המהומות בקייב, אוקראינה
המהומות בקייב, אוקראינהרויטרס

על תחושות הקהילה היהודית בפרט והאוכלוסייה האזרחית בקייב בירת אוקראינה סיפר ביומן ערוץ 7 יוסי אסמן, בנו של הרב הראשי של אוקראינה ופעיל מרכזי בקהילה היהודית שם.

בראשית הדברים סיפר אסמן כי המהומות בהם נהרגו בלילה האחרון עשרים וחמישה בני אדם בעימותים בין מפגיני האופוזיציה לכוחות הביטחון מתרחשים במרחק של 700 מטרים בקו אווירי מהמקום בו הם עצמם נמצאים, ואולם באופן יחסי ניתן להגדיר את האזור כשקט, אם כי זהו "שקט שלפני הסערה", כהגדרתו.

אסמן מספר כי התחושה היא של עיר במצור, עיר שבה הרכבת התחתית סגורה, היציאות מהעיר סגורות, התחבורה הציבורית הפנימית ריקה מאחר והאזרחים מעדיפים להסתגר בבתים ולא לצאת מחשש שיבולע להם.

עוד הוא מספר כי לבד מ-25 ההרוגים שעליהם דיווחה התקשורת מתבצעים מעשי רצח בלתי פוסקים בכיכר העיר וברחובותיה. אסמן מספר על גופה ערופת ראש שנמצאה הלילה ועל סרטון בו נראו שני לובשי אזרחי הרוצחים ביריות שני אנשים אחרים. אסמן מסביר כי הכוחות בכיכר מתחלקים לשלושה פלגים מרכזיים, אנשי הכיכר המכונים 'מיידאן', המשטרה ופלג שלישי אלו אנשים לבושים אזרחית הפועלים בשירות המשטרה ולא ידוע בוודאות מי הם. על פי ההערכות הרוצחים שצולמו לבושי בגדי ספורט שייכים לקבוצה השלישית.

עוד הוא מספר על שני שוטרי תנועה שנרצחו ועל תחושת פחד ששורה באזור. "אתמול היה הקש ששבר את גב הגמל. המפגינים התקרבו לבניין הפרלמנט כדי להפגין, נזרקו רימוני עשן ובקבוקי תבערה ואז התחילו הרציחות. אני לא יודע לאן זה הולך. החשש הגדול הוא שזה יוצא משליטה. אין מי ששולט על ה'מיידאן'. בכל פעם קמה קבוצה אחרת".

באשר לקהילה היהודית אומר אסמן כי לפי שעה אין השלכות מיוחדות לגבי הקהילה, אך זו שומרת מאוד על הנמכת פרופיל. בית הספר היהודי פונה כמו גם מוסדות נוספים ובית כנסת וישיבה. הנזקקים שאמורים לקבל מזון כסעד מהקהילה הגיעו בשעות הבוקר המוקדמות כדי לקחת מזון ולחזור במהירות לבתיהם. בין הבתים הסגורים שומרים חברי הקהילה היהודית על קשר ברשת האינטרנט וטלפונית.

באשר לעתיד מציב אסמן סימן שאלה גדול: "אין לי מושג לאן הדברים מובילים. זה מצב שלא היה. הדבר יכול להיגמר בפיזור או בהגעה של אנשים מכל אוקראינה כפי שכבר כעת הגיעו ממערב אוקראינה. אנחנו בינתיים שומרים על פרופיל נמוך ומתפללים שיעבור בשלום".