הפגנת האבות
הפגנת האבותצילום: אמיר שיפרמן

מאות אבות גרושים ונשים שתומכות בהם הפגינו במוצאי שבת מחוץ לביתה של שרת המשפטים, ציפי לבני, ברמת החייל.

ההפגנה היא הגדולה ביותר בתולדות תנועת האבות הגרושים, המציינים כי עד לפני כמה חודשים, הפגנותיהם הסתכמו לכל היותר ב-20 או 30 איש.

הדוברים נשאו דברים כואבים ואישיים, על כך שעלילות שווא וחוקים מפלים גרמו לאובדן הקשר שלהם עם ילדיהם, וטענו כי הרחקת ילדים מאבותיהם במהלך גירושין נעשית בסיוע רשויות המדינה.

המפגינים דרשו את יישומו המיידי של דו"ח ועדת שניט, אשר המליצה על ביטול "חזקת הגיל הרך" המעניקה משמורת על ילדי גירושין בכל גיל לאמהות, באופן כמעט אוטומטי. בנוסף תבעו את יישום מסקנות ועדת שיפמן, אשר קבעה סולם לחישוב מזונות המתחשב בהכנסותיהם של האב ושל האם.

המפגינים טענו כי ארגוני נשים גורמים סחבת מכוונת ביישום מסקנות הוועדות, ומציינים כי חלפו תשע שנים מאז שוועדת שניט מונתה ע"י משרד המשפטים.

בנוסף דרשו המפגינים כי המשטרה ומערכת המשפט יפסיקו מיידית את מדיניותם, לעצור ולהרחיק מהבית כל אב שאשתו התלוננה עליו כי נהג באלימות או כי היא "חשה מאויימת", ולהעניש מי שהוכח כי התלונן תלונה כוזבת.

חיציהם הופנו גם אל פקידות הסעד של משרד הרווחה, שמרביתן מוטות לטענתם באופן מובהק לטובת האמהות, כאשר הן מגבשות את המלצותיהן בתסקירים המוגשים לבתי המשפט במשפט גירושין.

בין השלטים שנישאו בהפגנה: “הילדים שלנו רוצים אבא", "הילדים שלנו לא קופון פוליטי", "מגישי תלונות שווא לדין", "הזכות לאבא זאת זכות אדם" ו-"סבא וסבתא רוצים את הנכדים".

כמה מפגינים נשאו תמונות של ילדים אשר הם אינם זוכים לגדלם ואשר בחלק מהמקרים נותקו מהם כליל, לדבריהם, בשל נקמנות ורדיפת בצע של נשים ועורכי דין, ובסיוע מוסדות המדינה.

לטענת מפגינים רבים, ההפגנה קיבלה סיקור דליל יחסית בעתונות, למרות שהיתה מרשימה מבחינה מספרית ולמרות שהנושא הוא נושא טעון ודרמטי מאוד. לדבריהם, עתונאיות המשרתות את תנועת המגדר חוסמות את סיקור תנועתם ומעניקות עדיפות לקמפיינים של ארגוני הנשים.

את ההפגנה אירגנה קבוצת א' זה אבא בראשות תושב פתח תקווה, אמיר שיפרמן, שניהל מאבק בן שלוש שנים עד שקיבל את הזכות לגדל את ילדתו בביתו.