הרב טלבי ז"ל
הרב טלבי ז"להמשפחה

ביקורת חריפה מטיח מבקר המדינה במשטרה על התנהלות הלקויה בפרשת רצח הרב משה טלבי ז"ל שגופתו נמצאה ירויה ליד שערי הישוב רבבה שבשומרון לפני כשלוש שנים.

בשיחה עם ערוץ 7 מזכיר גיסו של הרב טלבי, עו"ד שמואל לנקרי, את הפרשה, את הליקויים החמורים שבהתנהלות המשטרה והפרקליטות ואת תוכן מכתבו התקיף של המבקר.

נזכיר כי הרב טלבי ז"ל יצא מביתו שברמת הגולן לכיוון השומרון על מנת לבקר את נכדתו. כרבע שעה לאחר שנפרד מבנו באריאל נמצאה גופתו. עו"ד לנקרי מציג חלק מהנתונים והממצאים שהיה בהם כדי להעיד שמדובר ברצח. בין השאר מדובר בכך שבזירה נמצאו שישה קליעי אקדח, על הגופה נמצאו סימני אלימות, מנוע הרכב פעל ואורותיו דולקים כשהוא חונה בזוית אלכסונית לצד הכביש.

על אף נתונים אלה ורבים אחרים מיהרה המשטרה לדווח כי ככל הנראה הרב טלבי שם קץ לחייו וירה בעצמו ואולם המשפחה התקוממה נגד ההכרזה על רב שמח בחלקו שלא הראה כל סימן המעיד על מצוקה כלשהי שתוביל למעשה מעין זה, ושכרה באופן פרטי את הפתולוג, ד"ר חן קוגל, שהעלה ממצאים נוספים הדוחים מכל וכל את אפשרות ההתאבדות. בין השאר מדובר בסימני אלימות ובטפטופי דם שנמצאו מספר מטרים מהמקום בו נמצאה הגופה.

עוד מוסיף לנקרי ומזכיר כי מצלמות האבטחה של שער הישוב רבבה, מצלמות שלא נבדקו על ידי המשטרה, הראו שתי דמויות בצד הדרך וככל הנראה המתינו לו. על אף דרישותיה החוזרות ונשנות של המשפחה ועל אף כתבות תחקיר שפורסמו בתקשורת סירבה המשטרה לבצע בדיקות מתחייבות והפרקליטות החליטה לסגור את התיק בתואנה שלא ניתן לדעת מה באמת קרה בזירת האירוע וכי ישנה סבירות לירי עצמי. בכך העניקה הפרקליטות גיבוי לסברת המשטרה.

עו"ד לנקרי מוסיף ומספר כי בירור מאוחר העלה כי המשטרה הסתירה מידע נוסף שביכולתו היה להוכיח שאין מדובר בהתאבדות אלא ברצח. בין השאר מדובר בסימני DNA שאינם של הרב טלבי המנוח ונמצאו על הדק האקדח ופסי הדריכה. נתון נוסף שהוסתר הוא תוצאות בדיקת המעבדה המלמדות כי הירי בוצע ממרחק של למעלה ממטר מגופו של הנרצח שכן לא נמצאו בפצעי כניסת הירי סמני עופרת, נחושת ואבק שריפה כפי שהדבר קיים כאשר מדובר בירי ממרחק של פחות ממטר. גם על ידו של הרב טלבי לא נמצאו סימני דם כפי שאמורים היו להיות אם היה מדובר בירי עצמי. נתונים אלה, מתוך דו"חות משטרתיים, הוסתרו מידיעת המשפחה.

לכל אלה מצטרפת חוות דעתו של איש המשטרה שבחן את רכבו של הרב טלבי ועל פי הנתונים על הכביש וזווית הצבת הרכב נראה כי הוא נעצר באופן פתאומי.

