אוכל
אוכלפלאש 90

בארגון 'כושרות' מבית 'פורום חותם' התייחסו הערב להצעת החוק שהגיש ח"כ אלעזר שטרן (התנועה) לפיה רבנויות יחוייבו לתת כשרות גם לעסקים שפתוחים בשבת.

"הכשרות הממלכתית בייעודה אמורה לשרת את כל עם ישראל ולתת שירות של מזון כשר לכל דורש ע"פ נהלים אחידים בכל רחבי הארץ", מבהירים בכושרות, "המערכת הממלכתית יכולה וצריכה לתת שירות​ לכל דורש​ ברמה גבוה ללא ניגוד עניינים והנהגות חסידיות שלא נפסקו להלכה".

בארגון מציינים כי על פי דו"ח מבקר המדינה ישנם כשלים בתחום הכשרות בתפקוד מערכת הכשרות הממלכתית, "חלק מהכשלים הללו נגרמים​ מכח​ אדם​ דל של מערכת ​ה​אכיפה​, מחוסר ​פיקוח על יישום הנהלים​, מחוסר תקציב לארגון המערך הארצי, הפרדת משגיח מושגח ועוד. דבר זה גורם לכך שרבים וטובים כיום נמנעים מלסמוך על מערכת הכשרות הממלכתית".

ב'כושרות' מדגישים כי "מועצת הרבנות הראשית היא הגוף הסמכותי להכיר בנהלי הכשרות של מסעדות. כיום יש מסעדות הפתוחות בשבת ומקבלות ​תעודת ​כשרות כך שאין צורך בחוק לשם כך".

"חקיקה בנושאים הלכתיים מובהקים תגרום להמשך קריסת מערך הכשרות הממלכתי ואי יכולת לאדם שומר מצוות לתת אמון ​במערכת הכשרות הממלכתית ​שכן כל אדם מבין שלא הרבנים קובעים את הכשרות אלא המחוקקים".

עוד מציינים בארגון כי טוב יעשו המחוקקים הרוצים לדאוג למערך הכשרות, "אם ידאגו לתקצובו של מערך ממלכתי מאורגן, ידאגו להפרדה בין משגיח למושגח ולמערכת יעילה לאכיפת הנהלים ואכיפת חוק הונאה בכשרות. ולא יתערבו בנהלי הכשרות".

לסיום הודגש בדף העמדה כי "אסור להכפיף את הרבנות הראשית לחוקי כנסת, בנושאים התורניים. דבר זה גורם לזילותא ברבנות ובמערכת הכשרות שלה, ומעודדת את גופי הכשרות הפרטיים, הבד"צים למיניהם, לפרוח ולשגשג".