יעלון: מחנכים לטרור ורוצים שלום?

ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי האלוף במילואים עמוס ידלין, פתח הבוקר את יומו הראשון של הכנס השנתי ה-7 של המכון למחקרי ביטחון לאומי בהשתתפות ראש הממשלה ושר הביטחון.

לדברי ידלין סיכויי ההצלחה של המשא ומתן המדיני בין ישראל לפלסטינים נראים נמוכים."כדי להגיע להסכם, כל אחד מהצדדים צריך לעשות שלושה ויתורים", ציין ידלין.

"ישראל צריכה: שתי מדינות, חזרה לקווי 67' וחילופי שטחים וחלוקת ירושלים. כל אחד צריך לחשוב בעצמו אם ראש הממשלה יוכל לחתום על ויתורים אלו. הפלסטינים צריכים לסיים את הסכסוך והתביעות, חלוקת ירושלים ולהסכים שהפליטים ישובו לפלסטין בלבד", הוסיף.

עוד ציין כי "הסכמי השלום עם ירדן ומצרים נשמרו בקפדנות, נמשכה התמיכה הבלתי מסויגת של ארה"ב בסיוע ביטחוני. הצבא הסורי עסוק בעצמו ונחלש מאוד, חיזבאללה איבד את מעמדו ברחוב הלבנוני, סולק משטר האחים המוסלמים במצרים, החמאס נחלש בצורה ניכרת והאיראנים הגיעו בפעם הראשונה לידי הסכם".

שר הביטחון משה (בוגי) יעלון התייחס למצב במזרח התיכון ואמר "נגמר העידן שבו הדיקטטורים שולטים. ראינו ניסיון חמאסטן בעזה ובמצרים והעם הפיל שם את האחים המוסלמים".

"רוצים דמוקרטיה ושלום עכשיו, אך זה לא עובד ככה. אנחנו מסתכלים לטווח ארוך", הוסיף.

"המחצית הראשונה של 2014 תתאפיין בהסכם עם איראן, פירוק סוריה מנשק כימי ותום תשעת חודשי הנסיון להגעה להסדר קבע", אמר יעלון.

"את ההסכם עם איראן ההסטוריה תשפוט - אנחנו טוענים שזו החמצה היסטורית. איום צבאי ולחץ פנים איראני הביאו את איראן לבוא על ארבע ולדבר עם השטן הגדול ארה"ב, זה לא אירוע של מה בכך", הדגיש יעלון.

שר הביטחון ציין כי "הרבה מהחמאה שהייתה מרוחה במערב עברה לטהרן. במאזן האימה מדינות המפרץ קוראות כך את המפה - אנחנו מוצאים היום את איראן כשחקן מפתח. היא תומכת באסד ובחיזבאללה שרוצחים את האזרחים, היא יכולה להמשיך לפתח צנטריפוגות לצבור עוצמה כלכלית ולשחק תפקידים בינלאומיים, יש פה אירוע לא פשוט".

"להערכתנו הם ינסו בשלוש השנים הקרובות להתווכח ובעיקר להתבסס במרחב הסף הגרעיני שיביא אותם לנקודת זינוק לרכוש יכולת גרעינית צבאית", טען יעלון.

עוד אמר כי "השאיפה האסטרטגית של איראן לא השתנתה, שלטון מבוסס על חתרנות מדינית של טרור ואולי בהמשך שימוש כזה או אחר בכח".

לדבריו, "אין סכסוך איזורי שאיראן לא שייכת אליו, הדבר המדהים שיש שתי מדינות שחילקו את העולם לרחבים טריטוריאליים - ארה"ב ואיראן זה בעיקר טרור וזה מצביע על השאיפות. לכן מבחינתנו משטר כזה הוא האיום מספר אחת ליציבות האזור והעולם ומבחינתנו השאיפה שלו לגרעין צבאי חייבת להיעצר".

על המצב בסוריה אמר, "נתערב רק כשינסו להעביר נשק כימי ואם יופר השלטון שלנו ברמת הגולן - אלה הקווים האדומים. הוא ציין כי "אי התערבות אין זה אומר שאיננו עוזרים הומניטארית לכפרים שמעבר לגדר".

על הטרור העולמי אמר, "התמודדנו עם אירוע ג'יהאד עולמי בלבנון, בסיני שהפכה להיות אזור לא יציב ובלתי נשלט על ידי המצרים וכעת עסוקים בעיקר מול המשטר שהכריז עליהם מלחמת חורמה. הג'יהד העולמי התבסס בעזה, יש שם שלטון חמאס וג'יהאד האיסלמי שנתמך על ידי איראן".

על המשא ומתן המדיני אמר " אי אפשר לתלות את מה שקרה בעולם הערבי למה שקורה בישראל - הכל אגדה".

"יש פה סכסוך ואנחנו כממשלה אומרים איננו רוצים לשלוט בפלסטינים", הבהיר.

שר הביטחון הדגיש, "בחשמל שמקבלים מאיתנו הם מייצרים את הרקטות לירות עלינו ובסוף באים אלינו על משבר הומניטארי בעזה - אני שואל איפה המדינות האחרות שמנעו העברת דלק לרצועה, אנחנו רגילים להיות אחראים ואשמים. אנחנו יודעים לחיות עם זה".

על יהודה ושומרון אמר "נתניהו הכריז על מו"מ בלי תנאים מוקדמים ואבו מאזן לא רצה וגם היום הוא לא רוצה אך בסוף הוא בא לשולחן על סעיף שחרור אסירים".

"האינטרנס שלנו שישלטו על עצמם ולכן אנחנו אומרים בא נתקדם לאט, אסור שתהיה טעות בדרך ולכן נקדם כלכלה - מה שאין להם והם עובדים אצלנו או בקטאר. הם תלויים בנו בכלכלה ובתשתיות אז בא נקדם הכל ומי שחי בשכם יחיה בכבוד ורווחה".

על הסיכוי לשלום אמר, "יש דבר אחד שאני מכוון אליו לאורך זמן והוא תנאי הכרחי ובלעדיו אין מה לדבר על ביטחון וזה חינוך. הוא קשור ללב הסכסוך ואם מחנכים ילד בן שלוש להתפוצץ אצלנו אין סיכוי לשלום".

"החינוך קשור למה שדורשים במו"מ, הוא לב הסכסוך ואבו מאזן חזר על זה לפני שבועיים - לא להכרה בזכותה של מדינת ישראל כמדינת העם היהודי, לעולם לא אוותר על זכות השיבה", הוסיף.