"כל זה לא גרם למשטרה לשנות את החלטתה", אומר עו"ד לנקרי ומזכיר את הגיבוי שהוענק להחלטה זו מכיוונה של הפרקליטות. המשפחה הגישה ערר לפרקליטות המדינה וזו דרשה מפרקליטות מחוז מרכז להורות על בדיקה חוזרת של הנתונים והוחלט לפתוח מחדש את התיק לחקירה ולבטל את סגירתו. עם זאת עדיין מסרבים בפרקליטות מרכז להכריז על האירוע כעל רצח. זו המציאות הקיימת כעת והמשפחה ממתינה להמשך חקירה.

כאמור, בימים האחרונים הגיע לבית משפחת טלבי מכתבו הקשה של מבקר המדינה ובו הוא פורס את שורת כשליה של המשטרה ומבקר בחריפות את התנהלותה בפרשה. בין השאר כותב המבקר כי "פעולות חקירה שונות המתחייבות ככלל מחקירת מקרי מוות מעין זה לא בוצעו על ידי המשטרה. כך למשל לא זומנה ניידת זיהוי פלילי למקום האירוע, לא נלקחו טביעות אצבע ודגימות דנ"א מרכבו של הרב ז"ל ובגדיו לא נבדקו, תמונת הזירה לא נקבעה במועד סמוך לאירוע אלא זמן רב לאחר מכן, לא הובא פתולוג לזירה ולא נעשה ניתוח של נתזי הדם במקום. כדור שנותר בזירה לא אותר וכן לא נבדקו מצלמות האבטחה".

עוד מוסיף המבקר וכותב כי נציבות המדינה העירה בחומרה למשטרה "על כך שעוד בטרם מוצתה החקירה כבר גיבשה המשטרה דעה כי מדובר בהתאבדות ועל כך שלא נעשו פעולות חקירה חיוניות בסמוך לקרות האירוע, שהיה בהן לשפוך אור על נסיבות מותו של המנוח".

לנקרי מזכיר סעיף משמעותי נוסף מתוך דברי המבקר, הסעיף המתייחס על האופן התמוה והבלתי סביר שבו הודיעה המשטרה לבנו של הרב טלבי ז"ל כי אביו נהרג. המשטרה בחרה להעביר את ההודעה לבן תוך שהיא מזמינה אותו לחקירה. "הבן התקשר לאביו כדי לומר לו שהזמינו אותו לחקירת משטרה והוא לא יודע למה, אבל לא היה אב שיענה לו", אומר לנקרי.

את ההתנהלות הזו של המשטרה הגדיר המבקר כ"ליקוי חמור" וציין כי "המשטרה זימנה את הבן נתנאל לתחנת המשטרה לכאורה לצורך חקירה בטרם נמסר לו על מות אביו. הצבענו בפני המשטרה על כך שנהגה בעניין זה בחוסר רגישות ובחוסר סבירות וההסבר שניתן לבסוף על ידי המשטרה, לפיו נדרשה חקירה מהירה, אינו מניח את הדעת. גם אם נתנאל נדרש לחקירה ניתן היה לבצע אותה בדרך הולמת ורגישה יותר".

בעקבות מכתבו של המבקר מקווה המשפחה כי הדברים יגרמו למשטרה לפתוח בהליך מואץ של חקירת האירוע. לפי שעה, מספר לנקרי, טרם הגיעה למשפחה התייחסות כלשהי לטענותיהם ודרישותיהם ממפכ"ל המשטרה או מהמשרד לביטחון פנים.

לנקרי מדגיש כי מאבקה של המשפחה אינו מאבק אישי אלא מאבק שנועד למנוע הישנות מקרים מעין אלו בעתיד. הוא מזכיר את רצח אשר ויונתן פלמר הי"ד, אירוע שהמשטרה מיהרה להגדירו כתאונת דרכים ואלמלא נגנב מהמקום אקדחו של אשר ז"ל ואלמלא התעקשות המשפחה לא הייתה נפתחת חקירה שהובילה בסופו של יום למסקנה שמותם של הבן והאב נגרם מיידוי אבנים לעבר הרכב. "יש כאן אינטרס ציבורי מהמעלה הראשונה", הוא אומר.