הבנק הסיני
הבנק הסיניReuters

ארגון "שורת הדין" עתר היום (יום ג') לבג"ץ כנגד מנהל בתי המשפט ושרת המשפטים, ציפי לבני, בפרשת "הבנק הסיני", בה מייצג הארגון קורבנות טרור ובני משפחותיהם.

העתירה הוגשה בעקבות בקשת בית המשפט בארה"ב ממדינת ישראל, לפי אמנת האג, לקבלת ראיות שנמצאות בשליטתה של מדינת ישראל הנוגעות לפרשת הבנק הסיני. בקשת בית המשפט נמסרה למדינת ישראל לפני חצי שנה, אך מדינת ישראל מסרבת להשיב לה. העתירה הוגשה נגד שרת המשפטים ומנהל בתי המשפט, האמונים על ביצוע בקשות מכח אמנת האג, והיא מבקשת מבג"צ לכפות על לבני לענות לבקשה.

העותרים מנהלים מזה מספר שנים תביעות כנגד הבנק הסיני בגין סיוע בהעברת מיליוני דולרים לארגוני טרור, לאחר שישראל חשפה רשת להלבנת כספי טרור אשר עשתה שימוש בחשבונות בבנק להעברת כספים ממפקדות החמאס והג'יהאד האסלאמי בירדן ובסוריה.

העותרים בתביעה הם קורבנות טרור אשר נפגעו בפיגועים שבוצעו על ידי החמאס והג'יהאד האסלאמי, בין השנים 2006-2007. מדובר בפיגועים שאירעו בשדרות, בשער הנגב, באילת, בתל- אביב ובישיבת מרכז הרב בירושלים, בהם נהרגו ונפצעו אזרחים ישראליים.

בעתירה שהוגשה לבג"ץ נטען, כי בית המשפט בארה"ב שדן בתביעות פנה למדינת ישראל מאחר ובידיה ראיות מהותיות רבות הקשורות למקרה הבנק הסיני ולפיגועי הטרור השונים, ויש בראיות אלה כדי לסייע לבית המשפט להגיע להכרעה בתביעות הנידונות. על אף שעברה חצי שנה מיום קבלת הבקשה לראיות, לא הועבר לבית המשפט בארה"ב, או לצדדים המעורבים בפרשה, אף לא מסמך אחד מן המסמכים המבוקשים. מנהל בתי המשפט ושרת המשפטים לבני מסרבים לטפל בבקשה.

בין המסמכים שמבקש ארגון "שורת הדין" נמצאים גם מסמכים הנוגעים לעדותו של עוזי שעיה בפרשה.

עו"ד ניצנה דרשן- לייטנר העומדת בראש ארגון "שורת הדין" אמרה היום, "מדינת ישראל כבר הקריבה את קורבנות הטרור על המזבח הסיני, וכעת היא מוכנה להקריב את יחסיה עם מערכת המשפט בארה"ב על אותו מזבח. אולי התביעה הזו לא נוחה במיוחד למדינת ישראל בימים אלו, אבל היא לא יכולה להתעלם מבקשות רשמיות של בית משפט פדרלי בארה"ב. בית המשפט בארה"ב פנה למשרד המשפטים במסגרת אמנה לסיוע לגביית ראיות שהיא אמנה הדדית החתומה בין המדינות. בסירובה לטפל בבקשה פוגעת לבני אנושות ביחסים בין שתי המדינות. זוהי ראיה קצרת טווח, כי ישראל עוד תזדקק לעזרת ארה"ב בבקשות דומות. מפתיע שלבני הפכה עושת דברו של נתניהו, ושהיא החלה להעדיף יחסים עם סין על פני יחסים עם ארה"ב".