השופט אשר גרוניס
השופט אשר גרוניספלאש 90

מחר (א) תעלה לועדת שרים לחקיקה הצעת חוק של יו"ר הקואליציה יריב לוין מהליכוד ויו"ר מרצ ח"כ זהבה גלאון המתקן את חוק בתי המשפט ומתיר הקלטה ושידור של דיונים בבג"ץ.

ע"פ ההצעה לא תתאפשר הקלטה כאשר יתקיימו דיונים בדלתיים סגורות. כיום, כלל הדיונים בבית המשפט העליון אסורים בשידור, הקלטה ואפילו צילום.

בדברי ההסבר לחוק טוענים המציעים כי "דינן של עתירות העוסקות בעניינים ציבוריים כדינם של דיוני הכנסת, משעה שההלכות הנקבעות בעניינן משפיעות לא אחת על ציבורים רחבים והינן בעלות משמעות רחבה שאינה נופלת אף מזו של חקיקה חשובה המתקבלת בכנסת".

עוד מוסבר כי מימוש עקרון פומביות הדיון וזכות הציבור לדעת "אינם יכולים להיעשות בעידן של היום ללא מתן אפשרות לקים סיקור אלקטרוני, ובזמן אמת של הדיונים המתקיימים באולמות המשפט, דברים אלה נכונים במיוחד שעה שמדובר בעתירות בעלות אופי ציבורי דוגמת עתירות לבג"ץ".

מחקר שפרסמה התנועה למשילות ודמוקרטיה באפריל האחרון העלה כי חוסר הפומביות של דיוני בג"ץ מביא לעיתים לשינוי מדיניות הממשלה באופן בלתי שקוף. במחקר נלקח מקרה מבחן של הריסת בתים ומהמסקנות עולה כי למרות שרוב מוחלט של העתירות נדחו, השפיע בית המשפט על המדיניות באמצעות אמירות אגב במהלך הדיונים.

עורך המחקר, עו"ד שמחה רוטמן אומר כי במקרה בו עסק המחקר בולטת הפגיעה בעקרונות היסוד של מדינת ישראל הנגרמת מהיעדר שקיפות בבית המשפטהעליון ומאמירות נעלמות שלא מוצאות את ביטויין בהכרעה השיפוטית".

"המחקר שפרסמנו קורא להגברת השקיפות בדיוני בג"ץ. חשיפת דיוני בג"ץ לתקשורת הינה צעד בכיוון הנכון, ואנו מברכים על קידום החוק שיוביל להגברת אמון הציבור בבית המשפט ולחיזוק הדמוקרטיה", אומר עו"ד רוטמן המשמש כמנהל המחקר של התנועה למשילות ודמוקרטיה.

לקראת הדיון בועדת שרים לחקיקה פנתה התנועה למשילות ודמוקרטיה לשרים בבקשה כי יתמכו בחוק.