מדענים. אילוסטרציה.
מדענים. אילוסטרציה.פלאש 90

המדען הראשי במשרד הכלכלה, אבי חסון, וות"ת (הועדה לתכנון ותקצוב של המועצה להשכלה גבוהה) יפתחו היום את התחרות לתמיכה בחדשנות בקרב סטודנטים – אקדמיטק, אשר תתקיים השנה לראשונה.

המדען מזמין קבוצות סטודנטים מכלל המוסדות האקדמיים, המוכרים בארץ, להתחרות על פיתוח רעיון למוצר תעשייתי, מכל תחום שהוא. לזוכים יוענקו מענקים בגבהים שונים: הזוכה במקום הראשון יזכה במענק בגובה 100,000 ש"ח, 75,000 ₪ יוענקו למקום השני ו-50,000 ₪ למקום השלישי.

התוכנית מורכבת משני שלבים והיא תפורסם בימים הקרובים בכלי התקשורת השונים: בשלב הראשון, יגישו המתמודדים תקציר של הרעיון למוצר, תיאור הצורך עליו הוא עונה, תיאור השוק ועוד. על המוצר להיות מקורי והוא יכול להתבסס על טכנולוגיה חדשה או לעשות שימוש בדרך שונה בטכנולוגיות קיימות. בנוסף לקריטריונים מקצועיים, כגון חדשנות ופוטנציאל שוק, המיזמים בתחרות יישפטו גם על פי מידת תרומתם הפוטנציאלית לציבור ולחברה. שלושת הקבוצות שיעלו לשלב הגמר יוזמנו לוועידת Israel Innovation Conference 2014, אשר תתקיים במאי, שם יוענקו להן תעודות הזכייה במעמד המדען הראשי ושר הכלכלה.

המדען הראשי מייחס חשיבות רבה לטיפוח ההון האנושי בישראל שהינו היסוד החשוב ביותר להמשך שמירה על כלכלה תחרותית וצמיחה. תכנית זו הינה תכנית נוספת שמטרתה עידוד היזמות ומצוינות בקרב מגזרים שונים באוכלוסייה על מנת להשפיע על המציאות הכלכלית חברתית במדינה.

אוניברסיטאות הן "בית גידול" מצוין ליזמים העתידיים. תקופת הלימודים היא לעתים אחת מהתקופות הפוריות ביותר בחייו של יזם עתידי בה הוא נחשף למגוון רחב של תחומים, קורסים, מרצים, שיטות, ושותפים פוטנציאליים. תקופה זו שעבור רוב הסטודנטים מהווה שלב של טרום קריירה ומשפחה, מאפשרת להם להקדיש את מירב מרצם ללימודים ולחשיבה יצירתית. בנוסף, האוניברסיטה מעצם טיבה משמשת כר פורה להתפתחות מיזמים חדשניים כאשר היא מפגישה סטודנטים יצירתיים, מרצים מנוסים ותשתית מחקרית לבדיקת רעיונות וקידומם. התנאים הללו מתכנסים לכדי יצירת סביבה תומכת ומזמינה לפיתוח מיזמים חדשניים.

שר הכלכלה, נפתלי בנט: "חדשנות ויזמות הם העתיד של הכלכלה. שוק התעסוקה המודרני כבר לא מספק בטחון תעסוקתי עד הפנסיה, ככה זה בכל העולם. העובדים צריכים לסמוך רק על עצמם, ולפנותהרבה יותר לדרך של יזמות. התחרות שאנחנו משיקים היום תעודד סטודנטים לפתח חשיבה יזמית ולנצל את תקופת האוניברסיטה לכיוונים פרקטיים בנוסף לחומר העיוני".

המדען הראשי במשרד הכלכלה אבי חסון, ציין כי: "אני רואה בעידוד יזמות וחדשנות בקרב סטודנטים מרכיב חשוב בבניית האקו סיסטם שיאפשר פריחה והמשך הובלה של החדשנות הישראלית. חדשנות היא דרך מחשבה ותפקידינו להטמיע אותה בכל גיל ובכל תחום. לשכת המדען הראשי מפעילה כלים שונים שמטרתם קידום החדשנות והמו"פ בישראל".

התחרות הנ"ל תופעל ע"י מנהלת תנופה של המדען הראשי. תכנית תנופה מיועדת לממציאים, יזמים וחברות הזנק בראשית דרכן, המעוניינים להביא רעיון טכנולוגי חדש לידי מימוש עיסקי. מטרת הסיוע היא לקדם את המיזם הטכנולוגי לשלב, בו יוכל לגייס מימון משמעותי להמשך פיתוח ומסחור. הסיוע של תנופה ניתן לצורך הוכחת התכנות טכנולוגית וישימות עסקית של הרעיון ולהגנה על הקניין הרוחני של היזמים. היזמים יכולים לנצל את המענק לבניית אב-טיפוס, לביצוע סקר שוק והכנת תכנית עסקית למיזם, להגשת הבקשה לפטנט ולפיתוח עסקי ראשוני.

פרטים נוספים על התחרות ניתן למצוא באתר התחרות http://academitech.org.il/