אילוסטרציה
אילוסטרציהפלאש 90

בתום דיון סוער שנערך היום בנושא בעיית העובדים הזרים בחקלאות, בנוכחות שר החקלאות ח"כ יאיר שמיר קראה יו"ר הוועדה המיוחדת לבעיית העובדים הזרים ח"כ מיכל רוזין לממשלה לרכז את כל הטיפול בעובדים הזרים במשרד החקלאות.

שר החקלאות יאיר שמיר אמר "בשנת 2013 מכסת העובדים הזרים לחקלאות עמדה על 24,000. עפ"י החלטת הקבינט החברתי כלכלי, החל משנת 2014, תעמוד המכסה על 24,999 עובדים.

עפ"י נתונים שנמסרו לוועדה ע"י גב' נטע משה ממרכז המחקר והמידע של הכנסת עולה, כי בספטמבר אשתקד, הועסקו בארץ 84,000 עובדים זרים. מהם, 69,400 חוקיים. בסוף חודש נובמבר האחרון, הועסקו בחקלאות 22,241 עובדים זרים. 95% מהם גברים. 21,846 עובדים חוקיים. מהם, 21,300 עובדים תאילנדים. 95% מהעובדים, נמצאים בארץ 63 חודשים. 5,088 מעסיקים מחזיקים בהיתרים להעסקת עובדים זרים בחקלאות.

נציגת משרד האוצר גב' מעין נשר אמרה בדיון, "העסקת עובדים זרים בארץ, פוגעת בשוק התעסוקה ובאוכלוסיות החלשות בארץ. כ- 300 אלף עובדים ישראליים, לא מוצאים עבודה. ראינו שבתקופה בה ירד מספר העובדים הזרים, עלה מספר המועסקים הישראלים. אם כי, ברור לנו שיש מספר של עובדים זרים, שישראלים לא יחליפו אותם. העסקת עובד זר, מייצרת נטל עודף על המשק. וכמו כל מוצר שמייצר עודף על המשק, המוצר ממוסה. על מנת להיטיב את מצבו של העובד הישראלי". גב' נשר הוסיפה ואמרה "עובד זר, זו הטבה כלכלית מאוד משמעותית לחקלאי. לא לחינם החקלאים מבקשים הרחבת מכסות לעובדים".

יו"ר הוועדה ח"כ מיכן רוזין השיבה לנציגת האוצר, "האוצר מתייחס לעובדים הזרים כהטבה לטייקונים. זה לעצום את העיניים ולא להתייחס לצרכים האמתיים".

נציגת ארגון קו לעובד, ארגון שמסייע לעובדים הזרים, גב' נועה שאואר טענה שהחקלאים מפרים את חובותיהם ביחס לעובדים. "החקלאים אמורים לסייע לעובדים לפתוח חשבון בנק כדי שיוכלו להעביר את הכסף לארצות מוצאיהם, בפועל זה לא קורה. העובדים חשופים לחומרי הדברה מסוכנים. לעובדים אין מקום מגורים הולם". לדבריה, הכלי האפקטיבי להרתיע חקלאים מפני פגיעה בזכויותיהם, הוא שלילת היתר העסקת עובדים.

חקלאים שהופיעו בוועדה טענו כי העסקת עובד זר יקרה מאוד ביחס להעסקת עובד ישראל ומדובר בתוספת של כ–30%.

ח"כ יצחק וקנין שהוא בעצמו חקלאי ממושב יערה בצפון הארץ אמר "בסופו של יום, העובד התאילנדי יעסיק את החקלאי. הממשלה מזגזגת שנים רבות. אני עקרתי 30 דונם של אבוקדו כתוצאה מחוסר בעובדים. הפסדתי חצי מיליון ₪ . אתם יודעים איזה כאב לב זה לעקור ולייבש עצים שגידלתי במשך 20 שנה ? פירות נרקבים על העצים. מעמיסים על החקלאים הרבה מאוד חובות, יותר מכל מעסיק אחר בארץ". וקנין הציע "לרכז את כל הסמכויות במשרד החקלאות. היום הטיפול מפוזר בכמה משרדי ממשלה. משרד החקלאות ייתן היתרים, יפקח וישלול היתרים בעת הצורך. זכויות וחובות במקום אחד". אמר וקנין.

בסיכום הדיון, קראה יו"ר הוועדה למשרדי הממשלה לבחון את ריכוז כל הסמכויות בנושא העובדים הזרים, במשרד החקלאות. רוזין הודיעה כי הוועדה תשוב לדון בנושא.