"360 אלף" - סדרת כתבות חדשה בחדשות 10

רועי שרון בסדרת כתבות על המתיישבים ביו"ש, על רקע המאמץ האמריקני להביא לפריצת דרך במו"מ.

ערוץ 7, ב' באדר תשע"ד,

דור חדש
דור חדש
פלאש 90



טוען...

החל מהערב תשודר במסגרת המהדורה המרכזית בחדשות 10, סדרת כתבות חדשה, "360 אלף", שערך כתב ההתיישבות, רועי שרון, ותעסוק במתיישבים ביהודה ושומרון, על רקע המאמץ האמריקני להביא לפריצת דרך במו"מ המדיני.

בארבעת פרקי הסדרה, מנסה שרון לסכם כמעט 40 שנה של התיישבות ביו"ש, שהחלה עם הקמת תנועת "גוש אמונים" בחורף 1974.

שרון מבקש לערוך סיכום של ארבעה עשורי התיישבות בהיבט האידיאולוגי, החברתי והכלכלי, ומגלה שבקרב אחוז ניכר מהמתנחלים, את הרצון להוות חוד החנית, את להט המאבק והאידיאולוגיה ואת מעילי הדובון, הסנדלים והקרוונים, החליפו הבורגנות, הרצון להתבסס כלכלית והשאיפה להתקבל בזרם המרכזי של החברה הישראלית.

הפרק הראשון יעסוק ב"התפכחות המתנחלים": לאחר 40 שנה של התיישבות, המתנחלים כבר שבעי קרבות ועייפים מהישענות רק על האידיאולוגיה. בגילוי-לב הם מספרים לשרון על השינוי האיטי שעברו מאז יישום תכנית ההתנתקות – הם משועממים מההפגנות,מאמינים שמתוך 360,000 המתיישבים נותרו רק מעטים שיכולים לקרוא לעצמם "מתנחלים", כעוסים על הנהגה שהכזיבה, על המאבק שנכשל ומודים שהשמאל הישראלי ניצח למעשה.

תהליך ההתפכחות לא פוסח על הדור הצעיר, שחולם ליישב את הנגב, אבל נשאר לחיות בשומרון בין היתר מפני שזה הבית החם שהוא מכיר, ומפני שבתוך הקו הירוק יקר יותר לחיות. האידיאולוגיה, מבחינת המתיישבים, לא מתה, היא עדיין כאן, חיה ומתנחלת, אבל לבשה צורה חדשה.

הפרק השני יעסוק בבורגנות המתנחלים: האם הדימוי השגוי של המתנחל בסנדלי השורש והחולצות המשובצות, שקם בכל בוקר "להילחם" בערבים עשוי להשתנות? שרון יציג את ההתיישבות החדשה בהתנחלויות – כולל וילה עם בריכה צמודה, צימר ב-1800 שקלים ללילה, מסעדת שף, מועדון ספורט וריקודי זומבה, שמהווים שגרה בחיי היום-יום של אלפי מתנחלים מעבר לקו הירוק, ובכל זאת, שינוי זה אינו משפיע על תדמיתם.

"מי אמר שלהיות אידיאולוג זה לגור בקרוון? מדוע זה לא יכול להגיע עם איכות חיים?" שואלת אילנה שמתגוררת בישוב "נופים" בווילה רחבת ידיים עם בריכה, ג'קוזי בסלון ומגרש טניס. לא עוד מתנחלים על גבעה סחופת רוחות אלא יישובים מבוססים ואמידים לא פחות מאלה שבתוך הקו הירוק.

הפרק השלישי יעסוק בניהול מסע ההסברה של המתנחלים: הלקח העיקרי של המתיישבים ביו"ש מכישלון המאבק בהתנתקות הוא שאת המאבק צריך למצות הרבה לפני שהממשלה מחליטה על נסיגה נוספת. כדי לגייס את התקשורת, את מעצבי דעת הקהל ואת מקבלי ההחלטות לצדם, פועלים המתנחלים זה כבר שנים למתג מחדש את מפעל ההתנחלויות, כדי לשבור את המוסכמות שהיו מקובלות ביחס לשטחי יהודה ושומרון.

במסגרת מסע הסברה מתמשך, יסודי, מקצועי, עם תקציבים ותכנון מראש, ערכו המועצות ביש"ע סיורים מודרכים שאליהם הגיעו עד היום עשרות אלפי אזרחים ישראלים, בהם מאות עיתונאים ואנשי רוח. המיתוג מחדש מציג את שטחי יהודה ושומרון כמרכז הארץ, "טוסקנה ישראלית" של יין, גבינות וצימרים לצד הזיקה ההיסטורית והחשיבות הביטחונית. מישור נוסף בהסברה הוא גרעינים של אנשי ימין בתוך הערים הגדולות בישראל והשתלבות איטית באוכלוסייה שעד ההתנתקות הוזנחה ע"י המתנחלים.

הפרק הרביעי יעסוק בהשפעת הכלכלה הישראלית על ההתיישבות ביו"ש: הלחץ הכלכלי במציאות הישראלית מביא אנשים מכל חלקי הארץ, מכל קצות הקשת הפוליטית אל ההתנחלויות. אלה אינם רואים בעצמם מתנחלים אלא אנשים שהגשימו את החלום הישראלי הבורגני: בית על דונם אדמה עם נוף מרהיב, מערכת חינוך טובה ומחיה זולה יותר.

כמו שסיכם זאת ליאור בלכר, לשעבר החצוצרן של להקת "פורטרט" שעבר לגור בישוב בית אריה: "אני הפסקתי להיות דון קישוט, להילחם באידיאולוגיות. נשארה לי רק האידיאולוגיה הכלכלית, דון קישוט מת מזמן".







מצאתם טעות בכתבה? דווחו לנו