סוף דבריו שב עו"ד כספי וממקד את האחריות בראש הממשלה שלדבריו חייב להורות על שינוי הוראות היועץ המשפטי לממשלה שעל פיהן כיום ניתן רק לדווח על עבירות ולא למנוע אותן מיידית. דוגמא לכך הוא מתאר מציאות בה הטרקטורים של הוואקף יתחילו לבצע הרס וכל שניתן הוא לכתוב על כך מכתב ליועמ"ש ולא להורות על הפסקה מיידית של המעשה.