דמוקרטיה. מירי רגב
דמוקרטיה. מירי רגבצילום: פלאש 90

ועדת הפנים והגנת הסביבה, בראשות ח"כ מירי רגב, דנה היום (שני) במימון העמותות המסייעות למסתננים.

כזכור, לפני כשבועיים התקיימה מול משכן הכנסת הפגנה של מבקשי המקלט אשר התווספה להפגנה נוספת בכיכר רבין בתל אביב שבה נטלו חלק אלפי מבקשי מקלט ומהגרי עבודה מאפריקה.

בפתח הדיון הודיעה ח"כ רגב כי היא ביקשה מהיועץ המשפטי לממשלה לבחון את קיומן של עמותות אשר חותרות תחת קיומה של המדינה. "מטרתי לשמור על אופייה היהודי והדמוקרטי של המדינה, יש כאן עמותות שממומנות מחו"ל ורוצות להפיל את המדינה", אמרה ח"כ רגב.

על דבריה הגיב ח"כ נחמן שי שאמר: "אף אחד לא הולך או רוצה להפיל את המדינה. הם בסך הכול רוצים לעבוד. גם אני אינני רוצה שהם יישארו בארץ, אבל יש לעשות זאת בהומניות ולא במצוד". ח"כ שמעון אוחיון הוסיף גם הוא להיבט ההומני ואמר: "ליבי עם המסתנן שמחפש עבודה, אולם מה אעשה שמדינתי איננה יכולה לקלוט כל כך הרבה?".

ח"כ זבולון כלפה אמר, כי "צריך להפסיק לאסוף את המים מהכיור ופשוט לסגור את הברז. לגיטימי שיש מיעוטים במדינה, אבל לא יתכן שאוכלוסיות מוחלשות שלמות תיפגענה מכך. בהחלט יש לי חזון למדינה יהודית". לדבריו של כלפה הגיב ח"כ שי שאמר: "אתה מציג חזון של מדינת משטרה".

לימור תוסייה כהן ויפית בבילה שמר, נציגות משרד המשפטים, אמרו כי חוק הגילוי אותו יזם ח"כ זאב אלקין מחייב את העמותות לפרסם את גודל ומקור התרומות אותן הן מקבלות. "חוק זה תוקן בהמלצתנו ונועד ליצור שקיפות בפעילות העמותות", אמרו כהן ושמר.

בעקבות דבריהן דרשה ח"כ רגב לקבל מרשם העמותות דיווח שבו ייכתב: "מי העמותות, מהו תקציבן וממי הן מקבלות אותו".

אלון שוורצר, נציג תנועת "אם תרצו", הסביר כי המחאה אינה ספונטנית וכי מטרות העמותות אינן תואמות את דיווחיהן לרשם העמותות, שהרי הן מודיעות בגלוי שמטרתן היא להשאיר את המסתננים בישראל.

בנוסף ציטט שוורצר את סמנכ"לית הקרן החדשה לישראל – מהמממנות העיקריות של הפגנות המסתננים - שאמרה כי "היעלמותה של המדינה היהודית לא תהיה טרגדיה". אמירה זו קיבלה חיזוק חוקי מנציגת רשם העמותות שהדגישה כי החוק לא מאפשר את קיומה של עמותה המתנגדת למדינת ישראל כמדינה דמוקרטית, אולם אין בו שום התייחסות ליהדותה של המדינה.

גם ח"כ יעקב אשר הדגיש כי "אותן קרנות מממנות קמפיינים נגד ארץ ישראל כביתו של העם היהודי, נגד הדת והמסורת ובעד המסתננים. לא צריך להיות גאון גדול בכדי לזהות כאן מגמה".

נציג וועד השכונות בדרום תל אביב, מר עובד חוגי, דיבר מדם ליבו ושאל את חברי הוועדה: "עם כל העמותות האלה ששומרות על הזכויות של המסתננים, לי אין זכויות?? הרי אתם נבחרי הציבור, אז מדוע אנחנו מקבלים הרגשה שהעמותות הן הריבון?".

את הדיון חתמה יו"ר הוועדה ח"כ רגב באומרה שזהו הדיון הראשון במאבקה על שמירת צביונה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. עוד הוסיפה ח"כ רגב כי היא מרגישה שיש העלמת עין מצד רשם העמותות והיועץ המשפטי לממשלה ולפיכך היא דורשת מהם, כמו גם ממשרד החוץ, להגיע לדיון הבא בוועדה כשתשובות מספקות בידיהם.